Byggahus.se
Gul och svart, batteridriven, DeWalt cirkelsåg, 18V, kompakt design, extra handtag, produktinformation.

Den där är närmaste "mini" såg man kan tänka sig skaffa för sågning av trall&panel
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Nu skyr jag iof tryckt virke, så det har jag dålig koll på, men jag tycker att Bosch 12v-sågen är tiptop. För 90°-kapningar kör jag den i regel mot en Hultafors Snabbvinkel. Funkar också finfint att ha med sig till byggladan om man vill kunna kapa ner saker så att de får bättre plats i bilen, då brukar jag dock rita ett streck på ett ungefär och såga efter. Viktigt dock att ha fräscha batterier, jag brukar köra med 2Ah minst och ha fler att byta till.
 
  • Gilla
hantvarkare och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
[bild]

Den där är närmaste "mini" såg man kan tänka sig skaffa för sågning av trall&panel
Den där ser dock sjukt osmidig ut, balansen helt off. Förstår inte poängen med den? :D
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tror jag snabbt skulle bli vansinnig på det klena sågdjupet om det skulle gälla tex altanbygge. Extremt mycket av det man sågar behöver geras och då har man ingen nytta av en maskin med så liten diameter på klingan.

Maskinen kan vara bra till att såga upp relativt tunt skivmaterial det är vad det är till för som jag ser det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har aldrig sett en gerad planka på en altan, var sitter dom ? Alltså där snittet inte ligger i 90 graders vinkel till brädans yta..
 
D Dilato skrev:
Jag har aldrig sett en gerad planka på en altan, var sitter dom ? Alltså där snittet inte ligger i 90 graders vinkel till brädans yta..
Skulle ju kunna vara i "kjolen", i hörnen.
Har nog så runtom vår altan.
Men inga snitt på den del av trallen vi går på är gjort med lutad klinga.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har aldrig sett en gerad planka på en altan, var sitter dom ? Alltså där snittet inte ligger i 90 graders vinkel till brädans yta..
Om du har fris på altan så gerar frisen och även trallen behöver ibland kapas i vinkel, har vinklar som där inte ens är 45 grader. Här ska det läggas fris, "många vinklar blir".:D
Träkonstruktioner för odling, högbäddar i uppbyggnadsfas, grusunderlag, obeplanterade, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om du har fris på altan så gerar frisen och även trallen behöver ibland kapas i vinkel, har vinklar som där inte ens är 45 grader. Här ska det läggas fris, "många vinklar blir".:D
[bild]
Fint!
Det bygget vill jag gärna se mer bilder från.
Vi tycks ha samma inställning till att gräva och använda fula metallbeslag!
:love:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hur fint ett snitt blir handlar bla om hastigheten.
Dessa små varvar 14-1500 obelastade.
Hikokin som tex nämns i tråden varar 5000 och med större klinga blir kaphastigheten ännu större.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Den där ser dock sjukt osmidig ut, balansen helt off. Förstår inte poängen med den? :D
tja alla verktyg har sin plats... dendär ser jag endast i använding i skylift när man byter panel alltid trångt i krogen
 
HogeN HogeN skrev:
tja alla verktyg har sin plats... dendär ser jag endast i använding i skylift när man byter panel alltid trångt i krogen
Trångt absolut, men den där är ju större än en riktig cirkelsåg som faktiskt kan kapa >45 mm. Här en Hikoki 125 mm tex
Hand håller verktyg utomhus bredvid batteridriven borr, träbakgrund, solljus, skruvarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
såklart men man anpassar sig efter batteriplattform... efter som jag redan har dewalt stomm och dyckert radio och multi.. utöver bas makitanparken.. så blir det just dewalt den med 38 mm och 25 mm vid 45° mer behövs inte vid panel/trall samt avlång med bältkrok så hänger den fint på diamondback ^^ märkt många gånger när man jobbar från skyliftkorgen att 36v makitan lite stor när man sågar för lutningen och trillar för fötterna... små allergisk när saker är vid fötterna... diverse elektriker och rörisar lärt sig när man sagt till några gånger och inte händer något när sakerna uppenbara sig i sopcontainer
 
HogeN HogeN skrev:
alltid trångt i krogen
Du menar trångt krogen va?
 
Ola C Ola C skrev:
Du menar trångt krogen va?
nja 2017 senast besökte något sånt ställe MEN förvisso... kan vara bra att använd där när man behöver besöka toan ^^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.