Byggahus.se
Jag har en Milwaukee metallcirkelsåg 18V på väg hem, hittade en bättre begagnad.
Tyvärr kommer den med klinga för trä, så jag behöver köpa ny.
Någon med erfarenhet av en handmetallsåg, vad ska man tänka på? Jag har inget direkt projekt just nu, det var mer ett villhöver/bra-å-ha-köp.
Det verkar vara olika klingor för stål/aluminium tex, är det ett måste?
Enligt bruksanvisningen för sågen är max sågdjup 54mm, men på flera klingor jag sett är de för max några millimeter godstjocklek.
Tyvärr verkar 165x16 klingor vara lite ovanliga, 165x20 är vanligare. Det går iofs att lösa med adapter.

/Höghus
 
Använd skyddsglasögon om du ska kapa i metall. Det är A och O.

Klingorna till de små metallsågarna är 150mm stor istället för 165mm som för trä om du inte har köpt en större variant.

Är det FMCS du har köpt?
 
Jo skydd ska man ju ha.
Nej, det är en PMS18, den skall ha 165x16 klinga.

/Höghus
 
Rickard.
Jag söker på PMS 18 men hittar inget officiellt från milwaukee utan bara riktiga skithemsidor och nått som ser ut att vara en fejkmaskin, eventuellt skulle det kunna vara något gammalt med ett batteri som ser ut som något som såldes för 15år sen.....

Vad är det du köpt?
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Jag söker på PMS 18 men hittar inget officiellt från milwaukee utan bara riktiga skithemsidor och nått som ser ut att vara en fejkmaskin, eventuellt skulle det kunna vara något gammalt med ett batteri som ser ut som något som såldes för 15år sen.....

Vad är det du köpt?
https://www.manualslib.com/manual/1964339/Milwaukee-Pms-18.html

En PMS 18, säkert 15 år gammal.
Är det ett problem?
Jag är mest ute efter tankar om val av klinga till en cirkelsåg för metall.

/Höghus
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Höghus Höghus skrev:
[länk]

En PMS 18, säkert 15 år gammal.
Är det ett problem?
Jag är mest ute efter tankar om val av klinga till en cirkelsåg för metall.

/Höghus
Ja det kan väl bli ett litet problem att hitta en lämplig klinga kanske.

Varför jag frågade är att jag blev så förvånad av att dom två första länkarna Google hittade hade porr-popups i sann 00tals kännsla och jag hittade inget vettigt men det känns mer logiskt när du säger åldern 😉

Aluminiumbladen är snarlika riktigt fina träblad medans stålbladen skär lite annars. Jag skulle säga sånna här sågar är gjorda för tunna rör, profiler och plåtar vilket säkert förklarar varför klingorna också är det. Jag har bara sågat med hilti och milwaukee:s egna klingor och dom har funkat helt ok och det gör säkert dom flesta.
En distansring löser centrumhålet men du kanske får vara lite flexibel på diametern för att hitta prisvärda alternativ, att tappa 15mm ner till 150mm tycker jag inte är någon nackdel om du bara ska såga metall t ex.
 
Redigerat:
Det är helt normalt att svarva en ring som fyller ut hålet i klingor med för stort hål eller fila upp hålet i klngor med för litet hål.

Min uppfattning är att det är mest takplåt och sådant som man sågar med handcirkelsåg och klinga. Blir det tjockare material krävs kraftigare grejor.
 
Krilleman
Jag sågar allt i metall på jobbet med klinga.

Både Milwakee FMCS och Hilti SCM-22A.

Ingen av dessa har problem att såga i tyngre gods så som tubrör, takjärn, gängstänger osv.
 
Bruksen säger kapacitet 54mm, men det är kanske för aluminium.
Hitta klingor är nog inget problem, på Ebay finns metallklingor för allt från original Milwaukee för 1500kr till extra super kineskvalitet för 100kr.
Jula säljer adapter 20->16mm så det ska inte heller vara något problem.
Fila klingans hål lär inte vara aktuellt då sågen har 16mm axel, mindre hål lär jag inte hitta.

1/4” stålplåt och 3/4” armeringsjärn ser inte ut att vara något större problem för en bra såg/klinga i alla fall.

/Höghus
 
H heimlaga skrev:
Det är helt normalt att svarva en ring som fyller ut hålet i klingor med för stort hål eller fila upp hålet i klngor med för litet hål.

Min uppfattning är att det är mest takplåt och sådant som man sågar med handcirkelsåg och klinga. Blir det tjockare material krävs kraftigare grejor.
Takplåt har man väl handjagare eller nibbler till? Cirkelsåg känns lite overkill.

/Höghus
 
Rickard.
Höghus Höghus skrev:
Bruksen säger kapacitet 54mm, men det är kanske för aluminium.
Hitta klingor är nog inget problem, på Ebay finns metallklingor för allt från original Milwaukee för 1500kr till extra super kineskvalitet för 100kr.
Jula säljer adapter 20->16mm så det ska inte heller vara något problem.
Fila klingans hål lär inte vara aktuellt då sågen har 16mm axel, mindre hål lär jag inte hitta.

1/4” stålplåt och 3/4” armeringsjärn ser inte ut att vara något större problem för en bra såg/klinga i alla fall.
[media]
/Höghus
Kapaciteten är hur långt klingan sticker ner under basen och inget annat, det är ingen fingervisning i vad sågen orkar med.

Att jämföra en ≈15år gammal med en ny batterimaskin kanske är att bädda för besvikelse men med lite ro kan man säkert såga både det ena och andra med den.
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Jag sågar allt i metall på jobbet med klinga.

Både Milwakee FMCS och Hilti SCM-22A.

Ingen av dessa har problem att såga i tyngre gods så som tubrör, takjärn, gängstänger osv.
Jag antar att det är originaklingor då?
Eller har du provat andra alternativ?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Takplåt har man väl handjagare eller nibbler till? Cirkelsåg känns lite overkill.

/Höghus
Inte då man kapar korrugerad plåt till längd. I synnerhet inte då man lägger begagnad korrugerad plåt där inga mått stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.