Hej! Vi håller på och bygger om vårt kök där vi har en gasspis. Gasledningen sticker ut till höger om spisen på ett sätt som vi undrar om vi själva kan ändra på?
Det är alltså den lilla böjen till höger om ventilen som vi skulle vilja typ byta håll på eller bara låta den gå rakt upp, den sticker ut för mycket till höger.
Det är alltså den lilla böjen till höger om ventilen som vi skulle vilja typ byta håll på eller bara låta den gå rakt upp, den sticker ut för mycket till höger.
När jag var i rörmokarsvängen för över fyrtio år sedan krävdes en licens för att dra gasrör. Bara så att du vet.
Men det är naturligtvis inte konstigare än att dra vilka rör som helst. Stäng ventilen, sätt på spisen så trycket försvinner, håll fast ventilen och lossa den övre muttern lite, vrid röret 180 gr. Drag åt muttern, öppna ventilen och kolla så det är tätt i alla skarvar, även de nära ventilen, bara för säkerhets skull, med hjälp av såpvatten. -klart!
Det kan vara en idé att läckagesöka dagen efter för att vara helt säker.
Men det är naturligtvis inte konstigare än att dra vilka rör som helst. Stäng ventilen, sätt på spisen så trycket försvinner, håll fast ventilen och lossa den övre muttern lite, vrid röret 180 gr. Drag åt muttern, öppna ventilen och kolla så det är tätt i alla skarvar, även de nära ventilen, bara för säkerhets skull, med hjälp av såpvatten. -klart!
Med tanke på ärendets allvar skulle jag inte chansa.R rakeshspark skrev:
Lagtexten lyder "Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar [...] installation eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten".
Det finns ingen förklaring vad som menas med "ändring" i förarbetet. Med "installation" menar man nyinstallation, det går att läsa i propositionen. Jag känner inte till någon dom som redogör för vad "ändring" innebär. Alltså om det ska tolkas strikt eller inte. Med tanke på att styrelsen har mycket små möjligheter att vägra tillstånd gissar jag att lagstiftaren tänker sig att det mesta ska tillståndsprövas så att styrelsen får kännedom om åtgärden, kanske mer än vad som sker regelmässigt i de flesta föreningar i dag?
Redigerat:
Det ser inte ut att vara någon skärring, det ser ut som en gängad presskoppling mot ventilen sedan pressade böjar... Svårt att släppa och vrida på något där isåfall...Intet skrev:
När jag var i rörmokarsvängen för över fyrtio år sedan krävdes en licens för att dra gasrör. Bara så att du vet.
Klicka här för att svara