Hej! Vi håller på och bygger om vårt kök där vi har en gasspis. Gasledningen sticker ut till höger om spisen på ett sätt som vi undrar om vi själva kan ändra på?
Det är alltså den lilla böjen till höger om ventilen som vi skulle vilja typ byta håll på eller bara låta den gå rakt upp, den sticker ut för mycket till höger.

• IMG_6385.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ni behöver en rörmokare med rätt certifiering för gasledningsarbete. Och ett tillstånd från styrelsen om det är en bostadsrättsförening.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni behöver en rörmokare med rätt certifiering för gasledningsarbete. Och ett tillstånd från styrelsen om det är en bostadsrättsförening.
Behövs verkligen tillstånd från styrelsen om det är en så liten ändring? Vi drar ju inte om några ledningar, bara ändrar efter ventilen?

tommib
Ja

• Gilla
16386
  • Laddar…
När jag var i rörmokarsvängen för över fyrtio år sedan krävdes en licens för att dra gasrör. Bara så att du vet.
Men det är naturligtvis inte konstigare än att dra vilka rör som helst. Stäng ventilen, sätt på spisen så trycket försvinner, håll fast ventilen och lossa den övre muttern lite, vrid röret 180 gr. Drag åt muttern, öppna ventilen och kolla så det är tätt i alla skarvar, även de nära ventilen, bara för säkerhets skull, med hjälp av såpvatten. -klart!
Det kan vara en idé att läckagesöka dagen efter för att vara helt säker.

• Gilla
Bill Algö och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R rakeshspark skrev:
Behövs verkligen tillstånd från styrelsen om det är en så liten ändring? Vi drar ju inte om några ledningar, bara ändrar efter ventilen?
Med tanke på ärendets allvar skulle jag inte chansa.

Lagtexten lyder "Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra en åtgärd i lägenheten som innefattar [...] installation eller ändring av ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten".

Det finns ingen förklaring vad som menas med "ändring" i förarbetet. Med "installation" menar man nyinstallation, det går att läsa i propositionen. Jag känner inte till någon dom som redogör för vad "ändring" innebär. Alltså om det ska tolkas strikt eller inte. Med tanke på att styrelsen har mycket små möjligheter att vägra tillstånd gissar jag att lagstiftaren tänker sig att det mesta ska tillståndsprövas så att styrelsen får kännedom om åtgärden, kanske mer än vad som sker regelmässigt i de flesta föreningar i dag?

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Om det blir nån dagen efter....😬

• Haha
Bill Algö
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Om det blir nån dagen efter....😬
1787337102259.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vanligtvis går det bra, har jag hört.

• Gilla
  • Haha
Bill Algö och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Intet Intet skrev:
Men vanligtvis går det bra, har jag hört.
Bästa svaret på flera år! 😉

Intet Intet skrev:
När jag var i rörmokarsvängen för över fyrtio år sedan krävdes en licens för att dra gasrör. Bara så att du vet.
Men det är naturligtvis inte konstigare än att dra vilka rör som helst. Stäng ventilen, sätt på spisen så trycket försvinner, håll fast ventilen och lossa den övre muttern lite, vrid röret 180 gr. Drag åt muttern, öppna ventilen och kolla så det är tätt i alla skarvar, även de nära ventilen, bara för säkerhets skull, med hjälp av såpvatten. -klart!
Det ser inte ut att vara någon skärring, det ser ut som en gängad presskoppling mot ventilen sedan pressade böjar... Svårt att släppa och vrida på något där isåfall...

H HSP skrev:
Det ser inte ut att vara någon skärring, det ser ut som en gängad presskoppling mot ventilen sedan pressade böjar... Svårt att släppa och vrida på något där isåfall...
Ja, det kanske det är. Då får TS gänga loss hela kånkarången ovanför ventilen. Lina om och gänga på till önskat läge.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.