Medlem
· vermland
· 21 inlägg
Jag planerar att byta ut min gamla säkringsdosan (DIAZED typ).
Jag har bett mina grannar och mest beställda en elektriker för att göra jobbet.
Grannen motsatt oss visade mig sin proppskåp och sa att han gjorde det själv (hempul).
Det ser galet. Men han säger att han studerade el och vet vad han gör.
För mig ser det bara farligt.
Här har jag gjort en schema från minnet av vad jag såg.
Vad säger du?
Jag har bett mina grannar och mest beställda en elektriker för att göra jobbet.
Grannen motsatt oss visade mig sin proppskåp och sa att han gjorde det själv (hempul).
Det ser galet. Men han säger att han studerade el och vet vad han gör.
För mig ser det bara farligt.
Här har jag gjort en schema från minnet av vad jag såg.
Vad säger du?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det ser ut som jättefel vad gäller PE och N skenorna. Men OM det är kopplat så som du ritat, så borde det inte fungera. JFB skulle lösa ut ganska omgående.
Att byta central är inget lämpligt hempulsprojekt.
Att byta central är inget lämpligt hempulsprojekt.
Rörigt men om det är på din ritning eller på riktigt är svårt att veta. Jag hittar dock inte felet som hempularen ser. Men är det rörigt är det lätt att man kopplar in en grupp fel i nästa skede.
Och som hemhularen redan skrivit är inte detta en lämpligt första projekt att köra.
Och som hemhularen redan skrivit är inte detta en lämpligt första projekt att köra.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Den högra skenan bör vara PE skena med inkommande PEN ledare. Dels är den ihopkoppld med N skenan som den vänstra bör vara. Enbart detta faktum borde få jordfelsbrytaren att lösa ut.
Dessutom så är den högra skenan kopplad till övre sidan av JFB, som i det här fallet är utgående sida av JFB, Det blir i så fall direkt farligt, bortsett från att även det kommer att få jfb att lösa ut.
De oskyddade grupperna har ingen egen nollskena, vilket de bör ha.
Nu misstänker jag att några av de här felen kan bero på att TS kommer ihåg fel, för detta borde överhuvudtaget inte fungera. Men det kan bli väldigt farligt om man börja koppla om lite villt i det här. Risk att ex. de "oskyddade grupperna" får flytande nolla, med 400V i uttagen som resultat.
Dessutom så är den högra skenan kopplad till övre sidan av JFB, som i det här fallet är utgående sida av JFB, Det blir i så fall direkt farligt, bortsett från att även det kommer att få jfb att lösa ut.
De oskyddade grupperna har ingen egen nollskena, vilket de bör ha.
Nu misstänker jag att några av de här felen kan bero på att TS kommer ihåg fel, för detta borde överhuvudtaget inte fungera. Men det kan bli väldigt farligt om man börja koppla om lite villt i det här. Risk att ex. de "oskyddade grupperna" får flytande nolla, med 400V i uttagen som resultat.
Oskyddade gruppers nolla sitter nere till höger i bild. Nollans inkoppling i JFB är som sagt felvänd.
N-trådarna på JFBn ska byta plats, så funkar det.
Vänster skena på "upper rail" är PE med inkommande PEN, den är PE för oskyddade grupper, från den skenan går det en Nolla till högra skenan på "upper rail" som är Nolla för oskyddade grupper, från ovan nämnda PE går det en Nolla till JFBn (fel sida just nu) sedan vidare till högra plinten på "lover rail" som är Nolla för skyddade grupper, från ovan nämnda PE går det en PE till vänstra skenan på "lover rail" som är PE för skyddade grupper.
Vänster skena på "upper rail" är PE med inkommande PEN, den är PE för oskyddade grupper, från den skenan går det en Nolla till högra skenan på "upper rail" som är Nolla för oskyddade grupper, från ovan nämnda PE går det en Nolla till JFBn (fel sida just nu) sedan vidare till högra plinten på "lover rail" som är Nolla för skyddade grupper, från ovan nämnda PE går det en PE till vänstra skenan på "lover rail" som är PE för skyddade grupper.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jag tolkar bilden som 4 separerade plintar, två uppe och två nere. Då blir det inte så fel.
Det enda felet i bilden är att nollan går "åt fel håll" genom JFB.
Om nollan byter plats på översida resp undersida så blir det hela 100% korrekt.
PE-skena övre till vänster är PE för skyddade grupper, PE-skena uppe till höger är kombinerad inkommande PEN + PE för oskyddade grupper.
Noll-skena nere till vänster är nolla för skyddade grupper, Noll-skena nere till höger är nolla för oskyddade grupper.
Och vilken väg nollan gick genom JFB är kanske ganska lätt att glömma utifrån en minnesbild.
Om nollan byter plats på översida resp undersida så blir det hela 100% korrekt.
PE-skena övre till vänster är PE för skyddade grupper, PE-skena uppe till höger är kombinerad inkommande PEN + PE för oskyddade grupper.
Noll-skena nere till vänster är nolla för skyddade grupper, Noll-skena nere till höger är nolla för oskyddade grupper.
Och vilken väg nollan gick genom JFB är kanske ganska lätt att glömma utifrån en minnesbild.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Ja, nu håller jag med. det är bara riktningen genom JFB som är fel på bilden, och om detta fungerar så är det sannolikt bara felritat.
Kanske är som så att TS vill ha feedback på sin elskiss för byte av gammal diazed central till ny med automatsäkringar. Då han/hon har ställt likvärdiga frågor/funderingar i tidigare trådar/inlägg.
Medlem
· vermland
· 21 inlägg
Tack för ditt svar. Med tanke på att han har el i huset (och ingen dog) Jag måste ha dragit bilden felaktigt. (Skulle vara konstigt att besöka igen och be att ta bilder.) För mig är det bara såg mycket stökigt men du säger i grund och botten det är korrekt (med tanke på att den neutrala är korrekt anslutet vid JFK och det skyddade N-skena).
Här en ny (förhoppningsvis korrigerat) försök av schema:
Här en ny (förhoppningsvis korrigerat) försök av schema:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Även om nu den här bilden förefaller relativt rätt, så vill jag ändå kraftigt avråda från hempul, med centralinstallationer. Det finns rätt många fallgropar som inte går att förutse vid rådgivning såhär på ett forum.
Jag betraktar mig själv som en rätt kunnig hempulare, jag jobbar med elektronik konstruktion (mest programmering), på dagarna. Men jag ger mig inte på att hempula en centralinstallation, jag vet inte vad jag inte kan.
Jag betraktar mig själv som en rätt kunnig hempulare, jag jobbar med elektronik konstruktion (mest programmering), på dagarna. Men jag ger mig inte på att hempula en centralinstallation, jag vet inte vad jag inte kan.