32 338 läst ·
131 svar
32k läst
131 svar
Min tomt är grannens rättighet....
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag känner mig ambivalent när det gäller trådar om grannfejder, visst det är intressant att läsa och även jag har startat grannfejdsrelaterade trådar men jag anar ofta en viss rundgång och det är ju också grunden till att det är en fejd. Finns det ett enkel lösning brukar man ofta hitta den.
Jag ser ingen lösning på Ingpers problem, mitt råd är dock att man låter det vara... Tokiga grannar finns det gott om och gör de inte allt för stor skada är nog det enklaste att låta dem hållas...
ATW
Jag ser ingen lösning på Ingpers problem, mitt råd är dock att man låter det vara... Tokiga grannar finns det gott om och gör de inte allt för stor skada är nog det enklaste att låta dem hållas...
ATW
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
189 kr inkl moms
245 kr
Läs mer
Arne TW beskriver problemet perfekt- ditt problem har fastnat i ett moment 22 tillstånd och orsakat rundgång. Du kommer inte längre här. Läs också gaia´s och swetrot´s mycket kloka inlägg tidigare i tråden.Ingper skrev:I ett av dina första inlägg ställde du frågan vad som gällde ang. häckplantering. Förutom att jag talade om det för dig, så har du tydligen själv letat info och tror dig nu veta så säkert vad som gäller att du t.o.m. använder orden "skall placeras" och "krav" och ger istället mig rekommendationer i samma ämne. Rapid - om du läser tråden borde du insett att vi har passerat det stadiet för många år sedan, och att det här handlar om andra saker. Likaså att myndigheterna knappast löser det hela. Var du inte själv t.o.m. inne på det ?
Vet inte om du har eget hus & tomt, men man får faktiskt plantera vad som helst i princip var som helst på sin egen tomt. Att det finns rekommendationer är inte detsamma som "krav" som du nu tydligen tror. Inte heller att man kan tvingas ta bort/flytta något så länge det är inne på sin tomt. Och det är aldrig något jag krävt heller att mina grannar skall göra.
Angående att man får plantera precis vad som helst på tomten så har du fel. En "egen" häck skall placeras på ett särskilt avstånd till tomtgränsen. Du hade chansen att anmäla ett övergrepp mot den här regeln för åtta år sedan men underlät att göra det. Det är riktigt att jag tycker att det är onödigt att anmäla hit och dit. Men byggregler måste finnas. Ett av problemen som gör det svårt att kategoriskt uttala sig är att varje byggnadsnämnd har egna lokala regler angående denna typ av frågor.
Om jag har fel i detta så tar jag ytterst gärna till mig ny lärdom. Bygglovsfrågan (placering) är viktig för alla fastighetsägare i sverige.
Redigerat:
Då tycker kanske inte jag du skall uttala dig så kategoriskt. Hur vet DU att jag "underlät" ? "Övergrepp mot den här regeln" ? Det är starka ord och anklagelser, igen. Tror du jag suttit och fejdat med grannen i snart tio år på egen hand ?Rapid skrev:Arne TW beskriver problemet perfekt- ditt problem har fastnat i ett moment 22 tillstånd och orsakat rundgång. Du kommer inte längre här. Läs också gaia´s och swetrot´s mycket kloka inlägg tidigare i tråden.
Angående att man får plantera precis vad som helst på tomten så har du fel. En "egen" häck skall placeras på ett särskilt avstånd till tomtgränsen. Du hade chansen att anmäla ett övergrepp mot den här regeln för åtta år sedan men underlät att göra det. Det är riktigt att jag tycker att det är onödigt att anmäla hit och dit. Men byggregler måste finnas. Ett av problemen som gör det svårt att kategoriskt uttala sig är att varje byggnadsnämnd har egna lokala regler angående denna typ av frågor.
Om jag har fel i detta så tar jag ytterst gärna till mig ny lärdom. Bygglovsfrågan (placering) är viktig för alla fastighetsägare i sverige.
Nej, för det första är det ingen fejd. Jag har aldrig givit igen hittills (läs andra trådar genom åren) - vi talar ju om människor det egentligen är synd om av olika nämna skäl. Jag vill hålla min rygg fri, och den tillfälliga goa känslan av att ha givit igen uppväger inte magont, sömnlösa nätter och den upptrappade just grannfejd det då skulle kunna bli. Effektivaste och framförallt den för mitt välbefinnande minst dåliga metoden har varit att bara ignorera. Vi fortsätter heja glatt på dem, oavsett om de hejar tillbaka. Dumt, kanske, men jag är sådan.
Rapid, allt är som sagt heller inte svart och vitt. Växtlighet som en häck kan alltid (i alla fall teoretiskt) skötas från bara ena sidan eller uppifrån, dock med mer eller mindre svårighet. Kommunen har haft dem under luppen och varit här ett flertal gånger genom åren. Främst av eget intresse och spännande saker som hänt i deras andra tomtgränser, men även på mitt initiativ när grannen som nämnts gått så långt att han planterade en häckbit inne på min tomt. Därför vet givetvis både jag och kommunen läget sedan länge, och det här med att plantera häckar och växtlighet på detta sätt är inga "övergrepp mot regler" som går att driva så som du tror. Du har fel, så lägg ner det (se också nedan) !
Men när grannarna börjar använda vår tomt lite väl fritt och väl snart är inne i vårt hus också (dessutom anser det vara deras rättighet), känner jag att jag snart vill markera på något sätt. Utan att trappa upp något till en "grannfejd" ! Och på ett sätt (om det finns något) som detta inte fullt friska gamla par skulle förstå.
Det är vad tråden handlar om egentligen. Inte en häcks vara eller inte vara, utan hur man på ett harmlöst men tydligt sätt markerar för en som har svårt att förstå som vi andra, att man nog inte har på min tomt att göra hursomhelst utan att fråga. Jag är inte ute efter att ge igen eller hämnas - det leder ingen vart - utan bara försöka få dem att just förstå att de inte skall vara på min tomt och i vår trädgård på egen hand. P.g.a. sjukdom och annat kan det naturligtvis inte bli så att de förstår i vanlig mening, men i alla fall inser att det inte är lämpligt av någon anledning. Den verbala vägen är ju provad utan framgång under många år, och med tilltagande personlighetsförändring minskar dessutom den möjligheten alltmer, samtidigt som de egna idéerna om vad man får och inte får tilltar.
Givetvis har Rapid m.fl. rätt i att det inte specifikt handlar om placeringen av en häck, även om just Rapid redan från sitt första inlägg försöker förenkla och fixera sig vid det i alla fall. Just nu var visserligen anledningen till att springa inne hos oss häckklippning, men det finns flera exempel. T ex när de har besök och tar med dem på vallning in i vår trädgård och gör sig lustiga över vilken vanskött trädgård och vad lite blommor vi har jämfört med dem.
Om tråden skall fortsätta vore jag tacksam om vi kunde återgå till ursprungsfrågan, och lämna häckarnas placering. Som Rapid skriver - det är ju inte det som saken handlar om egentligen ;-).
Redigerat:
När jag hänvisar till Arne TW´s inlägg så avser jag endast ordet "rundgång". Inte inlägget i sin helhet.
Att du mår dåligt är uppenbart. Därför har jag har gjort vad jag kan för att renodla problemet byggtekniskt. Övriga aspekter sköter andra bättre.
Att du mår dåligt är uppenbart. Därför har jag har gjort vad jag kan för att renodla problemet byggtekniskt. Övriga aspekter sköter andra bättre.
Har själv haft en del bråk med granne där mycket känns igen från Ingpers situation. I mitt fall blev det uppenbart att min granne fick energi och drevs vidare av att kontinuerligt skapa och underhålla ett konfliktläge. Till slut valde vi att returnera brev istället för att besvara dem. Att helt ignorera fgrannen istället för att försöka visa vår rätt. Detta visade sig vara helt rätt medicin. Att ignorera är effektivt. Men i Ingpers fall där det handlar om intrång är läget lite annorlunda. Det jag personligen skulle göra vore att på min mark, i anslutning till grannens häck, plantera växter av olika slag. Inte nödvändigtvis taggiga men en tät plantering / rabatt fint anlagd som i fall grunne skulle kliva in där och resa stege skulle innebära en tydlig skadegörelse i er trädgård. Ett annat altrantiv vore att anlägga odlingsbäddar, upphöjda och inramade med glas ovanpå.
En annan sak jag förmodligen skulle göra vore att begära dit lantmäterienheten för utstakande av kordinater i tomtgränsen. I min kommun medför det en kostnad som skall delas lika av inblandade fastighetsägare oavsett vem som begärt utstakning eller om bägge är överens om att så skall ske. Ditt svar till grannen blir ju det uppenbara att du efter alla ändringar med häckar etc. blivit osäker på var gränslinjen egentligen går och ville därför ha ett myndighetsutslag.
Till alla som är berörda av osämja / bråk / fejd / konflikt med grannar kan jag rekommendera läsning av boken Igelkottsmördaren, ff Lennart Högman. Jag streckläste den i vintras. Mycket tänkvärd.
// Bagarn
En annan sak jag förmodligen skulle göra vore att begära dit lantmäterienheten för utstakande av kordinater i tomtgränsen. I min kommun medför det en kostnad som skall delas lika av inblandade fastighetsägare oavsett vem som begärt utstakning eller om bägge är överens om att så skall ske. Ditt svar till grannen blir ju det uppenbara att du efter alla ändringar med häckar etc. blivit osäker på var gränslinjen egentligen går och ville därför ha ett myndighetsutslag.
Till alla som är berörda av osämja / bråk / fejd / konflikt med grannar kan jag rekommendera läsning av boken Igelkottsmördaren, ff Lennart Högman. Jag streckläste den i vintras. Mycket tänkvärd.
// Bagarn
I samband med episoden där grannen gick så långt att de planterade inne på vår tomt hade vi hit lantmäteriet för utstakning (se annan tråd). De hade också ett inte alldeles lyckat försök till samtal med min käre granne. Kan ju nämna att jag inte behövde betala ett öre för utstakningen. Det bjöd kommunen på, för som de sade "vi vet också vem du har som granne". Så tomtgränsen vet jag exakt var den går.Bagarn skrev:En annan sak jag förmodligen skulle göra vore att begära dit lantmäterienheten för utstakande av kordinater i tomtgränsen. I min kommun medför det en kostnad som skall delas lika av inblandade fastighetsägare oavsett vem som begärt utstakning eller om bägge är överens om att så skall ske. Ditt svar till grannen blir ju det uppenbara att du efter alla ändringar med häckar etc. blivit osäker på var gränslinjen egentligen går och ville därför ha ett myndighetsutslag.
Till alla som är berörda av osämja / bråk / fejd / konflikt med grannar kan jag rekommendera läsning av boken Igelkottsmördaren, ff Lennart Högman. Jag streckläste den i vintras. Mycket tänkvärd.
// Bagarn
F.ö. har jag också funnit ignorerandet och att inte bry sig som mest effektivt, i alla fall till allt som inte är inne på min tomt.
Tack för boktipset ! Den skall jag läsa.
De här sönerna du nämner, är de pratbara, vad säger dem om sina föräldrars beteende? Kan de kanske ha större inflytande på sina föräldrar än vad du som granne har? Sönerna kanske inte vill se föräldrarna ställa till det för andra och kanske är villiga att hjälpa till att hitta lösningar? Om jag fick veta att mina föräldrar höll på så där mot sina grannar skulle åtminstone jag försöka hjälpa till att stoppa dem.
Säger som så jag hur man än vänder sig så är arslet bak. Tyvärr är det nog bara att antigen lida eller skaffa typ av vattenspridare med automatik risken är då att det hela trappas upp.
Det finns det ju såna "popup" spridare som gör som de heter. Med ½ timmes timer så blir det svårt att göra nåt vettigt. Alternativet är ju slumpvis timer de tider ni inte är hemma.
Alla "lagliga" alternativ bygger ju allt som oftast på samförstånd. Alternativet är besöksförbud men det tvivlar jag på. Möjligen ett föreläggande om vite på säg 20k varje gång de vistas på er gård kunde hjälpa men det är också en "upptrappning".
Tycker mest sånt här är så förbannade onödigt att inte folk antigen kommer överens. Själv har jag goda och trevliga grannar med långt avstånd till så vi slipper häckbråk
Det finns det ju såna "popup" spridare som gör som de heter. Med ½ timmes timer så blir det svårt att göra nåt vettigt. Alternativet är ju slumpvis timer de tider ni inte är hemma.
Alla "lagliga" alternativ bygger ju allt som oftast på samförstånd. Alternativet är besöksförbud men det tvivlar jag på. Möjligen ett föreläggande om vite på säg 20k varje gång de vistas på er gård kunde hjälpa men det är också en "upptrappning".
Tycker mest sånt här är så förbannade onödigt att inte folk antigen kommer överens. Själv har jag goda och trevliga grannar med långt avstånd till så vi slipper häckbråk
Nope.bra-byggare skrev:De här sönerna du nämner, är de pratbara, vad säger dem om sina föräldrars beteende? Kan de kanske ha större inflytande på sina föräldrar än vad du som granne har? Sönerna kanske inte vill se föräldrarna ställa till det för andra och kanske är villiga att hjälpa till att hitta lösningar? Om jag fick veta att mina föräldrar höll på så där mot sina grannar skulle åtminstone jag försöka hjälpa till att stoppa dem.
Åtminstone ena sonen hjälper t.o.m. föräldrarna att skriva ihop det de önskar, och tycker dessutom själv han är väldigt duktig på att skriva (dock i verkligheten högst pinsam) "advokatsvenska". Det är också inte sällan de är med och verkställer det föräldrarna fått för sig, och är dem som framför föräldrarnas synpunkter. De tror och litar blint på sina föräldrars versioner om allt, och står - trots sin ålder - i sådan ställning till dem att det nog är smartast att göra det.
Då sönerna inte bor här och inte behöver ha dagligt umgänge med föräldrarnas omgivning har jag känslan att de ser dessa tjänster som att de "hjälper" föräldrarna att slippa en del jobbiga konfrontationer som de däremot gärna kan genomföra. De åker ju iväg sedan.
Redigerat:
Ingper,
Du verkar till varje pris vilja hålla dig på rätt sida om lagan, men den dag du inser att det inte funkar så skulle kanske en sprayflaska round-up hjälpa till att bli av med häcken ?
Jag vet vad du menar, för vi hade i många år problem med störande grannar i bostadsrätten och ingen möjlighet att komma till rätta med och ingen hjälp att få!!! Så jag lider med dig !!!
Du verkar till varje pris vilja hålla dig på rätt sida om lagan, men den dag du inser att det inte funkar så skulle kanske en sprayflaska round-up hjälpa till att bli av med häcken ?
Jag vet vad du menar, för vi hade i många år problem med störande grannar i bostadsrätten och ingen möjlighet att komma till rätta med och ingen hjälp att få!!! Så jag lider med dig !!!
Men det är ju inte grannens häck i sig som är problemet, även om den just denna gång var en orsak till att grannen använde min tomt och jag tog det som konkret exempel. Häcken i sig kan gärna stå kvar.jan_af_lisoe skrev:
Mitt problem är ju att grannen av olika skäl inte förstår att vi bestämmer över vår tomt (som de gör på sin), att det som växer inne på vår tomt skall få stå kvar där, att man inte gör som man vill på vår tomt när inte vi är hemma även om den inte är lika "fin" o.s.v. Och att man frågar om lov innan man utnyttjar grannens tomt för sina egna göromål.
Visst har jag tänkt round-up också. Men jag vet inte om det fungerar på människor....
Redigerat:
Staket och grind vill vi dels inte ha, dels är tomten så beskaffad att det inte är görligt utan stora/besvärliga insatser. Och grannen kommer säkert gå in ändå och bara tycka vi är besvärliga som försvårar för dem, eftersom de på fullaste allvar tror det är deras rättighet.Biet skrev:
Låsbar brevlåda har jag faktiskt funderat på för något år sedan (då det var en "postförsvinnarperiod"), men sedan glömt bort det. Tack för påminnelsen ;-).