32 338 läst ·
131 svar
32k läst
131 svar
Min tomt är grannens rättighet....
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Där satt den!Tjacko skrev:
Den där skulle man ju kunna tänka sig att köpa bara för att roa ungarna
Ett hembygge skulle idi... grannarna kunna motivera/argumentera som ett planerat attentatsförsök, men den där är så oskyldig som den bara kan bli
Vitsen med att faktiskt kunna nå den är att kameraövervakningen då registrerar att dom är och fingrar på saker dom inte har att göra med....see you in court.
Går det att arrangera strålen så att dom måste gå genom den för att stänga av spridaren?
Redigerat:
Den där verkar ju perfekt !
Att den går att nå är inga problem. Det är inte DET jag är ute efter, precis som bax skriver. Och vattnet kan gå på en tryckvattentank (till båt eller husvagn) vars pumpmotor kan styras av om villalarmet är aktiverat eller inte.
Det är sådant här som förgyller tillvaron. Kombinationen oförargligt och teknik gillar jag ! Har dessutom 6m av garageväggen bara någon meter från nämnda tomtgräns, så där åker antagligen ett sprinklerrör upp under takutsticket så småningom....
Att den går att nå är inga problem. Det är inte DET jag är ute efter, precis som bax skriver. Och vattnet kan gå på en tryckvattentank (till båt eller husvagn) vars pumpmotor kan styras av om villalarmet är aktiverat eller inte.
Det är sådant här som förgyller tillvaron. Kombinationen oförargligt och teknik gillar jag ! Har dessutom 6m av garageväggen bara någon meter från nämnda tomtgräns, så där åker antagligen ett sprinklerrör upp under takutsticket så småningom....
Jag tänkte kanske inte att det var en långsiktig lösning i fall dom går in och stänger av den, vänder den eller söår sönder den. Men en dusch kommer dom få innan dom lärt sig vad det är. Säkert ett par innan dom fattar hur den går igång om dom är till åren och inte helt klara i knoppen.tio_Pepe skrev:
Sedan blir det ju en ytterligare procedur att varje gång gå och vända, stännga av vattenspridaren och det kommer ju garanterat synas så då kanske dom tycker det känner lite motstånd.
Men en gång kommer ni åtminstonde få er ett skratt
Kan säga att många kompisar fått sig flera duschar innan dom förstått hur den fungerar. Dom flesta tror att jag styrt på något sätt och gjort nya försök när jag stått synlig utan en kran i närheten
Ingper skrev:Den där verkar ju perfekt !
Att den går att nå är inga problem. Det är inte DET jag är ute efter, precis som bax skriver. Och vattnet kan gå på en tryckvattentank (till båt eller husvagn) vars pumpmotor kan styras av om villalarmet är aktiverat eller inte.
QUOTE]
Hur menar du med styrningen? Har ni komunalt vatten eller eget? Har ni komunalt så finns ju alltid vattentryck och har ni eget så har ni antagligen en hydrofor och den är ju trycksatt även om elen är avslagen. Men jag kanske missuppfattade något.
Själva sprinklern finns det av och på knapp på baksidan. Man kan ställa in hur stor vinkel den ska söka av och vattna. Dock kan man alltid kommi till den torr bakifrån.
Nä, inga avancerade arrangemang, bara en slang och sprinklern.
Det får inte se ut som om man riggat detta för (mot) grannarna, utan man skall kunna använda argumentet att det var för att skydda deras vackra häck från rådjur, harar och andra trädgårdstomtar.
Sedan kan man slå på de oskyldiga ljusblå och säga "hade jag bara fått veta FÖRE att NI skulle komma hade jag naturligtvis stängt av den"
Om grannarna stänger av, flyttar, eller har sönder sprinklern så är det filmat och kan användas vid vidare konfrontation.
Det får inte se ut som om man riggat detta för (mot) grannarna, utan man skall kunna använda argumentet att det var för att skydda deras vackra häck från rådjur, harar och andra trädgårdstomtar.
Sedan kan man slå på de oskyldiga ljusblå och säga "hade jag bara fått veta FÖRE att NI skulle komma hade jag naturligtvis stängt av den"
Om grannarna stänger av, flyttar, eller har sönder sprinklern så är det filmat och kan användas vid vidare konfrontation.
Jag förstår hur ni tänker och jag tycker att ni tänker rätt. Ta inte mina inlägg på blodigt allvar, mera som stimulans för nya tankar och idéer.Ingper skrev:
Fast som ni har beskrivit grannarna så tror jag att de kommer att slå sönder vattenskrämman och sen polisanmäla er för att ni blött ner dem.
Jo, det tror jag med. I alla fall skälla ut oss ordentligt för att de blivit nerblötta. Men den dagen skall jag i så fall skratta. Slå sönder tror jag dock inte.tio_Pepe skrev:
Det där med styrningen: Om man vattenförsörjer den från en liten tank med högtrycks eller tryckvattenpump (t ex 12V, för båt), kan man enkelt:
1. Se till att funktionen är avstängt när man larmat av hemma. Familjen kommer annars förr eller senare bli ofrivilligt blöt.
2. Se till att det finns en begränsad mängd vatten, om något pajar
3. Slippa ha ännu en slang över halva trädgården
Det var det jag menade med "styrning", alltså på/av.
Men Ni kan ju kanske samtidigt gödsla gräsmattan och häcken, inte ert fel att de råkade komma mitt under gödslinsgvattning. Blanda in lite guldvatten eller nässelvaten i tanken !!
Annars så är det för djävligt att man är helt rättslös när man drabbas av "ringa brottslighet" som polisen inte behagar bry sig om och rycka ut.
Annars så är det för djävligt att man är helt rättslös när man drabbas av "ringa brottslighet" som polisen inte behagar bry sig om och rycka ut.
Ett annat alternativ är att ni sätter upp nätstängsel ca 10 cm från häcken på eran sida ohc på detta sätt omöjliggör åtkomst till häcken. Såna behöver inte bygglov vad jag vet. Nackdelen är att det kostar pengar och jobb och förfular, men om de skadar den så kan en polisanmälan för förstörelse vara på plats. och förstörelse är mer allvrligt är att gå på någon annans tomt.
Jo, men om du orkat läsa mitt inledande inlägg så ser du att vi redan har en häck i tomtgräns (spirea) som vi gillar, och den som grannarna behöver ansa står dikt an denna fast på deras sida (och 4m upp). Det är knappast möjligt att sätta upp ett nätstängsel, än mindre än att vi inte kan sköta spireahäcken längre i så fall....jan_af_lisoe skrev:Ett annat alternativ är att ni sätter upp nätstängsel ca 10 cm från häcken på eran sida ohc på detta sätt omöjliggör åtkomst till häcken. Såna behöver inte bygglov vad jag vet. Nackdelen är att det kostar pengar och jobb och förfular, men om de skadar den så kan en polisanmälan för förstörelse vara på plats. och förstörelse är mer allvrligt är att gå på någon annans tomt.
Redigerat:
bax skrev:Där satt den!
Den där skulle man ju kunna tänka sig att köpa bara för att roa ungarna
Ett hembygge skulle idi... grannarna kunna motivera/argumentera som ett planerat attentatsförsök, men den där är så oskyldig som den bara kan bli
Vitsen med att faktiskt kunna nå den är att kameraövervakningen då registrerar att dom är och fingrar på saker dom inte har att göra med....see you in court.
Går det att arrangera strålen så att dom måste gå genom den för att stänga av spridaren?
Överlappanda skjutfält - tänk överlappande skjutfält - du måste ju täcka hela rågrannen, jag menar rådjuret...
Och bara peta ner dom i marken så dom träffar varandra, två stycken - om de försöker stänga av är det ju åverkan... - och det har du på kameran.
Nackdelen blir då att man själv kan hållas som vållande om det t.ex. uppstår kroppskada och vad jag förstod så var dessa grannar av äldre årsmodell.Angelven skrev:
Nä, jag håller med många föregående här i forumet. Vattenspridare av något slag är nog den rätta vägen. Speciellt om den kanske är svår att se direkt, på så sett lär man dem (precis som man gör med kossor och elstängsel) att det är obehagligt att gå in på ingper's tomt
Jag hoppas att det ska lösa sig på något sätt för er, även om jag har svårt att se hur det skulle gå till, tyvärr.
se det från den positiva sidan
. Grannen har bekostat och planterat en häck som tar ett litet remsa av din tomt ( negativt!) ...men tak vare grannen har du en tätt och hög häck mot honom som du helst vill slippa se - det är väl positivt!
Han sköter klipningen och städning medan du är på jobbet så det bör inte störa så väldigt mycket i ditt privata liv. Hade han missskött din sida skulle du säkert rätta dej på det. Då är det nog det bästa av det sämsta att han kommer över på din tomt 2-3 gånger om året och fixar häcken. Dessutom gör han det medan ni är borta så ni slipper bli störda av oljud på fritiden. Tänk på att det kunde vara värre - även om häcken skulle stå 2m in på hans tomt och han klippte den med elsax medan du hade grillfest med vänner och familj vid din sida av häcken ....det skulle vara mer störrande.
Du får lite extra jobb att städa efter hans aktiviteter runt häcken men du slipper i alla fall klippa din sida av häcken - mycket positivt i mina ögon.
Jag skulle bli riktigt glad att få en välskött häck som blir fixat medan jag är borta. Det är som att ha en gratis trädgårdsmästare
. Det skulle vara ett nöje att behöva kratta endast det han har missat.
Du skriver att häcken klips assimetriskt för att den inte ska breda ut sej för mycket på din sida - det är väl bra att grannen tar hänsyn till det och gör det bästa för att du inte ska lida mer än nödvändigt av häckens platsering ...när den nu står där den står idag.
Du skriver att grannen pratar med dej från balkongen - kan det vara så att dom har sin TV-rum ovanpå och vistas mycker där uppe och vill gärna slippa gå i trappor? Gamla människor ....
Men har man kommit så långt att man har en övervakningskamera på grund av grannen så har det kommit för långt för länge sen. Allt som händer tolkas negativt från båda sidor. Hela grannskapet sägs vara på din sida och rapporterar allt som händer för att jaga upp dej ännu mera..... åtminstånde dom har det roligt när konflikten trappas upp medan dom låtsas vara hjälpsamma, gissar jag. Samma inställning observerar jag i en rad inlägg ovan som hetsar upp dej till upptrappning av konflikten på ett mer eller mindre dumt sätt. Tur att du behåller din sunda förnuft och inte går med på allt
Tycker verkligen synd att du tappade lusten till din egen trädgård på grund av ett missförstånd för länge sen som ingen vill glömma.....
gaia
Han sköter klipningen och städning medan du är på jobbet så det bör inte störa så väldigt mycket i ditt privata liv. Hade han missskött din sida skulle du säkert rätta dej på det. Då är det nog det bästa av det sämsta att han kommer över på din tomt 2-3 gånger om året och fixar häcken. Dessutom gör han det medan ni är borta så ni slipper bli störda av oljud på fritiden. Tänk på att det kunde vara värre - även om häcken skulle stå 2m in på hans tomt och han klippte den med elsax medan du hade grillfest med vänner och familj vid din sida av häcken ....det skulle vara mer störrande.
Du får lite extra jobb att städa efter hans aktiviteter runt häcken men du slipper i alla fall klippa din sida av häcken - mycket positivt i mina ögon.
Jag skulle bli riktigt glad att få en välskött häck som blir fixat medan jag är borta. Det är som att ha en gratis trädgårdsmästare
Du skriver att häcken klips assimetriskt för att den inte ska breda ut sej för mycket på din sida - det är väl bra att grannen tar hänsyn till det och gör det bästa för att du inte ska lida mer än nödvändigt av häckens platsering ...när den nu står där den står idag.
Du skriver att grannen pratar med dej från balkongen - kan det vara så att dom har sin TV-rum ovanpå och vistas mycker där uppe och vill gärna slippa gå i trappor? Gamla människor ....
Men har man kommit så långt att man har en övervakningskamera på grund av grannen så har det kommit för långt för länge sen. Allt som händer tolkas negativt från båda sidor. Hela grannskapet sägs vara på din sida och rapporterar allt som händer för att jaga upp dej ännu mera..... åtminstånde dom har det roligt när konflikten trappas upp medan dom låtsas vara hjälpsamma, gissar jag. Samma inställning observerar jag i en rad inlägg ovan som hetsar upp dej till upptrappning av konflikten på ett mer eller mindre dumt sätt. Tur att du behåller din sunda förnuft och inte går med på allt
Tycker verkligen synd att du tappade lusten till din egen trädgård på grund av ett missförstånd för länge sen som ingen vill glömma.....
gaia
Gaia,
Jag förstår att du bara menar väl med dina glada tillrop. Men som hempularen alldeles riktigt nämnt är det inte så att vi egentligen skulle haft ont av att de skötte sin häck från vår tomt, om det bara var med rätt inställning. Och jag märker att det inte är lätt att sätta sig in i alla konstigheter, men försök då inte komma med förklaringar till deras beteende. Det muntrar inte upp mig, tvärtom.
Om vi talar oväsen så har paret en stor hund som "bor" ute på balkongen och skäller på det mesta (nej, jag tänker inte polisanmäla dem för hundens oväsen !). Jag skulle kunna skriva en massa detaljer här, men jag vill inte göra det med hänsyn till det gamla paret. Smutskastning gagnar ingen. Situationen är som den är.
De avvikande tendenserna fanns redan för 30 år sedan, då jag mycket flyktigt hade med paret och sönerna att göra i ett annat sammanhang. Inte så att det störde mig den gången och de minns säkert inte mig, men jag minns dem (och bara dem) just för att de utmärkte sig så radikalt. Inte trodde jag i min vildaste fantasi att jag skulle få dem som grannar en dag....
Om du inte skulle känna dig trygg på din egen tomt, om du skulle upptäcka att grannen grävt upp växter som du planterat, om du skulle komma hem efter jobbet och upptäcka nertrampad/nerrasad jord på din nya (i dina ögon i alla fall) fina prydnadsmur - ja, då skulle nog inte glada tillrop och "se det positivt" bita på dig heller. Lägg där till all tid vi fått lägga på skriftväxling med myndigheterna p.g.a. våra grannars inbillade saker och idéer, att grannen inte tar någon hänsyn utan vallar runt sina bekanta i vår trädgård när vi inte är hemma (andra grannar har tagit kort). Post som försvinner och lusläses. När grannen dessutom anser allt det vara deras fulla rätt, kan jag faktiskt inte se det positiva i det. Kan du ?
Vad gäller häckarna och deras placering o.s.v. så förstår jag att du inte orkat läsa igenom allt, men det är alltså inte häckar vi egentligen har någon nytta av. Tvärtom, men orkar inte dra det igen.
Nej, jag tolkar inte allt negativt. Det är egentligen synd om det gamla paret. Och det är ingen i grannskapet som jagar upp varken mig eller andra. Vi bara suckar....
Jag förstår att du bara menar väl med dina glada tillrop. Men som hempularen alldeles riktigt nämnt är det inte så att vi egentligen skulle haft ont av att de skötte sin häck från vår tomt, om det bara var med rätt inställning. Och jag märker att det inte är lätt att sätta sig in i alla konstigheter, men försök då inte komma med förklaringar till deras beteende. Det muntrar inte upp mig, tvärtom.
Om vi talar oväsen så har paret en stor hund som "bor" ute på balkongen och skäller på det mesta (nej, jag tänker inte polisanmäla dem för hundens oväsen !). Jag skulle kunna skriva en massa detaljer här, men jag vill inte göra det med hänsyn till det gamla paret. Smutskastning gagnar ingen. Situationen är som den är.
De avvikande tendenserna fanns redan för 30 år sedan, då jag mycket flyktigt hade med paret och sönerna att göra i ett annat sammanhang. Inte så att det störde mig den gången och de minns säkert inte mig, men jag minns dem (och bara dem) just för att de utmärkte sig så radikalt. Inte trodde jag i min vildaste fantasi att jag skulle få dem som grannar en dag....
Om du inte skulle känna dig trygg på din egen tomt, om du skulle upptäcka att grannen grävt upp växter som du planterat, om du skulle komma hem efter jobbet och upptäcka nertrampad/nerrasad jord på din nya (i dina ögon i alla fall) fina prydnadsmur - ja, då skulle nog inte glada tillrop och "se det positivt" bita på dig heller. Lägg där till all tid vi fått lägga på skriftväxling med myndigheterna p.g.a. våra grannars inbillade saker och idéer, att grannen inte tar någon hänsyn utan vallar runt sina bekanta i vår trädgård när vi inte är hemma (andra grannar har tagit kort). Post som försvinner och lusläses. När grannen dessutom anser allt det vara deras fulla rätt, kan jag faktiskt inte se det positiva i det. Kan du ?
Vad gäller häckarna och deras placering o.s.v. så förstår jag att du inte orkat läsa igenom allt, men det är alltså inte häckar vi egentligen har någon nytta av. Tvärtom, men orkar inte dra det igen.
Nej, jag tolkar inte allt negativt. Det är egentligen synd om det gamla paret. Och det är ingen i grannskapet som jagar upp varken mig eller andra. Vi bara suckar....