Det man kan konstatera är att du gjort ett oerhört gediget arbete, som möjligen ger dig en bättre anläggning, men som också blivit väldigt mycket dyrare än när du började. Hade du valt en entreprenör direkt, så hade du troligen fått en helt ok anläggning och 50 000:- att göra annat för.
Tro det eller ej men jag gjorde faktiskt en tillbakablick och räknade på priserna jag fick inledningsvis, bl.a från Sveasolar. De var ca 1000kr/kwp dyrare än min nu beställda anläggning.Scouten skrev:
Vanligast förekommande panel var från JA Solar, därefter Trina solar, någon med Luxor panel.Norrarn skrev:
Växelriktare var i början Solaredge och huawei. En som erbjöd Kostal plenticore men med dålig lösning. Sen efter sommaren förekom alltmer budget växelriktare såsom Saj, growatt, Solis, Sungrow. Någon erbjöd Huawei och någon trodde de skulle kunna få tag på Fronius någon julafton(vilket år framgick inte)
Monteringssystem har varit bl.a Esdec, van der valk och K2
Tog också in 3 offerter alla verkade seriösa och bestämde mig på 1 vecka och installation klar i januari 2022 .Skulle aldrig orka med att vela runt på detta sätt och priserna går ju bara upp innan men bestämt sig.Stackars firmor som skall lägga ner jobb på en sådan petimeter.Betalade själv 162tkr för 13900kWh inkl optimerare.Supernöjd och hitills producerat 13700 kWhA Arnodt skrev:Jag tycker det också verkar tokigt att okynnesfråga en stor mängd solcellsfirmor efter offert på solcellsanläggning och ha fått in hela 20 offerter från olika firmor. Varje offert kostar en firma mycket jobb och arbetskostnad, kundbesök, beräkningar, offertberedning och telefon- och mailkontakt. Det är sådant som är orsaken till att seriösa solcellskunder inte får någon offert, eller får den mycket försenad. Dessutom är det ett jättejobb och tar väldigt lång tid(av hans fritid) för okynneskunden att tekniskt jämföra ett så stort antal olika offerter, det krävs stor teknisk kunskap inom området, vilket okynneskunden troligen saknar.
Nej, man frågar efter ca 3 offerter, det är hanterbart för seriös kund att jämföra tekniskt och ekonomiskt, och tar rimlig tid att jämföra offerterna.
Samma sak om man ska skaffa en värmepump, man frågar 3 olika firmor efter anbud.
Jag tror vi frågade 3 olika firmor när vi skaffade solcellsanläggning för ca 6 år sedan. Det är hanterbart.
Då hade du tur och tog beslutet innan marknaden förändrades helt. Bara att gratulera och hoppas du har en anläggning som fungerar över tid(optimerarna är hu en stir riskfaktor och en kostnad vid byte efter ev. installationsgaranti). Finns ju inget som talar för att det blir billigare (förutom en övergångsperiod med förstärkt skattesubvention)C carl fabian skrev:Tog också in 3 offerter alla verkade seriösa och bestämde mig på 1 vecka och installation klar i januari 2022 .Skulle aldrig orka med att vela runt på detta sätt och priserna går ju bara upp innan men bestämt sig.Stackars firmor som skall lägga ner jobb på en sådan petimeter.Betalade själv 162tkr för 13900kWh inkl optimerare.Supernöjd och hitills producerat 13700 kWh
Schletter som montagesystem var det någon som anvönde sig av också.M mortimer skrev:Vanligast förekommande panel var från JA Solar, därefter Trina solar, någon med Luxor panel.
Växelriktare var i början Solaredge och huawei. En som erbjöd Kostal plenticore men med dålig lösning. Sen efter sommaren förekom alltmer budget växelriktare såsom Saj, growatt, Solis, Sungrow. Någon erbjöd Huawei och någon trodde de skulle kunna få tag på Fronius någon julafton(vilket år framgick inte)
Monteringssystem har varit bl.a Esdec, van der valk och K2
Intressant marknadsundersökning om inte annat. Jag läser att offerterna i första rundan låg på 11-12 kWp installerad effekt, men i andra rundan på 12 - 17 kWp. Vad är de största anledningarna till denna förändring, en ny generation paneler, bättre lösningar för monteringen eller något annat?
Bättre utbud av olika paneler hos denna valda leverantör, bestämde mig under resan s gång för att lägga även på en femte yta som först inte var tänkt, framtidssäkra för mer elbehov+degradering+vår egna ålder m.m..Y Yaken skrev: