Har använt den för att spika upp panel i tak och på vägg tidigare och den har funkat bra. Men nu skulle jag sätta upp ytterligare panel men upptäckte då att den inte orkar slå in dyckert mer än ca 20 mm.

Har testat 38 mm och 40 mm dyckert, och tidigare har jag även använt 45 och 50 mm och det har funkat. Det är precis som den helt tappat orken. Jag har testat på panelen där jag har spånplatta bakom, men sedan även på ett stycke trä för att utesluta att väggen (spånplattan) inte var väldigt hård, men jag får samma resultat på ett stycke trä, halva dyckerten sticker ut sedan jag skjutit in den med "max" inställningar, jag kan inte skruva upp kraften mer. Pistolen låter och känns precis som vanligt när jag använder den, och jag har alternerat mellan olika fulladdade batterier för att utesluta problem med batteri.

Jo, den har tidigare haft problem med lång dyckert (+60 mm) men tror det berodde på att träet dessutom var hårt, då orkade den inte tidigare heller men det problem jag nu använder är på en annan nivå, den orkar ju inte slå in något alls. Ja möjligen väldigt korta, men då sitter ju inte panelen fast - speciellt inte i taket.

Någon som haft liknande problem? Såg någonstans att någon förordade att smörja dyckertpistoler, men vet inte var på denna eldrivna pistol jag eventuellt kan smörja.

Om garantien gått ut har du väl inget att förlora på att skruva isär och kika? Tror Ryobis bygger på principen att spänna en fjäder och lätt att tänka sig att det går trögt om den gått torrt av någon anledning, kanske överhettning?

nanowire nanowire skrev:
Om garantien gått ut har du väl inget att förlora på att skruva isär och kika? Tror Ryobis bygger på principen att spänna en fjäder och lätt att tänka sig att det går trögt om den gått torrt av någon anledning, kanske överhettning?
Jag sätter mig och skruvar isär den och ser om jag kan upptäcka nått....

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Knäpp några bilder, intressant att se!

Hm, den är ihopsatt med 11 st TORX T10 men några sitter så långt nersänkta i smala hål så jag kommer inte åt, behöver en smal skruvmejsel för att fixa det. Men är det någon rörlig del (fjäder?) som kan behöva smörjas tycker man att det borde gå att utföra den typen av service utan att behöva öppna maskinen. Men jovisst, det kan ju vara så att något måste fixas/smörjas inne i maskinen så jag får väl fixa en special-mejsel för detta i så fall, om inget annat bra tips dyker upp.

Kontaktade nyss även Ryobis kundsupport, men förväntar mig inget svar förrän tidigast måndag därifrån.

C Cheiron skrev:
Hm, den är ihopsatt med 11 st TORX T10 men några sitter så långt nersänkta i smala hål så jag kommer inte åt, behöver en smal skruvmejsel för att fixa det. Men är det någon rörlig del (fjäder?) som kan behöva smörjas tycker man att det borde gå att utföra den typen av service utan att behöva öppna maskinen. Men jovisst, det kan ju vara så att något måste fixas/smörjas inne i maskinen så jag får väl fixa en special-mejsel för detta i så fall, om inget annat bra tips dyker upp.

Kontaktade nyss även Ryobis kundsupport, men förväntar mig inget svar förrän tidigast måndag därifrån.
Har behövt smörja en lånad Biltema stompistol samt min gamla Hitachi gasdrivna.

Ingen av de Senco (batteri eller luft) pistoler jag har ska smörjas.
Inte heller den batteri Hikokin.

Jag lyfte på locket som används för frigöring vid blockering, och där ser man att själva rännan där dyckerten löper är oljad, men det ser fint och rent ut. Men jag håller med om att det troligen inte behöver smörjas internt i en elektrisk apparat, och möjligen har det bara helt enkelt blivit fel på apparaten som måste fixas via reparation hos Ryobi. Problemet är att jag egentligen inte har tid att vänta, lite tidspressad renovering då jag strax får leverans av ett kök som ska in i rummet som nu ska målas och sättas panel i. Så möjligen måste jag köpa en ny.

Vill bara förtydliga att jag satt lufttrycket till max, och djup på drivjustering till max (dvs ska driva så djupt som möjligt). Ändå sticker ca 2 cm av dyckerten ut efter att jag skjutit in den.

En följdfråga avseende eventuellt inköp av ny dyckertpistol: Kan man sätta upp 15 mm panel på väggar och tak med en 1,2 mm dyckertpistol? Då skulle den vara mer användbar, eftersom man då också skulle kunna fästa lister med den. Men jag har för mig att man rekommenderar 1,6 mm dyckert för panel, men jag funderar om man bara sätter dyckert mer tätt om det skulle funka ändå. Nån som satt upp panel med 1,2 mm dyckert?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C Cheiron skrev:
Jag lyfte på locket som används för frigöring vid blockering, och där ser man att själva rännan där dyckerten löper är oljad, men det ser fint och rent ut. Men jag håller med om att det troligen inte behöver smörjas internt i en elektrisk apparat, och möjligen har det bara helt enkelt blivit fel på apparaten som måste fixas via reparation hos Ryobi. Problemet är att jag egentligen inte har tid att vänta, lite tidspressad renovering då jag strax får leverans av ett kök som ska in i rummet som nu ska målas och sättas panel i. Så möjligen måste jag köpa en ny.

Vill bara förtydliga att jag satt lufttrycket till max, och djup på drivjustering till max (dvs ska driva så djupt som möjligt). Ändå sticker ca 2 cm av dyckerten ut efter att jag skjutit in den.

En följdfråga avseende eventuellt inköp av ny dyckertpistol: Kan man sätta upp 15 mm panel på väggar och tak med en 1,2 mm dyckertpistol? Då skulle den vara mer användbar, eftersom man då också skulle kunna fästa lister med den. Men jag har för mig att man rekommenderar 1,6 mm dyckert för panel, men jag funderar om man bara sätter dyckert mer tätt om det skulle funka ändå. Nån som satt upp panel med 1,2 mm dyckert?
Jag spikade in det tidigare halltaket och även taket i köket med en 18G, och inget har ramlat ner. 😉

Sköt några extra dyckert vid varje fästpunkt.👍

Har skjutit 2 innertak av panel samt lite väggpanel med 1,2mm dyckert med gott resultat. Skjuter 2 spik per infästning, skråspikar åt olika håll.

Äldsta taket är i bastun och det har suttit i 4a år nu och visar inga tendenser att lossna.
Jag har helt enkelt chansat på att det håller i längden

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Tack! Då kanske man kan inhandla en 18G och våga använda för panel på väggar och tak och satsa just på tätare mellan fästpunkter. Det är 118x15 panel.

Batterier har jag från Ryobi, så det blir väl en sådan igen trots att mitt förtroende för Ryobis pistoler är lite stukat nu när min verkar ha pajat. Har även Metabo batterier men de verkar inte ha batteridrivna dyckertpistoler.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.