21 786 läst ·
30 svar
22k läst
30 svar
Min nya elcentral kostade...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En ganska stor anledning till att Hager brukar höjas till skyarna av oss elektriker är för att de är duktigast på att utveckla grejer som gör det enkelt och snabbt för oss att montera. Bra kapslingar med smarta uppfästningar, väl tilltagna utrymmen för kabel, uttagbara grejer osv. Säkringar med snabbkoppling osv osv. Enligt mig även snyggaste grejerna och där med passar Hager bäst i en bostad.
Var hos en kund och skulle koppla in tre kablar i en utanpåliggande Siemens-kapsling och vilket jäkla rappel. Även om Siemens är av bra kvalité så tänker de inte på att göra det enkelt för montören. Det gör Hager.
//Patrik
Var hos en kund och skulle koppla in tre kablar i en utanpåliggande Siemens-kapsling och vilket jäkla rappel. Även om Siemens är av bra kvalité så tänker de inte på att göra det enkelt för montören. Det gör Hager.
//Patrik
Jag tycker mer det låter som att det är din begränsade erfarenhet och dåliga kunskap om övriga märken på marknaden som får Hager att framstå som fantastiskt än att någon faktiskt kvalitetsövertag.Patrik_Hed skrev:En ganska stor anledning till att Hager brukar höjas till skyarna av oss elektriker är för att de är duktigast på att utveckla grejer som gör det enkelt och snabbt för oss att montera. Bra kapslingar med smarta uppfästningar, väl tilltagna utrymmen för kabel, uttagbara grejer osv. Säkringar med snabbkoppling osv osv. Enligt mig även snyggaste grejerna och där med passar Hager bäst i en bostad.
Hager är inget speciellt. De är inte det enda företaget som har automatsäkringar med snabbkoppling. De är inte det enda företaget med modulära lösningar där innehållet går att lyfta ut. Deras uppfästningar skiljer sig inte markant från något annat och utseendemässigt sticker de inte heller ut märkbart.
Hager = bra marknadsföring? 
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Då kanske du kan upplysa oss om en annan tillverkare som har en produkt med följande kvalitéerSteamboy skrev:Hager är inget speciellt. De är inte det enda företaget som har automatsäkringar med snabbkoppling. De är inte det enda företaget med modulära lösningar där innehållet går att lyfta ut. Deras uppfästningar skiljer sig inte markant från något annat och utseendemässigt sticker de inte heller ut märkbart.
Fjäderplintar för nolla och jord, enkelt utbyggbart med nya block i varierande storlek utan att göra anspråk på DIN-skenan. Verktygslös montering av block
Verktygslös demontering av DIN-skenor
Medföljande clips för enkelt montering av flera kapslingar till större block
Märksystem med färdiga mallar och datorprogram för klartextmärkning
Medföljande täcklock (nej det är inte alla fabrikanter som skickar med detta)
Ankarskena för att enkelt kunna strippa fast lös kabel/slang dolt inuti kapslingen
Har säkert missat någon finess, detta är sånt som gäller Gamma-kapslingen. Jag har då än så länge inte hittat någon leverantör som erbjuder mig detta eller alternativa lösningar på problemen. Hager är bekvämt helt enkelt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, tipsa om någon dvärgbrytare av annat fabrikat som har snabbkoppling och någon smart centralkapsling av annat fabrikat så ska jag försöka se till att prova dom.Steamboy skrev:Jag tycker mer det låter som att det är din begränsade erfarenhet och dåliga kunskap om övriga märken på marknaden som får Hager att framstå som fantastiskt än att någon faktiskt kvalitetsövertag.
Hager är inget speciellt. De är inte det enda företaget som har automatsäkringar med snabbkoppling. De är inte det enda företaget med modulära lösningar där innehållet går att lyfta ut. Deras uppfästningar skiljer sig inte markant från något annat och utseendemässigt sticker de inte heller ut märkbart.
//Patrik
Det är nog som sagts tidigare inte korrekt att kategoriskt sabla ner allt från Malmbergs, just DIN materialet är vad jag sett ett sånt exempel. De har säkert styrt upp vad de beställer från kinatillverkarna så att en rimlig nivå nås, man får ju precis vad man vill och med de specar man önskar. Det finns även en del andra ok importörer av liknande material lämpat för bostads och lättare installationer. Tyvärr dras det hela ner av en del av det som säljs på byggmarknader tex den GDS som visas i andra tråden.petersv skrev:När min elektriker och jag behövde hitta en central som passade på ett speciellt ställe svarade Malmbergs på frågor direkt. Inget att klaga på där.
Vad gäller apparaterna kan man titta på [länk]. Det skulle vara intressant om GK100 kunde kommentera fler märken.
Är Malmbergs dvärgbrytare egen produktion eller inköpt?
Jag har samlat in en hel del fler fabrikat så vi kan fortsätta i andra tråden vid tillfälle, då ska även alla utsättas för brytning av realistisk kortslutningsström. Jag tänkte köra alla likvärdigt men avbryta testet när några av de sämre havererat, därefter dissektion.
Här litar jag allt på elektrikerna att Hager säkert faktiskt är smidigare att montera än en del andra fabrikat.Steamboy skrev:Jag tycker mer det låter som att det är din begränsade erfarenhet och dåliga kunskap om övriga märken på marknaden som får Hager att framstå som fantastiskt än att någon faktiskt kvalitetsövertag.
Jag har sagt det förr men tar det igen:
När jag för länge sen jobbade bl.a. med antenninstallationer så var det en dröm att jobba med tyska Füba, det gick klart smidigare än de lite billigare lågprisfabrikaten. Båda gav dock lika bra tekniskt resultat under 5-10 år. Füba-grejerna kunde å andra sidan vara som i nyskick när de suttit monterade i 25 år. När marksänd TV4 var nytt så stötte vi på en del Füba som såg ut att vara i nyskick fast det var gamla grejer med 300ohms bandkabelanslutning (åtminstone mellan antenn och sammankopplingsfilter)...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Okej, tack. Då ska jag försöka finna tillfälle att testa och jämföra med Hager.
//Patrik
//Patrik
Skulle också gärna höra exempel på andra fabrikat som kommer i närheten av Hager.Steamboy skrev:Jag tycker mer det låter som att det är din begränsade erfarenhet och dåliga kunskap om övriga märken på marknaden som får Hager att framstå som fantastiskt än att någon faktiskt kvalitetsövertag.
Jag har iaf aldrig sett något.. Nya Schneider (är väl fd. Merlin Gerin?) kanske?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Förslag på centralkapsling väntar jag fortfarande på... någon motsvarighet till Hager Gamma skulle vara intressant.
//Patrik
//Patrik
En bra plåtkapsling skulle jag gärna ta tips på. Vi använder alltid Hagers Gamma Plåt. Själva "innandömet" på den är perfekt! Med löstagbara DIN-skenor, bra med plats osv osv..
Nackdelen är den värdelösa magneten i dörren som vill lossna samt den onödiga perforeringen i plåten upptill och nertill.
Nackdelen är den värdelösa magneten i dörren som vill lossna samt den onödiga perforeringen i plåten upptill och nertill.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Försökt kolla lite men ser inte om Siemens har fjäder även på inkommande terminal för fasskenan? Annars är den ju inte likvärdig med Hager QC
Ja. Sen sitter deras snäppfäste om jag inte minns fel ganska smart placerat på framsidan och inte längst in på undersidan som hos Hager. Dock så har de vad jag vet inte någon snabbanslutning på sina skenor även om deras skenor i gengäld har en del andra smarta lösningar som Hager inte har.Rrrrr skrev:
Hur var det nu; Hager var bäst och det visste du för att du hade stenkoll på de andra tillverkarnas fel och brister?Rrrrr skrev:
Vilket ligger ganska nära min huvudpoäng: Jag håller helt med om att Hager är bra. Jag håller helt med om att Hager har många smarta lösningar och att sammantaget kanske de är det allra trevligaste märket att arbeta med som serviceelektriker. Jag har full förståelse för att man som elektriker i stort sett alltid arbetar med sitt standardmaterial och inte har särskilt bra koll på andra fabrikat. Jag har full förståelse att det finns ett stort mått av trygghet, rutin och erfarenhet i att alltid använda samma material.
Men samtidigt så gäller det omvända. En elektriker som uteslutande arbeter med nya moderna centraler ifrån ABB, Hager, Siemens eller något annat märke kommer att uppleva ungefär samma sak den tag besöker en gammal installation och får rota i en 10-15 år gammal Hager-central att uppleva det som bökigare än vanligt.
Så det jag reagerar mot är inta att ni hyllar Hager utan att ni så konsekvent klagar på alla andra märken och då särksilt på Malmbergs och liknande. Ofta både osakligt och överdrivet. Ni får det ofta att låta som att hus med Rutab, Malmbergs eller Biltemas centraler är på gränsen till livsfarliga, kommer brinna ned vilken sekund som helst eller faller i bitar på några år. Sånt snack tycker jag är direkt olämpligt i ett konsumentforum. Det är säkert okay på Fluxio där yrkesfolket kan sitta framför sina datorer och ge varandra virituella klappar på axeln och utbyta skrönor, men här tycker jag inte det passar. Tänk hur många okunniga vanliga människor som helt plötsligt börjar gå runt med en klump i magen och är rädda för sin elcentral helt i onödan bara för att det råkar stå "Malmbergs" på den. Eller som känner sig lurade efter att ha betalt en dyr faktura till elfirman men "bara fått en Malmbergs". Så ta och tagga ned lite.