H hempularen skrev:
Ja eller så blandar man den med gemesamma tillgångar, så är den inte längre enskild egendom. Googla, finns gott om rättsfall.
Det tror jag inte det finns

K kindvall skrev:
Så hon kommer alltså aldrig att kunna äga 50% av huset? :)
Enligt formeln, nej, men när det börjar närma sig så kommer jag antagligen att putta över det till 50/50.

Allt detta då under förutsättning att vi bor kvar. Vi är mitt i en budgivning på en annan fastighet nu, och då går vi in 50/50.

D Daniel 109 skrev:
Nej, huset och tomten är ju samma fastighet. De kan inte säljas separat. Jag skulle snarare rekomendera att ni skriver ett skuldbrev på summan du ska vara skyldig din man. Då har ni delat ägande av fastigheten.
Byggnader som har samma ägare som marken blir s.k. fastighetstillbehör blir då knutna till fastigheten.
Ett hus som inte har samma ägare som marken blir inte fastighetstillbehör, det står på ofri grund och har ägaren har nyttjanderätt till marken, vanligtvis arrende eller tomträtt.

Om TS och maken tillsammans bygger ett hus på mark som enbart maken äger så står det på ofri grund.
Om maken ensam bygger och bekostar ett hus på sin tomt så kommer det att ingå i fastigheten.
Värt att notera är att hus på ofri grund inte är fast egendom och alltså inte går att inteckna så banken kan inte få samma säkerhet och ger därför inte bolån.(För tomträtter finns specialregler)

elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
Jag äger ett hus med tomträtt där privata tomträttsupplåtare sålt marken hitintills två gånger. Huset har jag fått behålla intakt ståendes på annans mark. Tror trots detta att hus och tomt benämns ”fastighet” i dagligt tal.
Om det är en tomträtt så är det bara marken som är fastigheten. Inte ditt hus.
(Men man kan ofta använda fastighetsbeteckningen för att beskriva var huset ligger.)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Min man kontaktade en jurist och tyckte att 1) han skriver ett gåvobrev och ger mig halva tomten 2) skuldebrev 3) äktenskapsförord. Jag ska prata med juristen själv också.
Min man tycker att, ifall vi skulle gå isär, att han vill ha de pengar han lagt för tomten (som var från arvet) men att han inte behöver få räntan på dessa pengar. Det låter väl okej för jag kommer ju lägga tid och pengar på både tomt och hus. Det tråkiga är ju ifall värdet sjunker för mycket på tomt och hus så att den delen är större i förhållande till vad vi får ut. Sen hur äktenskapsförordet ska se ut, det är en annan historia.

• Gilla
Ensam kvinna kan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.