Klyvkniven, på engelska ’rivning knife’, på min Dewalt 7485-qs bordssåg sitter löst. Den lägger sig inte direkt bakom klingan utan vajjar (ranglar) höger och vänster om den, vilket gör att den ofta stoppar det stycket jag sågar.
Spaltkniven jag använder mig av är från Dewalts inkluderade ”skyddskåpa” med själva kåpan bortmonterad. Är medveten om att det inte är den bästa klyvkniven men utbudet på marknaden är både glest och dyrt.
Klyvkniven är till en klinga med en kerf på 1,8mm så den själv har sin kerf på 1,6mm. Jag vet hur man justerar höger- och vänsterläge men den sitter fortfarande löst. Är det något jag har missat där? Eftersom jag kan ju inte köpa en tjockare klyvkniv då den blir för stor för min klinga. Man borde väl kunna spänna åt den på nåt sätt?
Tacksam för hjälp
/ Emil
Spaltkniven jag använder mig av är från Dewalts inkluderade ”skyddskåpa” med själva kåpan bortmonterad. Är medveten om att det inte är den bästa klyvkniven men utbudet på marknaden är både glest och dyrt.
Klyvkniven är till en klinga med en kerf på 1,8mm så den själv har sin kerf på 1,6mm. Jag vet hur man justerar höger- och vänsterläge men den sitter fortfarande löst. Är det något jag har missat där? Eftersom jag kan ju inte köpa en tjockare klyvkniv då den blir för stor för min klinga. Man borde väl kunna spänna åt den på nåt sätt?
Tacksam för hjälp
/ Emil
Den monteras i springa och låstes fast med en pin som går genom den. Tror det kan bli svårt att få in nån bricka samt så vill jag kunna ta in och ut den för sågningar utan klyvkniv.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet att kliven sitter löst (lite bilder hade hjälpt) men....såga ALDRIG utan klyvkniv. För spårningar delvis genom materialet köp en extra kniv (dewalts klyvkniv kostar nästan gratis), kapa den i höjd o byt kniv när du ska spåra. Har själv två knivar av denna anledning o det tar mindre än en minut att byta.Blomberg128 skrev:
Inte min tråd men visar konceptet med en andra klyvkniv som kapas i höjd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-dewalt-klyvkniv-raving-knife.482484/
Får testa detta, tack för svar!Ola C skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet att kliven sitter löst (lite bilder hade hjälpt) men....såga ALDRIG utan klyvkniv. För spårningar delvis genom materialet köp en extra kniv (dewalts klyvkniv kostar nästan gratis), kapa den i höjd o byt kniv när du ska spåra. Har själv två knivar av denna anledning o det tar mindre än en minut att byta.
[länk]
P Pettman skrev:Manualen nämner någon skruv som ska lossas vid demontering, kolla om den går att spänna manuellt? Sen är nog verktygsforumet ett bättre ställe för den här frågan
Ja så kan det vara.P Pettman skrev:
Nu blir det lite OT...Ola C skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemet att kliven sitter löst (lite bilder hade hjälpt) men....såga ALDRIG utan klyvkniv. För spårningar delvis genom materialet köp en extra kniv (dewalts klyvkniv kostar nästan gratis), kapa den i höjd o byt kniv när du ska spåra. Har själv två knivar av denna anledning o det tar mindre än en minut att byta.
[länk]
Varför anser du, @Ola C, att man måste ha en klyvkniv vid spårning?
När materialet man spårar i är tjockt och spåret djupt skulle det kanske kunna uppstå problem med spänningar i materialet som leder till att det kniper runt klingan men för skivmaterial och för grundare spår borde det inte kunna ske, eller?
Jag har en såg där kniven kan tryckas ner vid behov men precisionen är "sådär" och den blir fortfarande ett par millimeter högre än fullstor klinga och för notklingan som är 180 mm och inte 254 (10 tum) så funkar det inte alls att ha klyvkniven kvar.
Kickback pga att materialet "lämnar anhållet" i bakkant ser jag som en risk även vid spårning.T Testarn skrev:Nu blir det lite OT...
Varför anser du, @Ola C, att man måste ha en klyvkniv vid spårning?
När materialet man spårar i är tjockt och spåret djupt skulle det kanske kunna uppstå problem med spänningar i materialet som leder till att det kniper runt klingan men för skivmaterial och för grundare spår borde det inte kunna ske, eller?
Jag har en såg där kniven kan tryckas ner vid behov men precisionen är "sådär" och den blir fortfarande ett par millimeter högre än fullstor klinga och för notklingan som är 180 mm och inte 254 (10 tum) så funkar det inte alls att ha klyvkniven kvar.
Menar alltså denna typen av kickback som visas vid 2.59, den har inte med spänningar i materialet eller att det kniper runt klingan att göra.
OK, då är jag med. Tack för svaret.Ola C skrev:
Det var en intressant video, som verkligen visar risken med att bakkanten på klingan tar tag i biten man sågar. Han kunde helt klart blivit en eller ett par fingrar fattigare...
Får kolla om jag kan hitta en klyvkniv som funkar för den mindre klingan som inte kostar "an arm and a leg" eller om det blir till att köpa original och kapa den. Det är ändå billigare än att kapa fingrar... 🤪
Medlem
· Västra Götaland
· 506 inlägg
Är inte främst fingrarna som det är risk för. Jag, till skillnad från han i videon, stod där man brukar stå vid sågning när jag gjorde samma dumhet. Det small till i bröstkorgen så jag stöp rätt i backen. Det går så fort så man hinner inte fatta vad som hände förrän efteråt. Jag kör aldrig mer utan klyvkniv.T Testarn skrev:OK, då är jag med. Tack för svaret.
Det var en intressant video, som verkligen visar risken med att bakkanten på klingan tar tag i biten man sågar. Han kunde helt klart blivit en eller ett par fingrar fattigare...
Får kolla om jag kan hitta en klyvkniv som funkar för den mindre klingan som inte kostar "an arm and a leg" eller om det blir till att köpa original och kapa den. Det är ändå billigare än att kapa fingrar... 🤪
Tog ett bra tag för länge att lista ut detta men klyvkliven spänns åt på utsidan med den gula ratten, givetvis. Den man drar i för att lossa pinnen som håller klyvkniven. Jag har hela tiden trott att det endast varit ett snabbfäste. Men efter att man klickat i kniven skruvar man åt den för låsa den på plats. Nu med facit i hand är det svårt att se hur jag inte fattade detta.Blomberg128 skrev:
Klyvkniven, på engelska ’rivning knife’, på min Dewalt 7485-qs bordssåg sitter löst. Den lägger sig inte direkt bakom klingan utan vajjar (ranglar) höger och vänster om den, vilket gör att den ofta stoppar det stycket jag sågar.
Tacksam för hjälp
/ Emil
Klicka här för att svara