kristofer12345
Tja

Asså detta händer mig allt för ofta men kapskiva fastnar hårt som fan i slipen o går ej o lossa sedan, hur gör ni för att lösa detta problem!!! Vill använda mina fina slip igen:/

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Tja

Asså detta händer mig allt för ofta men kapskiva fastnar hårt som fan i slipen o går ej o lossa sedan, hur gör ni för att lösa detta problem!!! Vill använda mina fina slip igen:/
Använder du nyckeln för att lossa med?

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Sitter det riktigt jävla fast (Så spärren inte orkar hålla emot) så brukar jag spänna fast skivan i skruvstädet och sedan lossa med nyckeln

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
En polygrip runt muttern och så se till att spärren har greppat ordentligt så löser det sig.
När du monterar ny skiva så är det bara att dra muttern mot skivan sen drar du lite lätt för hand genom att hålla i skivan. Dra inte åt den med nyckel för då sitter det stenhårt igen.

Gör man rätt så slår man lös muttern/skivan för hand genom att slå mot skivan bara.

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
kristofer12345
Violina Violina skrev:
Använder du nyckeln för att lossa med?
Ja tyvärr

kristofer12345
Violina Violina skrev:
Sitter det riktigt jävla fast (Så spärren inte orkar hålla emot) så brukar jag spänna fast skivan i skruvstädet och sedan lossa med nyckeln
Nyckeln klarar ej.. fast jag spänner fast

kristofer12345
L Lutte skrev:
En polygrip runt muttern och så se till att spärren har greppat ordentligt så löser det sig.
När du monterar ny skiva så är det bara att dra muttern mot skivan sen drar du lite lätt för hand genom att hålla i skivan. Dra inte åt den med nyckel för då sitter det stenhårt igen.

Gör man rätt så slår man lös muttern/skivan för hand genom att slå mot skivan bara.

Får testa, muttern menar du med?

Spänn inte fast skivan, du minskar möjligheterna för friktionen att släppa.
Tryck in spärren så den låser och använd nyckeln, om det behövs dra med hävstång.

• Gilla
Xelkrona och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Får testa, muttern menar du med?
Muttern, det som låser skivan på spindeln.

Rekommenderar M-quick spindelmutter. Dom är riktigt fina, finns även fixtec men det är oprövat av mig dock satt det en på min nya batterimaskin från milwaukee.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Är du säker på att du försöker lossa muttern åt rätt håll?
Ofta är den väl vänstergängad på sådana verktyg.

• Wow
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Drar o lossar skivan för hand, har aldrig använt nått verktyg mer än när nån annan dragit fast den med just verktyg.
Har gjort det i 40 år och använder vinkelslipen dagligen i jobbet.

• Gilla
  • Älska
Srixon och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Drar o lossar skivan för hand, har aldrig använt nått verktyg mer än när nån annan dragit fast den med just verktyg.
Har gjort det i 40 år och använder vinkelslipen dagligen i jobbet.
Eller när vinkelslipen huggit tag när man kapat isär något..

Då kan skivan sätta sig något fruktansvärt..

När du fått loss den.... Skaffa ny mutter och kolla om det inte blir bättre sen.

Violina Violina skrev:
Eller när vinkelslipen huggit tag när man kapat isär något..

Då kan skivan sätta sig något fruktansvärt..
Jo, det stämmer. Händer dock mer sällan för min del, man har lärt sig med tiden hur o var man ska kapa, läsa av materialets rörelser för att undvika hugg. Men när man var yngre gjordes en del misstag, då satte man kapen i vad som helst utan att tänka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, det stämmer. Händer dock mer sällan för min del, man har lärt sig med tiden hur o var man ska kapa, läsa av materialets rörelser för att undvika hugg. Men när man var yngre gjordes en del misstag, då satte man kapen i vad som helst utan att tänka.
Ibland går det inte att undvika heller, man måste dela något på ett visst ställe, kommer inte åt att göra det på "rätt sätt" och ingen möjlighet att göra det med plasma eller skärbrännare..

Men jag håller med dig, med erfarenheten man har idag är det en sån sak som man i de flesta fall lyckas undvika..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.