M Mikael_Swe skrev:
Hur återställer jag väggarna på billigast och enklast sätt. Är det ens värt att hålla på spackla?

Tror ni en tapetborttagare kommer få bort allt torkat lim?
Ursäkta skrattet, men när jag frågade hyresvärden för lägenheten dottern bor i om vi fick tapetsera om, var svaret att det gick bra, vi fick bara inte måla taket svart!
Men med sådana väggar hade det nog blivit lite taskig stämning ändå...

Hyr en Giraff, säger jag också.

• Gilla
xnicke
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Allt annat än renoveringsgips känns väldigt kostnadsdrivande…
Har spackel på lager. Kommer få låna en slipmaskin. Ska testa det först. Hyra giraff går på 400kr/dag

M Mikael_Swe skrev:
Renoveringstapet! Tack för tipset.
Repgips….

• Gilla
LOPen
  • Laddar…
Du behöver bara giraffen 1 dag efter du spacklat färdigt.

Du tänkte göra jobbet själv eller?

Är de ludd från mattan som fastnat på väggen pga limmet?

Jag hade nog testat en grön scotte svamp och varmt vatten, försöka gnugga bort luddet och med lite tur limmet.

Men Antagligen får du inte bort limresterna då dom säkert använt riktigt golvlim och kammat ut.

Bredspackla 2ggr efter du skrubbat.

Dom som skriver ”riv ner gipsen och gipsa om” missade nog när du skrev billigaste och enklaste sättet.

Edit: värt att testa slipmaskin för att slipa ner limmet! Men då hade jag nog tagit en handslip istället för en giraff, den lär bita och slipa bättre.

Mvh målaren

• Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
+1 på alla som skrivit renoveringsgips. Om det är för stora limklumpar som inte gått bort kör slipmaskin på de först.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mikael_Swe skrev:
Har spackel på lager. Kommer få låna en slipmaskin. Ska testa det först. Hyra giraff går på 400kr/dag
Är limmet ”mjukt” eller hårt ? Är det vanligt golvlim är det ofta lite elastiskt och inte att rekommendera att varken försöka spackla över eller försöka slipa, spacklet kommer troligtvis spricka med tiden och slipar du kommer det inte hända mycket.

Är det mjukt skulle jag gå på med en vass spackelspade och försöka skrapa rent innan jag bredspacklade.

Men annars rotgips 100kr/ skiva borde röra sig om 3-400kr i det rummet, sen är väggen som ny. Tar väl kanske 1-2h att montera om man är normalhändig, visst att man tappar 6mm av rummet men det känns försumbart

Redigerat:
  • Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
Risken är stor för att såväl slippapper sätter igen fort som att spackling inte fäster. Jag håller med om att använda dina månadsförskottsbetalningar för återställning.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
M Mikael_Swe skrev:
Köp en på jula för typ 999 och sälj när du är klar

TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Du tar väl pengar från riskmarginalen du haft på hyran och anlitar någon som fixar det.
Irrelevant.

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Grannens Häck
A AK1981 skrev:
Köp en på jula för typ 999 och sälj när du är klar
Eller köp en begagnad istället för en ny, mycket smartare.

M Mikael_Swe skrev:
Hur återställer jag väggarna på billigast och enklast sätt. Är det ens värt att hålla på spackla?

Tror ni en tapetborttagare kommer få bort allt torkat lim?
Finns inga billiga sätt om det ska bli bra. Ta Rullspackel, bästa som hänt sen skivat bröd. Efter du kommer på hur man gör så går det fort som sjutton jämfört med ”vanlig” bredspackling. Sen kolla över ytan, kör renoveringstapet på spacklet, den grova sorten, om det behövs. Blir kanon. Dock tyvärr dyrt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Irrelevant.
Tack för din åsikt. 😊

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Eller köp en begagnad istället för en ny, mycket smartare.
Absolut om man hittar en

• Gilla
elinochpatrik
  • Laddar…
Sen kan man fundera på om det måste tas bort? Kanske lite sent nu, emn i sådant litet rum så ser det ut som en bra lösning för att få lite mjukare aukustik.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Men, renoveringstapet sväljer inte hur stora ojämnheter som helst. Har jag lärt mig den hårda vägen. Dyr är den dessutom.
Har gjort samma misstag med en dyrare renoveringstapet i vardagsrummet. Syntes inget initialt men nu när allt torkat och satt sig så syns de flesta skavanker ändå, som tex skarvremsorna.. Får fortsätta öva på bredspackling...

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.