Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Hej!
Jag tänker bygga en hylla över skrivbordet. Med belysning, därav ram. Men jag behöver tips på hur jag ska göra rundningen mellan kort och långsida på bästa sätt? Hyllan består av 12mm MDF och 44x15 som sarg.
Det brunfärgade på bilden är min huvudvärk.
Hur skulle ni gjort?
Jag tänker bygga en hylla över skrivbordet. Med belysning, därav ram. Men jag behöver tips på hur jag ska göra rundningen mellan kort och långsida på bästa sätt? Hyllan består av 12mm MDF och 44x15 som sarg.
Det brunfärgade på bilden är min huvudvärk.
Hur skulle ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog limmat ihop material (i lämplig form, t.ex ett block) och sågat ut svängen med stick/bandsåg
Medlem
· Västernorrland
· 96 inlägg
Tror det är för djupt för min sticksåg, men jag ska kolla. Känns ändå svårt att få det jämt med slipning. 
3 mm masonit som du skiktlimmar i färdig böjd form?
Om man t ex sågar ur rätt form ur 2 st mdf-skivor, lägger någon regel- el brädbit emellan för höjdens skull, och använder som form och mothållsfäste för ett par tvingar. Limma ihop några remsor med masonite och tvinga fast mot formen innan limmet torkat.
Kan det funka?
Om man t ex sågar ur rätt form ur 2 st mdf-skivor, lägger någon regel- el brädbit emellan för höjdens skull, och använder som form och mothållsfäste för ett par tvingar. Limma ihop några remsor med masonite och tvinga fast mot formen innan limmet torkat.
Kan det funka?
Limma ihop MDF och fräs en yttre radie och en inre radie för att få en böj.
Om det ska målas.
Ska det vara trärent så får du ta en homogen träbit som du fräser en list av.
T.ex. ett stag från en centrumpunkt till något fäste på överhandsfräsen, vissa fräsar levereras med sådant stag/stång.
Om det ska målas.
Ska det vara trärent så får du ta en homogen träbit som du fräser en list av.
T.ex. ett stag från en centrumpunkt till något fäste på överhandsfräsen, vissa fräsar levereras med sådant stag/stång.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Amatör behöver hjälp bygga stor platsbyggd hylla
Möbelsnickeri -
Stående hylla till badrum behöver fästas utan att borra. Hjälp!
Badrum -
Behöver råd om platsbyggd bokhylla
Inredning -
Behöver lite hjälp med att renovera en kryddhylla
Möbelsnickeri -
Vill bygga platsbyggd hylla själv. Amatör som behöver lite starthjälp.
Möbelsnickeri