10 364 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Min hall ser tom ut och behöver inredas, se bilder.
Hallen behöver som andra påpekat mer färg samt att den behöver bli mer praktisk. Tavellister i all ära, men de fyller ingen funktion i en hall. Där tavellisterna sitter skulle jag placera en snygg byrå (max 90 cm hög och ca 80-90 cm bred, ej vit utan gärna i någon jordig grå- eller mullvadston) att ha dels som avställningsyta och dels till förvaring, alternativt skulle man även kunna ställa ett sidobord eller konsolbord här. Ovanför byrån kan du hänga en färggrann tavla eller snygga svartvita foton (kanske egna favoritfoton) i svarta ramar. På byrån kan du placera en snygg bordslampa, kanske en modell från Kartell i en favoritfärg? På byrån kan du också ha en mindre vas med snittblommor eller en kruka med blommor som klarar att stå i en hall. På parketten en långsmal, mustig matta, kanske en persisk matta eller en mer modern gabbehmatta? Taklampan måste bytas ut mot något mer intressant, du har tillräcklig takhöjd för att hänga en mindre, modern pendel. Säg att du hänger svarta ramar med foton ovanför byrån, då borde du även måla spegelramen i samma svarta nyans. Hathyllan och skohyllan kan förbli vita, men kombinera gärna med snygga galgar i svart (som matchar ramarna och strömbrytarna) eller oljad ek som matchar golvet). Problemet nu är för mycket vitt vitt vitt.
Till sist: just nu är blickfånget när man entrar hallen en ganska trist vit vägg med en ganska trist vit dörr. Hörnet till vänster om dörren som dessvärre bryts utav vad som liknar en murstock eller liknande måste åtgärdas. Min spontana tanke är en hög, smal, väggmonterad hylla typ pillasterhyllan eller liknande antingen på samma vägg som dörren eller på väggstumpen mot rummet till vänster. Ännu snyggare vore det om man kunde arbeta runt den utstickande murstocken och bygga en bokhylla som sträcker sig från golv till tak på vänster sida om dörren och som även ramar in dörren i ovankant. Denna hylla borde gå i samma vita ton som övriga vita snickerier - den får liv utav alla färgglada bokryggar och stilleben, eller kanske färgglada förvaringsboxar som du kan arrangera i hyllan. Att mötas utav ett minibibliotek när man stiger in skulle öka trivseln i hallen och man kan aldrig få för mycket förvaring.
Till sist: just nu är blickfånget när man entrar hallen en ganska trist vit vägg med en ganska trist vit dörr. Hörnet till vänster om dörren som dessvärre bryts utav vad som liknar en murstock eller liknande måste åtgärdas. Min spontana tanke är en hög, smal, väggmonterad hylla typ pillasterhyllan eller liknande antingen på samma vägg som dörren eller på väggstumpen mot rummet till vänster. Ännu snyggare vore det om man kunde arbeta runt den utstickande murstocken och bygga en bokhylla som sträcker sig från golv till tak på vänster sida om dörren och som även ramar in dörren i ovankant. Denna hylla borde gå i samma vita ton som övriga vita snickerier - den får liv utav alla färgglada bokryggar och stilleben, eller kanske färgglada förvaringsboxar som du kan arrangera i hyllan. Att mötas utav ett minibibliotek när man stiger in skulle öka trivseln i hallen och man kan aldrig få för mycket förvaring.
Redigerat:
Jag skulle satt in lite färggrannare bilder i tavelramarna till att börja med. Lagt en matta på golvet. Kanske även hängt upp en väggmatta. Eventuellt målat om tavellisterna eller bytt ut dem. En liten bänk att sätta sig på när dojjorna skall på är rätt gött ibland, eller någon snygg stol i någon fin färg.
En idé kan ju vara att investera några tusenlappar i ett äkta konstverk signerat av någon konstnär. Det behöver ju inte vara någon kändis utan det räcker med att det är något man gillar. Jag tycker att det känns mycket mer personligt än något man kan köpa på IKEA eller Gallerix.
Moderna "ljust & fräsht"-hem har ofta en tendens att se lite opersonliga ut eftersom de är så tidstypiska. Ett konstverk kan bli en bra kontrast till det.
Moderna "ljust & fräsht"-hem har ofta en tendens att se lite opersonliga ut eftersom de är så tidstypiska. Ett konstverk kan bli en bra kontrast till det.
Denna Monalisa hade suttit fint bild 6076 http://www.skeppsholmen.se/?id=330891&view=Gallery
Medlem
· Östergötland
· 84 inlägg
Kul med någon som frågar så öppet, kan inte låta bli att tycka lite.
Jag gillar när man ser "vem" man kommit hem till, direkt i hallen. Bli personlig. Minnen från livet eller resor, din favoritfärg, något ärvt eller åtminstone gammalt. De vita väggarna framhäver inte detaljer, jag skulle valt en färg på väggarna, minst på en fondvägg.
Stilrent skulle det bli med vägg i ljustgrått, varmt och ombonat skulle det bli med beige, eller en stark färg/kul tapet som fondvägg.
Sittplats är bra, och växter. Satsa på flera små lampor istället för en i taket. En skulptur på ett litet bord skulle vara snyggt.
Något levande såsom rottingkorgar ovanpå hatthyllan och rottingkrukor på golvet kan passa. Dörren rakt fram skulle kunna bli kul med en dörrtapet, finns snygga.
Jag gillar när man ser "vem" man kommit hem till, direkt i hallen. Bli personlig. Minnen från livet eller resor, din favoritfärg, något ärvt eller åtminstone gammalt. De vita väggarna framhäver inte detaljer, jag skulle valt en färg på väggarna, minst på en fondvägg.
Stilrent skulle det bli med vägg i ljustgrått, varmt och ombonat skulle det bli med beige, eller en stark färg/kul tapet som fondvägg.
Sittplats är bra, och växter. Satsa på flera små lampor istället för en i taket. En skulptur på ett litet bord skulle vara snyggt.

Något levande såsom rottingkorgar ovanpå hatthyllan och rottingkrukor på golvet kan passa. Dörren rakt fram skulle kunna bli kul med en dörrtapet, finns snygga.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan man automatisera mekanisk ventilation med någon fukt sensor?
Badrum -
Får kommunalt vatten - lösning för att behålla eget vatten i reserv (utomhus)?
Vatten & Avlopp -
Tom kaliumpermanganat doseringsbehållare
Vatten & Avlopp -
Callidus behållare för automatisk dosering
Vatten & Avlopp -
Senco stomspikpistol pyser luft åt fel håll, går den att laga?
Verktyg & Maskiner