159 439 läst ·
362 svar
159k läst
362 svar
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester
Jag förstår inte problemet, menar du att han satt den 20cm in på DIN tomt?P Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Kan du förtydliga vad han har gjort fel som påverkar din tomt? Om du inte skrivit fel så är den inne på hans sida, inget fel har gjorts isf.
Annars var han snäll som gav upp lite av sin tomt? Vad är det du gnäller över? Gillar du inte hur den ser ut? Sätt upp en egen framför.
Det enda jag läser i det hela är att du är en pissig granne som anmält honom för ett halvhögt se igenom topparna plank som är inne på hans tomt. Var en man och säg vad problemet är och tala med din granne istället för att gråta här och anmäla folk.
Hade du varit min granne hade jag sett till att du ångrade att hålla på göra mitt liv besvärligt för vad jag gör på min privata mark.
Redigerat:
Hehe. DIG skulle jag vilja ha som granne. Hade blivit många bärs och grillaftnar och inte så många staketbråk! 🫶🏻😂R RoAd skrev:Vad är det egentligen för "skit" du har fått ta? Din granne byggde ett plank utan bygglov. Du anmälde honom och han ändrade det till ett staket som kommunen nu säger är ok.
Mer än så kan du förstås inte kräva.
Men bygg du ditt hämndstaket om det får dig att må bättre. Det har du förstås all rätt att göra så länge du håller dig på din tomt och till reglerna.
Men jag tycker att det låter lite barnsligt om jag ska vara ärlig.
Och jag börjar misstänka varför grannen byggde det där staketet![]()
Mycket bra skrivet 👍Claes Sörmland skrev:
Beslutet som grannen normalt överklagar är beslutet att avsluta tillsynsärendet som öppnades när TS anmälde till kommunen. Det är grunden för nästan alla sådana här frågor som går vidare i rättsapparaten. Frågan är således om grannens åtgärder har rättat så att byggnadsnämnden har haft skäl att lägga ned tillsynsärendet utan åtgärd.
Jag gissar att grannen (egentligen byggnadsnämnden) förlorar hos länsstyrelse, MMD eller MÖD. Det ser ut som ett plank så det kommer att betraktas som ett plank av rättsapparaten tänker jag.
Jag föreslår till TS att inte överklaga och börja läka relationen med grannen. Du behöver ju tillgång till grannens mark för underhåll. Om du är i 60-årsåldern eller äldre så behövs kanske inget mer garageunderhåll under din kvarvarande livstid. Då är det kanske dags att tänka på att läka relationerna med grannskapet så att arvingar eller nästa ägare får ett lättare liv. En del av ens ansvar som äldre, att lämna en bättre värld över till de yngre. Ett särskilt ansvar kommer ju med ålderns vishet.
Snyggt bara gilla läget, smart av grannen att komma på den lösningen. Det är inte hans fel att ditt garage är för nära tomtgränsenP Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Ser ut som en bäver på crack tagit upp hålenP Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Din granne har alltså byggt ett plank/staket som du sluppit betala för och som leder till att ni slipper se varandra (vilket verkar leda till minskat blodtryck) och du väljer att anmäla honom?!? Du oroar dig för hur han ska underhålla staketet medans du ska ha fri tillgång på hans tomt för att underhålla ditt garage. Och han är den som är oresonlig?
Medlem
· Uppland
· 2 539 inlägg
Om de bestämt att bygglov inte krävs måste ändå din tillsynsanmälan avslutas med ett beslut att inte ingripa och har du inte anmält anonymt ska du få det beslutet skickat till dig så du kan överklaga. Vilket jag tycker du ska göra. Det där är inget staket. Även om det är luftigt upptill ska konstruktionen bedömas som en helhet, inte bara den delen som är högre än 1,10 m. Finns rättsfall där folk satt staket uppepå murar och tyckt att det är 50% luft i den delen, men domstolarna har sagt att även muren ska räknas in i vad som är material och vad som är luft. Samma princip bör gälla här.P Plank el staket skrev:Meddelande jag fick. Med ärende.Nr och allt
Hej!
Skickar kartutdrag från våra kartor och en utdrag från Lantmäteriets hemsida om gränser. Samhällsbyggnadskontoret bedömer att planket står på deras tomt och enligt preliminär bedömning kan en bygglov för planket beviljas i efterhand. Då planket är byggd utan startbesked tillkommer även sanktionsavgifter. Beslutet om bygglov skickas även till dig som granne och då har du möjlighet att överklaga den.
Efter detta Mail fick jag ingen information alls
Oavsett vad som är legalt rätt eller fel så sätter man inte upp ett staket så nära utan att nämna det.P Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Perfekt. Nu vet jag hur jag ska lösa det i tomtgränsen mot vår granne. Vi var överens om att fixa ett ”plank” men sedan backade hans fru som var rädd att det skulle skugga för mycket.P Plank el staket skrev:Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Vad är det med begreppet ”Du äger bara din tomt. Aldrig din utsikt.” folk inte förstår! 😄
Jag förstår varför din granne ville bygga ett staket mot dig. 🤷