Hej!

Min fru o jag har en ligusterhäck som är ca två meter hög. Och vi till ha den så hög så att det blir ett insynsskydd. Frugan vill ibland sola utan BH, och då är häcken utmärkt som insynsskydd.
Problemet är att min granne klagar jämt på våran häck, eftersom han kanske tycker att han har en perfekt häck på högst en meter, och våra skulle kunna "dra ner" hans häck... Vad vet jag?
Vi bor ju inte vid en korsning, så det skulle kunna vara en fara för biltrafiken.
Jag kan på sätt och vis förstå min granne; han har kliniskt rent på sin tomt. Gräsmattan klipper han fast det knapp finns något gräs att klippa! Ser ut som en golfbana. Faller ett löv, så är han genast där och tar bort det. Han har t.o.m en matta under sin bil, men det hör inte hit. Men det kan ge en vink om hurudan han är...

Vi, frugan o jag, vill ha en l-e-v-a-n-d-e trädgård, där fåglar och igelkottar trivs. Och där man kan se rådjur på natten och kanske fotografera. Jag matar fåglarna året om och vill också av den anledningen inte bekära häcken för mycket. Fåglarna en en oerhörd tillfredsställelse och håller dessutom oönskade flygfän på avstånd.

Vad jag vill fråga är: Har min granne verkligen rätt att kräva av mig, att klippa häcken. Och har han rätt att klippa på min häck. Se bifogad bild.
Många grannar i mitt område har syrenhäck som är både tre och fyra meter höga. Varför kan vi inte få ha våra häck ifred? Den utgör ju inge trafikfara. Uton kanske för grannen som skall backa ut. Men han får väl backa försiktigt som alla andra grannar och som jag har lärt mig på trafikskolan.

Nåväl, vad tycker ni, kära forummedlemmar?

Bästa hälsningar DL Småland Tomt 01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du sänker häcken lite i hörnet vid hans infart så kanske han blir gladare..
Det är ju lättare att se trafiken om man backar ut och häcken inte skymmer passerande trafik (om den skymmer).
Annars borde han väl inte bry sig om eran framsida tycker man.:confused:

Generellt så har ingen rätt att kräva en viss höjd på grannens växter. I den mån häcken växer in över tomtgränsen. Då har grannen rätt att kräva att du klipper bort det som kommerr in på hans tomt. Om du då inte gör det så kan han själv klippa bort det, men han måste ge dig en chans först.

Just vid utfarten så är en hög häck olämplig ur säkerhetssynpunkt, men jag tror inte att någon kan kräva att den skall vara låg dä heller som i en gatukorsning. Men jag har stor förståelse för grannens önskan om låg häck vid utfarten.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
D09
Är häcken på din sida eller precis på gränsen?

Vissa kommuner kräver att beväxtning vid utfarter skall hålla en viss maxhöjd (70 -100 cm? ?), en s.k sikttriangel.
Kolla hos din kommun vilka krav som gäller.

Har har redan klippt häcken (olovandes), så han kan se när han backar.
Nu var det förvisso några år sedan jag tog körkort (1991). Där fick jag lära mig att jag som backande fordon måste visa särskild försiktighet/vaksamhet. Om han nu backar ut försiktigt, så ser ju den eventuella förbipasserande bilisten grannens bilbak klart och tydligt.
Kör jag ut bilen, så skulle jag aldrig komma på tanken att gasa för full fart utåt. Riskbedömningen för mitt backande fordon ligger på mig.
Nu hör det här inte till saken, men jag blir så irriterad på grannen... Vintertid använder han den delen av häcken han klippt till att lasta över sin snö på våran tomt. Nu har vi ingenting just där, men tänk om vi hade. Dessuton blir häcken svårt skadad av snömassorna. Men som sagt, det hör inte hit. Vill bara säga hur grannen agerar.
'

• Gilla
peterlarsen
  • Laddar…
roland53 skrev:
Vissa kommuner kräver att beväxtning vid utfarter skall hålla en viss maxhöjd (70 -100 cm? ?), en s.k sikttriangel.
Kolla hos din kommun vilka krav som gäller.
Häcken är helt och hållet på min sida

• Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Svar till: roland53:

Våran kommun kräver enbart det i en vägkorsning. Ej från en utfart.

Redigerat:
  • Gilla
Imbo
  • Laddar…
D09
enslingen skrev:
Häcken är helt och hållet på min sida
Då ska din granne hålla sig borta.

Edit

Förstår hans tanke kring säkerhet, med metoden är helt fel.

Finns vägspeglar att sätta upp. Har själv monterat en sådan utanför min väg.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Då ska din granne hålla sig borta.

Edit

Förstår hans tanke kring säkerhet, med metoden är helt fel.

Finns vägspeglar att sätta upp. Har själv monterat en sådan utanför min väg.
Tackar för litet medhåll :)

I denna tråd skulle jag belysa ämnet "Häcken". Men Grannen är på mig om gräsmattan också! Jag vill inte ha en gräsmatta som är 1½-2 cm hög, utan jag vill ha en mjuk och skön gräsmatta på ungefär 6-7 cm. Och gräset växer definitivt inte på hans tomt.
Tycker att det är tråkigt att det är så här. Skulle aldrig falla mig in att klaga på grannen såvida han/hon inte har ett skrotupplag. Men en helt vanlig trädgård..? Den ska väl vara levande..? Annars kan jag ju lika väl asfaltera allt och göra det till en parkeringsplats.:rolleyes:

• Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
D09
enslingen skrev:
Tackar för litet medhåll :)

I denna tråd skulle jag belysa ämnet "Häcken". Men Grannen är på mig om gräsmattan också! Jag vill inte ha en gräsmatta som är 1½-2 cm hög, utan jag vill ha en mjuk och skön gräsmatta på ungefär 6-7 cm. Och gräset växer definitivt inte på hans tomt.
Tycker att det är tråkigt att det är så här. Skulle aldrig falla mig in att klaga på grannen såvida han/hon inte har ett skrotupplag. Men en helt vanlig trädgård..? Den ska väl vara levande..? Annars kan jag ju lika väl asfaltera allt och göra det till en parkeringsplats.:rolleyes:
Kanske dags för dig att tänka lite mer vad du har på dig när du arbetar ute i solen...

Din granne kanske inser att buskarna var rätt bra ändå ;)

ImageUploadedByByggahus.se1405631548.615406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stå på dig och ha den tomt du önskar

• Gilla
  • Haha
Sol60 och 5 till
  • Laddar…
M
Säg bara till grannen att inte röra dina växter och skit sedan i allt h*n tycker du ska göra. Du har inget som helst ansvar att förklara för denne person så h*n förstår varför du väljer att ha din trädgård som du har den.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte mer lämpligt att backa in, så att man sen får bättre kolla när man kör ut??

• Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Zixten skrev:
Är det inte mer lämpligt att backa in, så att man sen får bättre kolla när man kör ut??
Haha. Precis! :D
Tack för all uppbackning. Jag får helt enkelt "skärpa till mig" litet. Men det är så svårt, för jag vill inte vara till besvär. Men det är Grannen som har problem. Inte jag. Tusen tack för att ni styrkte o stärkte mig.

• Gilla
Sol60 och 3 till
  • Laddar…
Zixten skrev:
Har du vinkelsyn eller en ovanligt kort motorhuv ? Oavsett om man backar in har man ju en ganska betydande del av bilen som ska ut på vägen innan man ser något......

Personligen har jag så svårt att förstå den här typen av tjafs grannar emellan. I stället för att underlätta för varandra så går man varandra på nerverna och skapar irritation. Tror nog inte TS mår så bra den dagen det händer en olycka pga att grannen körde ut och orsakade en olycka pga dålig sikt.

Jag vet inte vad som gäller för TS kommun men i Lund gäller 80 cm 2,5 m på varje sida om utfart och grind och i korsning/hörntomt 80 cm 10 meter från hörnet. Så jag är inte lika säker som ni andra om att det inte finns regler för detta och att TS kan göra som han vill. Men visa gärna att jag har fel genom någon länk.

Även om det inte finns en laglig reglering av höjden på en häck finns det en laglig skyldighet för en fastighetsägare att hålla sin fastighet i sådant skick att olyckor och betydande olägenheter inte uppstår för bla trafiken. Därför har ju de flesta kommuner gått ut med samma rekommendation.

Om inte TS och grannen kan komma överens så löser byggnadsnämnden det till dom via ett besök och ett föreläggande om dom anser att grannen har rätt. Förutsatt att grannen anmäler det dit,

Ex på vad som gäller i Stockholm: http://www.stockholm.se/hackar

Redigerat:
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.