Då vårt badrum haft en unken lukt sen vi flyttade in och efter att min dotter lyckats översvämma badrummet genom handfatet (på grund av en onödigt hög tröskel till duschen) så bestämde jag mig för att sätta igång och renovera lilla badrummet i vårt radhus och började riva idag. Riktigt spännande men så klart dyker det upp lite funderingar när man väl kommer igång!
Huset är från 1972 och badrummet ligger på övervåningen. I badrummet finns det en trumma där vatten och ventilationsrör är dragna. När jag fått bort gipset från den så blev jag lite fundersam över hur jag ska fortsätta riva på bästa sätt. Trumman är byggd efter att gips satts på väggarna och rören är i vägen för att kunna riva helt och sätta nytt gips.
Vad är bäst att göra, kapa gipsen i kant med trumman och låta den gamla gipsen sitta kvar inuti och sen klä trumman utvändigt med OSB/våtrumsgips? Kapa rören, riva och sen skarva dit nya rör?
Kan komplettera med lite bilder imorgon om det behövs! Kommer säkert komma på fler frågor längre fram under renoveringen också!
Huset är från 1972 och badrummet ligger på övervåningen. I badrummet finns det en trumma där vatten och ventilationsrör är dragna. När jag fått bort gipset från den så blev jag lite fundersam över hur jag ska fortsätta riva på bästa sätt. Trumman är byggd efter att gips satts på väggarna och rören är i vägen för att kunna riva helt och sätta nytt gips.
Vad är bäst att göra, kapa gipsen i kant med trumman och låta den gamla gipsen sitta kvar inuti och sen klä trumman utvändigt med OSB/våtrumsgips? Kapa rören, riva och sen skarva dit nya rör?
Kan komplettera med lite bilder imorgon om det behövs! Kommer säkert komma på fler frågor längre fram under renoveringen också!
Hittade en lampa som kunde lysa upp lite så man ser.
Gipsskivornas närmaste skarv börjar alltså en bit till vänster om reglarna till trumman och till höger hamnar även den skarven en bit utanför trumman.
Rörens funktion är jag lite osäker på, under ligger ett större badrum men jag förstår inte varför det är två ventilationsrör när det bara finns en frånluftsventil (självdrag). Det tredje röret kan kanske vara avluftning till avloppet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsskivornas närmaste skarv börjar alltså en bit till vänster om reglarna till trumman och till höger hamnar även den skarven en bit utanför trumman.
Rörens funktion är jag lite osäker på, under ligger ett större badrum men jag förstår inte varför det är två ventilationsrör när det bara finns en frånluftsventil (självdrag). Det tredje röret kan kanske vara avluftning till avloppet?
Logga in
Skapa konto
Det går framåt med rivningen. Gipset är nu kapat i kant med ventilationstrumman tills vidare åtminstone om jag inte hör något bättre bud.
Har även rivit en garderob som gick in från hallen till badrummet och väggen däremellan för att kunna sätta en ny dörr.
Har börjat fundera på vilket tätskikt man ska välja, kanske någon av de tre som inte blev underkända i testet i slutet på förra året?
Första dagen på jobbet efter semestern idag så nu kommer det nog gå på halvfart framåt. Köpte en sladdlös tigersåg från AEG för att kunna komma åt och kapa spånskivan nära kanten ut mot hallen och runt ventilationstrumman (som jag nog kommer att riva stommen till och göra några centimeter mindre). Rätt så nöjd med köpet förutom att batterierna som räcker bra till skruvdragaren på 1,5Ah inte räcker mer än ett par minuter i tigersågen så får kanske kompletteras senare.
När jag nu kan se att konstruktionen under spånskivan är uppbyggd med som en limmad list ovanpå reglerna och kortlat lite hipp som hipp känns det som så måste jag komma på ett bra sätt att få underlaget plant innan jag kan montera på nytt golvspån. Närmast golvbrunnen var det påbyggt med en spånlistram och ovanpå den en spånskiva med fall, så under är det nu extra mycket rester av limmad spånskiva och de pålimmade reglarna är hyvlade så det är väldigt ojämnt, men kanske inte spelar så stor roll?
När jag nu kan se att konstruktionen under spånskivan är uppbyggd med som en limmad list ovanpå reglerna och kortlat lite hipp som hipp känns det som så måste jag komma på ett bra sätt att få underlaget plant innan jag kan montera på nytt golvspån. Närmast golvbrunnen var det påbyggt med en spånlistram och ovanpå den en spånskiva med fall, så under är det nu extra mycket rester av limmad spånskiva och de pålimmade reglarna är hyvlade så det är väldigt ojämnt, men kanske inte spelar så stor roll?
Logga in
Skapa konto
Tanken är att det ska bli elgolvvärme och ovanpå det klinker. Golvbrunnen ska absolut bytas, har inte hunnit dit än bara
tänkte nog även byta rörböjarna.
Har funderat på att hyvla av limrester och spån som inte går att få bort på annat sätt, men är det något problem om det inte blir helt jämnt? Läste i en annan tråd att det nog inte behövde vara perfekt och att man kunde fästa masonitbitar vid större glipor, tänker mig att det skulle kunna fungera där det idag är hyvlat fall för golvbrunnen.
Har funderat på att hyvla av limrester och spån som inte går att få bort på annat sätt, men är det något problem om det inte blir helt jämnt? Läste i en annan tråd att det nog inte behövde vara perfekt och att man kunde fästa masonitbitar vid större glipor, tänker mig att det skulle kunna fungera där det idag är hyvlat fall för golvbrunnen.
Då ska det ju egentligen vara cc300. Men du kanske styvar upp det med armering och fiber flyttspackel ? Kör du med elhyvel så kommer du få det väldigt jämt då spånresterna försvinner väldigt fort. Och inne efter väggen så tar du bara stämjärn o hammare.
Underlättar att ha golvet i våg. Eftersom brunnen måste sitta på rätt höjd och i våg. Och det underlättar även när man flyttspacklar. Lättare med nivåer då. Men borde gå att få till även om inte golvet är i våg.
Underlättar att ha golvet i våg. Eftersom brunnen måste sitta på rätt höjd och i våg. Och det underlättar även när man flyttspacklar. Lättare med nivåer då. Men borde gå att få till även om inte golvet är i våg.
Åkte förbi två byggvaruhus innan jobbet för att få lite tips och råd därifrån också, bägge föreslog att det nog skulle vara bättre att riva bort befintliga reglar mellan bärlinorna och sen sala på i cc 30 och då låta de nya reglarna sticka upp en liten bit så att man får en jämn yta att bygga på. Eftersom att det idag är 3 olika nivåer på golvet menade de på att det skulle bli enklare att få det i våg då än att försöka hyvla till det så att det blir rakt och som det ser ut nu så lutar jag nog lite åt det hållet med.
Jaha tänkte du hyvla dom i våg?:O då missförstod jag dig. Ska du bara göra rent de som är kvar gör du det med elhyveln. Ja så hade jag med gjort underlättar extremt mycket att ha det i våg när man flyttspacklar och även sätter ditt brunnen.
Jag vill bara flika in att just din typ av avlopp brukar oftast vara limmat i skarvarna (men inte alltid) och enormt skört! "äggskals-plast" brukar jag kalla det av en anledning.
Det gör allt mycket svårare!
Var försiktig!
Det gör allt mycket svårare!
Var försiktig!
Tack för tipset! Jag vickade lite på brunnen idag och märkte precis som du säger att åtminstone vissa delar är limmade, efter den första rörböjen var det däremot löst, vill helst byta så mycket som möjligt av rören och jag kommer troligen att få byta vissa delar underifrån genom att öppna taket i badrummet under.krilleman_215 skrev:
Jag har nu även börjat förstå hur golvet är byggt lite bättre. Jag trodde att bärlinorna var en del av bärande konstruktion i huset, men har nu förstått att de bara är spikade i de bärande bjälklaget
En av byggarna jag pratade med i morse föreslog att riva ut rubbet om det inte var bärande, får kanske bli Plan B om allt annat går åt skogen...
Hade en fukttekniker här innan jag började riva badrummet på grund av översvämningen som dottern orsakade, han ville att jag skulle riva innertaket och inspektera oavsett så jag tänkte att man skulle kunna passa på att byta rören i samband med det.
Av någon underlig anledning var det visst förhöjda fuktvärden även 2 veckor efter översvämningen...
Av någon underlig anledning var det visst förhöjda fuktvärden även 2 veckor efter översvämningen...
Logga in
Skapa konto