J
Alla internetleverantörer har samma villkor, man får tillbaka för de dagar man varit utan uppkopplingen alltså månadskostnad delat på dagar, i efterhand. Andra kostnader eller förlorade affärer kan man glömma. Kanske några filmer som tröst.

Jo, det får man väl ta då. Kommer inte bli rik på det i vilket fall.

TS kan väl pausa sitt abonnemang och använda det som någon annan tecknat åt honom tills Telia (mfl) löst problemet. :rolleyes: (ironi).

Felets uppstod som jag tolkat det i förra veckan efter att ha fungerat i 2 år.
När fungerade telefonen senast?
Är det ett ”tvingande” eller frivilligt gruppavtal? Dvs har alla grannar samma eller går det att välja andra internetleverantörer?

Jag tolkar det som att något blev fel för två veckor sedan och det borde vara rätt lätt att koppla in TS fiber till rätt internetoperatör.

Men det kan mycket väl vara så att två grannar(?) fått sin fiber förväxlade för två år sedan, eller 5år sedan, och ingen märkt något problem med det så länge man haft samma operatör och samma tjänster. IP-telefonens nummer styrs ju inte av vilken fiber den är ansluten till utan det är telefonen med sitt login som ger den sitt telefonnummer.

J
blackarrow blackarrow skrev:
TS kan väl pausa sitt abonnemang och använda det som någon annan tecknat åt honom tills Telia (mfl) löst problemet. :rolleyes: (ironi).

Felets uppstod som jag tolkat det i förra veckan efter att ha fungerat i 2 år.
När fungerade telefonen senast?
Är det ett ”tvingande” eller frivilligt gruppavtal? Dvs har alla grannar samma eller går det att välja andra internetleverantörer?

Jag tolkar det som att något blev fel för två veckor sedan och det borde vara rätt lätt att koppla in TS fiber till rätt internetoperatör.

Men det kan mycket väl vara så att två grannar(?) fått sin fiber förväxlade för två år sedan, eller 5år sedan, och ingen märkt något problem med det så länge man haft samma operatör och samma tjänster. IP-telefonens nummer styrs ju inte av vilken fiber den är ansluten till utan det är telefonen med sitt login som ger den sitt telefonnummer.
Det som står i sista stycket är faktiskt inte ovanligt. Tyvärr blir sedan 2 fel inte ett rätt

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Precis, och då måste man vara noggrann och säkerställa hur det ska vara och undvika snabbfixar som kanske orsakar nya problem/fel.

Det kan vara så att det är förväxlat, men som sagt ComHem påstår att de har ett abonnemang på min adress. Så jag lutar mer åt att allt är rätt kopplat, men att någon har registrerat abonnemang på fel adress.

Om jag fick gissa, alltså.

M -MH- skrev:
Det kan vara så att det är förväxlat, men som sagt ComHem påstår att de har ett abonnemang på min adress. Så jag lutar mer åt att allt är rätt kopplat, men att någon har registrerat abonnemang på fel adress.

Det skulle vara intressant att veta hur gammalt det abonnemanget är och till vilken adress fakturorna går.
Förutom att ha ett fiberabonnemang på din adress bor ju säker personen någon stans och har där en fiberanslutning som antingen forfarande fungerar eller slutade fungera för en vecka sedan. :oops:

J
M -MH- skrev:

Om det trots allt skulle blivit förväxlat på fibernivå är det viktigt att du även fabriksåterställer ev Teliarouter. Den sparar nämligen konfiguration lokalt och även om man byter tillbaka rätt så stör den gamla konfigen så att tex iptelefoni och tvkanaler och individuella paket kan strula.

Telias support vill gärna återställa routern varje gång man ringer dom. Har ännu inte hjälpt. :)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Telia first Line support följer något manus, felsökningsflöde. Om man felsökt själv förstår de inte vad man pratar om.

Sist jag pratade med Teliasupporten ville de inte ta emot en felanmälan utan skicka hem en tekniker för felsökning hos mig.
Efter tre försök fick jag felanmäla. Efter 3 dagar var det löst, utan hembesök Jag ringde och frågade vad som vart fel. "Felet fixat" var allt de noterat i ärendet.

Bästa support jag fått var av Telecom3. Två samtal . De öppnade min avstängda fiber. Vi kollade loggar i min router och deras utrustning. Jag ringde routertillverkarens support. Pratade om problemen och läste loggar i min router. Fick ett case nummer. Gick till butiken och fick en ny router på garantin. Inget tjafs. Funkade klockrent.

Det blir så mycket effektivare för mig som kund om man kan få prata med folk med kunskap och befogenheter.
Dock blir det inte kostnadseffektivt att ha kvalificerad personal som svarar ni telefon till alla "dumma" supportfrågor.

Har själv suttit i alla leden och har en förståelse att dom som först tar emot samtalet måste följa sina mallar.
Det är otroligt många självutnämnda experter och och andra förståsigpåare som ringer in.

Dom som gör det och också bidrar med extra information från kund efter sin felsökning, så brukar ärendet ibland gå snabbare.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
TV kan du väl få via Telia Play så länge även om du har ComHems fiber för tillfället.

Är du lite nyfiken så kolla vad routern har för ipnummer mot internet och DNS servrarna.
Sen slår du upp ipnr på
http://www.whoisip.se
Och ser vem som äger dessa IP nummer.

Eller så surfar man in hos bredbandskollen, så berättar de vem man surfar via.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Har själv suttit i alla leden och har en förståelse att dom som först tar emot samtalet måste följa sina mallar.
Det är otroligt många självutnämnda experter och och andra förståsigpåare som ringer in.

Dom som gör det och också bidrar med extra information från kund efter sin felsökning, så brukar ärendet ibland gå snabbare.
Japp, man bygger nästan alltid enligt ITIL med Event, Incident och Problem. Har varit med som ansvarig att införa det hos större operatör inom företagsaffären, men samma gäller för privatsidan.

nåja det där med scriptad support kan ju vara lite halvkul ibland.
Satt bredvid en gammal kollega för några år sen som ringde supporten och sa att han vill bli kopplad till second line direkt vilket dom vägrade.
Så han sa å dom att jag tänker svara på dina frågor nu, är du med sen satt han i ca 30 sekunder och sa svaren utan att vänta på frågorna ja, nej provat , fungerar inte startat om etc innan han blev kopplad till second line utan att behöva tjafsa nåt mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.