orparn skrev:
Tidigare var det i alla fall det normala att man tog över de bundna lånen till de vilkor som säljaren hade. Givetvis gick det ju att förhandla om att säljaren löste in lånen men om räntan vid det tillfället var lägre än den bundna blev det ju en kostnad för säljaren...
En klar fördel är det ju om räntan är bunden till en lägre nivå än vad köparen själv kan teckna till vid köpet.

//Hasse
Pratar vi 90-talet nu eller?

(Och nej, jag försöker inte vara spydig, det är en genuin undran.)

Tillbaka till ämnet om tips för hur man löser min situation om hur man ska slippa skatten.

Det jag funderar på är om man inte kan hävda helt enkelt att jag har köpt huset för 0kr, dvs fått det.
Att jag sedan tar ett lån på 3 miljoner behöver väl inte inskrivningsmyndigheten veta egentligen?

Jag vill påstå att det mesta redan är besvarat.

Får du det som gåva kommer skatten när ni säljer det senare i form av reavinstskatt. Om ni gör det och inte lägger pengarna från försäljningen på något nytt som är dyrare.. Men att det i sig skulle vara ett problem vet jag inte om jag håller med om, ni har ju fortfarande tjänat in hela vinsten minus reavinstskatten eftersom ni fått det som gåva.

Eventuella lån och lagfarter som tas ut för huset utgår det vissa avgifter på, baserade på hur stora lån som tas ut.

Eftersom det är nybyggt är det ingen fastighetsskatt de första fem åren och halv fastighetsskatt de efterföljande fem.

Det går inte att undvika skatt helt, så det du snarare ska fråga dig är vad som är mest finansiellt förmånligt för er allihopa.

Och då är förslaget, som många tidigare varit inne på, att gå till en (flera) bank(er) och förklara läget och be dom om förslag på hur just dom skulle kunna hjälpa er lösa det på förmånligaste sätt.

timmelstad skrev:
Får du det som gåva kommer skatten när ni säljer det senare i form av reavinstskatt. Om ni gör det och inte lägger pengarna från försäljningen på något nytt som är dyrare.. Men att det i sig skulle vara ett problem vet jag inte om jag håller med om, ni har ju fortfarande tjänat in hela vinsten minus reavinstskatten eftersom ni fått det som gåva.
Ja, självklart så kommer vi att få betala reavinstskatt när vi säljer (om det nu blir vinst som det förmodligen blir eftersom vi ska sälja först om många år).
MEN, det viktiga är ju att vi ser till att vi får räkna byggkostnaden som inköpspris och inget annat, här behöver jag tips!

timmelstad skrev:
Eventuella lån och lagfarter som tas ut för huset utgår det vissa avgifter på, baserade på hur stora lån som tas ut.
Yes, pantbrev inga problem, betalar jag gärna.
Lagfart känns dock som man borde komma runt på ngt sätt när man får fastigheten till skänks av farsgubben (förutom lånen då som vi står för).
Även här behöver jag tips på hur man gör, det är det som hela tråden handlar om vilket jag ibland har svårt att få fram verkar det som.

timmelstad skrev:
Eftersom det är nybyggt är det ingen fastighetsskatt de första fem åren och halv fastighetsskatt de efterföljande fem.
Tack för detta klargörande.

Angående lagfarten så undrar jag hur du tänker, menar du att ni ska stå som lagfarna ägare men utan att betala de kostnader som är associerade med att bli lagfaren ägare?

Jag tror det är dels det, och dels det faktum att det i sammanhanget är en liten kostnad som gör att det, som du uttrycker det, är svårt att förstå vad som eftersträvas.

timmelstad skrev:
Angående lagfarten så undrar jag hur du tänker, menar du att ni ska stå som lagfarna ägare men utan att betala de kostnader som är associerade med att bli lagfaren ägare?
Precis, detta eftersom jag kommer att leva och bo i huset vilket redan är bestämt, sedan så måste rent tekniskt min far står som ägare men alla vet ju att jag kommer att bo där.
Då känns det mkt onödigt att betala 45000kr i lagfart, detta tror jag att du kan förstå?

timmelstad skrev:
Jag tror det är dels det, och dels det faktum att det i sammanhanget är en liten kostnad som gör att det, som du uttrycker det, är svårt att förstå vad som eftersträvas.
45000kr ner i sjön är förvisso en liten kostnad när man pratar om hus för flera miljoner, men det är fortfarande 45000kr ner i sjön.

Med risk för att upprepa tidigare svar, men om din far ska stå som ägare kan han inte ge det till dig/er som gåva, däremot kan han hyra ut det till er. Förslagsvis med kallhyra. Sätt den till kostnaden för lånen om det behövs några.

Ska du/ni kunna äga huset, belåna det, kunna sälja det osv, ja då behöver ni lagfart.

Alternativet är att din far står som ägare på det till det säljs eller han går bort. Han får väl testamentera det till dig i sånt fall?

Summa summarum, vill du ÄGA huset kostar det.

timmelstad skrev:
Med risk för att upprepa tidigare svar, men om din far ska stå som ägare kan han inte ge det till dig/er som gåva, däremot kan han hyra ut det till er. Förslagsvis med kallhyra. Sätt den till kostnaden för lånen om det behövs några.

Ska du/ni kunna äga huset, belåna det, kunna sälja det osv, ja då behöver ni lagfart.

Alternativet är att din far står som ägare på det till det säljs eller han går bort. Han får väl testamentera det till dig i sånt fall?

Summa summarum, vill du ÄGA huset kostar det.
Tidigare har det ju angivits att om min far skänker det till mig och lånen understiger 85% av taxeringsvärdet så räknas det som en gåva fullt ut och jag behöver inte betala lagfart (bortsett från adm. kostnad på några hundra).
Menar du att det inte heller stämmer nu?

Är det inte enklast att kolla med banken?

Och, din far skänker dig huset, som du ska betala 2Mkr för?
Har du dom slantarna i madrassen, eller hur ska det finanseras? :)

Jag tyckte också lagfart och pantbrev kändes trist att betala, liksom de flesta andra, men det är så det fungerar.... ;)

sevilla skrev:
Tidigare har det ju angivits att om min far skänker det till mig och lånen understiger 85% av taxeringsvärdet så räknas det som en gåva fullt ut och jag behöver inte betala lagfart (bortsett från adm. kostnad på några hundra).
Menar du att det inte heller stämmer nu?
Det som inte är klart (vad jag kan tolka från dina tidigare svar verkar ni inte ha bestämt er själva heller) är hur bygget ska finansieras.

Beroende på hur finansieringen sker så kan det ha olika betydelse för framtida tillkommande skatter och avgifter.

Ska bygget finansieras med lån på något vis så blir det en faktor att ta med i beräkningen, exakt hur går inte att svara på förrän man har ett antal givna värden, som värdet på tomten, tomtens taxeringsvärde, värdeområdet, kostnad och beräknat nytt värde på det tänkta nybyggda huset, uppskattat framtida taxeringsvärde osv osv.

Som tidigare nämnts så är det ju olika regler och avgifter som utgår dels beroende på vilka summor det handlar om, samt vilka marginaler och differenser mellan summor och värden som anges.

Så, för att komma till kritan - antingen dunkar du ut mer specificerade siffror att räkna på, eller så gör du det allra enklaste och vettigaste, och knatar till banken med dessa siffror.

Jag tror inte det går att komma längre utan konkreta siffror att räkna på.

FredrikR skrev:
Är det inte enklast att kolla med banken?

Och, din far skänker dig huset, som du ska betala 2Mkr för?
Har du dom slantarna i madrassen, eller hur ska det finanseras? :)

Jag tyckte också lagfart och pantbrev kändes trist att betala, liksom de flesta andra, men det är så det fungerar.... ;)
De som jobbar som privatrådgivare på bankerna är ofta ganska inkompetenta, jag vill ha allt klart innan.
Jag har hört mig för lite men inte fått några konkreta svar ännu.

Om jag ska betala 2 miljoner för huset så lånar jag väl en del och kontantfinansierar en del.

Lagfarten känns som sagt onödig när det mer eller mindre är mitt hus från början men att det måste stå i ett annat namn bara som jag har förklarat ett antal ggr nu.

timmelstad skrev:
Det som inte är klart (vad jag kan tolka från dina tidigare svar verkar ni inte ha bestämt er själva heller) är hur bygget ska finansieras.
Precis, allt är inte helt klart, mkt beror ju på hur mkt lån man får osv.

timmelstad skrev:
Beroende på hur finansieringen sker så kan det ha olika betydelse för framtida tillkommande skatter och avgifter.
Ska bygget finansieras med lån på något vis så blir det en faktor att ta med i beräkningen, exakt hur går inte att svara på förrän man har ett antal givna värden, som värdet på tomten, tomtens taxeringsvärde, värdeområdet, kostnad och beräknat nytt värde på det tänkta nybyggda huset, uppskattat framtida taxeringsvärde osv osv.
Som tidigare nämnts så är det ju olika regler och avgifter som utgår dels beroende på vilka summor det handlar om, samt vilka marginaler och differenser mellan summor och värden som anges.
Så, för att komma till kritan - antingen dunkar du ut mer specificerade siffror att räkna på, eller så gör du det allra enklaste och vettigaste, och knatar till banken med dessa siffror.
Jag tror inte det går att komma längre utan konkreta siffror att räkna på.
Du har en poäng, här kommer mer konkreta siffror:
Min far köper en tomt och bygger ett hus, han lägger totalt ner 4 miljoner på allt och han har under tiden betalat en lagfart på själva tomten.

Efter ett tag när huset är färdigbyggt så säljer han hela huset (inkl tomten förstås) till mig för 3 miljoner kronor (samma summa som lånet)
Jag blir lagfaren ägare och flyttar in.
Jag betalar pantbrev som inte är redan uttagna ifall jag lånar förstås men jag slipper gärna lagfart eftersom huset hela tiden varit mitt (förutom på pappret då).
Hur kan man få detta till att min far skänker detta och att vi bara behöver betala adm. avgift för namnbytet istället för lagfartsavgift på 45.000?
Jag vill också gärna att mitt anskaffningsvärde när jag säljer huset ska vara 4 miljoner (som det ju kostat att bygga huset och köpa tomten) istället för de 3 miljoner som jag nu betalar.

Kan man på pappret på ngt sätt ange att hela huset är en gåva och sedan så tar jag ett lån på huset och ger min far i efterhand?

Hemmakatten
Jag tror att det här måste föreligga missförstånd eller tolkningssvårigheter.

Om du FÅR en fastighet i GÅVA, innebär det att ingen köpeskilling förekommer.

Om din far, som du beskriver det, "ger" dig huset men du skall "överta" lån på 2 eller 3 miljoner, så är det ingen gåva utan ett KÖP. Även om din far förvisso kan ge dig huset, så måste han betala tillbaka lånet till banken om han inte längre äger fastigheten. Har din far pengar till det, så kan han förstås ge dig fastigheten.

Att överta lån görs inte längre i Sverige. Det slutade man göra för 20 år sedan, men inte längre. Den dag man säljer sin fastighet måsta man lösa in/betalatillbaka sina huslån till banken. Banken har dessutom säkerhet i form av pantbrev (som kostar 2% av lånebeloppet) i fastigheten och kommer inte att tillåta att huset säljs om inte lånen kan betalas tillbaka.

För att få köpa huset, måste banken anse er som tillräckligt kreditvärdiga och anse er ha inkomster nog att ha ett lån av en viss storlek. Det kan som sagt vara en god idé att kontrollera om banken utifrån era förutsättningar idag anser sig kunna bevilja ett lån. Observera att förutsättningar, era inkomster/arbeten/ränteläget kan ha förändrats den dag ni verkligen köper huset. Det skrev jag i mitt förra inlägg. din far löper här en risk att idag bygga ett hus medlånade pengar men om 2-3år kanske inte kunna sälja det till er pga att ni eventuellt inte får lån.

Vad jag förstår så är situationen så här.
1. Du skall bluffa dig förbi alla andra i en tomtkö för att kunna komma över en kommunal tomt. Du har inte stått i kö alls eller inte tillräckligt länge för att bli tilldelad en tomt, Det har däremot din far.
2. Du vill inte betala lagfart den dag din far haft huset tillräckligt länge enligt reglerna för att kunna sälja det.

Jag tror att de andra som stått i kö för en (billig) kommunal tomt kommer att reagera. Rimligtvis har dessutom kommunen ett antal kontrollpunkter just för att undvika orättvisa situationer som denna. Bl.a att kontrollera folkbokföringsadresser mm. Fifflande personer är aldrig populära och jag har svårt att förstå att du tycker ha dig en självklar rätt att gå före andra och slippa betala skatt.

Alla andra som köper hus får betala lagfartskostnad. Det finns inget sätt, bara för att du tycker lagfartskostnad är en onödig kostnad, att slippa denna utan att ägna sig åt rena olagligheter och brott. Ett sådant beteende innebär i förlängningen att jag och alla andra får betala mer skatt.

Hemmakatten
sevilla skrev:
Kan man på pappret på ngt sätt ange att hela huset är en gåva och sedan så tar jag ett lån på huset och ger min far i efterhand?
Nej, det kan man INTE!! Hela fastighetsköpet blir ogiltigt juridiskt sett och du riskerar att aldrig få lagfart på fastigheten.

Du måste ju ha förstått för länge sen att det inte finns något lagligt sätt att köpa fastigheten utan att betala skatt.

Redigerat:
sevilla skrev:
Blancolån på 3mille? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.