M Zolt skrev:
Så 3000 kw är normalt?
Nej.

• Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
M
E etompau skrev:
Nej.
Vad är normalt?

• Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Vad är normalt?
Omöjligt att svara på.

För att ge en jämförelse.
Har 163m2 1.5 plan.
Byggt 1990, i Blekinge.

I december förbrukade vi 1980kWh.
Alltså snitt 64kWh per dag.

Och då är vi två i huset, bastade ett par gånger, duschar när vi behöver, diskmaskin varannan dag, och ca 22-23 grader inne..
och värmesystemet är frånluftsvärmepump.

tommib
E etompau skrev:
Nej.
E etompau skrev:
Omöjligt att svara på.
Detta är lite bakvänt, men jag tror jag förstår hur du menar.

TS, det är väldigt svårt att svara på vad som skulle vara en normal förbrukning för just ditt hus men ett hus med direktel som drar 4 MWh i december är inte särskilt anmärkningsvärt.

Som jämförelse har jag ett halvdåligt isolerat 60-talshus där vi dessutom slösar massa värme i krypgrunden pga rördragning där och ingen isolering som drog ca 2,5 MWh i december. Då har vi bergvärmepump och FTX-anläggning. Vi har dock också krypgrundsavfuktare som drar rätt mycket och vi/jag har ett par servrar som är igång 24/7 samt en arbetsstation som går rätt mycket.

Planera för att installera bergvärme. Se över isoleringen. Se över fönster.

Att hålla på och släcka överallt och diska i kallvatten är saker som har väldigt marginell effekt, särskilt om man kör LED-lampor och har en någorlunda modern diskmaskin.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Har du vattenburet värmesystem med elpanna idag så rekommenderar jag starkt en luft/vatten värmepump. Mindre initial kostnad än bergvärme men du sparar oerhört mycket jämfört med idag. Vi har en gammal 30 tals villa med luft/vatten värmepump och på tok för underdimensionerat radiator system. Vi hade elräkning på runt 1800 kr nu i december.

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
M
H HusägarenTobbe skrev:
Har du vattenburet värmesystem med elpanna idag så rekommenderar jag starkt en luft/vatten värmepump. Mindre initial kostnad än bergvärme men du sparar oerhört mycket jämfört med idag. Vi har en gammal 30 tals villa med luft/vatten värmepump och på tok för underdimensionerat radiator system. Vi hade elräkning på runt 1800 kr nu i december.
Oj vilken skillnad! Ja det är ju en investering, kostar vel drygt 100.000 dock?

Jo kostar en del. Men dessa pengar är en investering till fastigheten samt den sparar dig pengar från dag 1. Eller så göder du elbolagen och staten.
Hade varit ett enkel val för mig.

Om det ska investeras så är det för mig ett enkelt val, berg eller mark värmepump. Lite dyrare än luft vatten men man slipper utedel som surrar å är väl inte så snygg. Å att beakta nu när klimatet blir varmare å varmare så vid bergvärme så kan man kyla kåken så gott som gratis

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag hade borrat ett hål och ställt dit en bergvärmepump. Luft/vatten betraktar jag som lite reservalternativ.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
M
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade borrat ett hål och ställt dit en bergvärmepump. Luft/vatten betraktar jag som lite reservalternativ.
Dock hört mer negativt om bergvärme, värmer inte som det ska mm. Men får kolla bådaa alternativen, får bli nästa mål att investera i, för detta är ju inte hållbart

M Zolt skrev:
Oj vilken skillnad! Ja det är ju en investering, kostar vel drygt 100.000 dock?
det beror på vad du köper den jag skaffade gick på 23-24000 för inköp och installation.
köpte Julas på kampanj för 15000, en rörmokare installerade för 8-9000 efter ROT (räkningen var på något med 9000 men.han gjorde ett annat mindre arbete samtidigt)
min årsförbrukning mer än halverades direkt

M Zolt skrev:
Dock hört mer negativt om bergvärme, värmer inte som det ska mm. Men får kolla bådaa alternativen, får bli nästa mål att investera i, för detta är ju inte hållbart
Jag flyttade in i detta hus med befintlig bergvärme för fem år sedan och det enda jag har gjort är att titta till pumen nån gång då och då, dvs jag konstaterar att det inte lyser nån röd lampa. :cool: I övrigt går jag bara runt och småmyser, varmt och skönt. Pumpen har stått där sen -98, 4,5 kW och 89 meter hål, man gjorde så då. December ville ha 1800 kWh för 240 kvadratmeter varav ca 120 är boyta med 21,5 grader.

M Zolt skrev:
bergvärme är väldigt driftsäkert, många av dom som är missnöjda har underdimensionerat borrdjup och storlek på pumpen. dom har tagit billigaste offerten dom fått utan att tänka efter

• Gilla
Vector och 1 till
  • Laddar…
Precis så. När pumpen väl är inställd puttrar den på utan behov av passning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.