100 243 läst ·
216 svar
100k läst
216 svar
Min Attefallare blir inte godkänd
Jag kan förstå om man inte orkar läsa en så lång tråd som dennaAviatorLund skrev:
Dock, bara 6 inlägg upp står att ritningar är inlämnade.
Skall inte tråden bli ännu längre och oöverskådligare så är det ju bra om man läser åtminstone några inlägg
Nu börjar det kännas som om jag lever i Bizzaro World.Jonatan79 skrev:
Detta med simpla Cad -ritningar tycks ha fått ett eget liv.
Han har ju inte fått några sådana ritningar.
Du är ju i och för sig ursäktad Jonathan, bara ett öga
Haha, ber om ursäkt för min läsokunnighet, har faktiskt läst hela tråden men fick för mig att du bombat in även 3D-ritningarnaLars Roth skrev:
Lars, har du nybyggnadskartan du kan lägga ut här? Tänker att det borde gå att hitta några höjdkurvor du kan bygga över för att få ett högre attefallshus och då hellre bygga två våningar än en våning plus loft.
Finns inga höjdkurvor. högst mot gata där vi skall bygga så medelvärdet blir sämre om än inte mycket. Om det inte blir alltför dyrt att gräva ner sig 2 trappsteg, så kan vi göra det.B BellaF skrev:
https://maxattefall.se/
har en smart lösning med en spång(?) som ligger lägre.
Det gör att man kan gå rak på sovloft fram till säng.
Hans lösning är den bästa jag sett.
Överhuvud en smart och vacker byggnad tycker jag. (nä, vi är inte släkt)
Måtten stämmer dock inte med mina behov .
Men allmänt är jag full av beundran för denna lösning. Han har verkligen tänkt till tycker jag.
Redigerat:
Jag vill slå ett slag för att man visst får bygga närmare än 4.5 m från grannen, de har möjlighet att klaga men måste inte ge sitt medgivande.
Det kan också bli så att man får bygga om det inte är ansenligt negativt för grannen.
Det kan också bli så att man får bygga om det inte är ansenligt negativt för grannen.
B bellman83 skrev:
Detta scenario du beskriver gäller vid en bygglovsansökan, där är det byggnadsnämnden som i slutändan bedömer om placering närmare granne är lämplig. Byggnadsnämnden kan mao ”köra över” grannen.
I TS fall rör det sig om en anmälan för ett attefallshus och där måste grannen godkänna placering närmare gräns än 4,5 m.
Tror du har helt rätt. De gillar inte att ha blivit fråntagna så mycket beslutsrätt och så jävlas de istället.
Se till att ritningarna följer reglerna, därefter överklaga kommunens beslut till länsstyrelsen. Så skulle jag ha gjort.
Se till att ritningarna följer reglerna, därefter överklaga kommunens beslut till länsstyrelsen. Så skulle jag ha gjort.
AviatorLund skrev:
Det är fortfarande inte vad lägen säger:AviatorLund skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/
"Attefallshus får strida mot bestämmelser i detaljplan eller områdesbestämmelser. Detta innebär bland annat att den får uppföras på prickmark"
Så ta nu och läs Boverkets sida, inklusive lagtexten, och sluta sedan att upprepa dess felaktigheter.
Redigerat:
Villaägarnas riksförbund konstaterade före flera år sen att så är fallet:V Vågen skrev:
https://unt.se/debatt/uppsala-dyrast-for-attefallshus-3334060.aspx
Har läst hela tråden och även din tidigare om hur du tänkt bygga ert pensionärsboende.
Ibland kan det ligga något fel i ritningen som gör att de klagar.
Vi har fått se dina 3d-bilder. Kan man få se fasadritningarna? Tack.
Ibland kan det ligga något fel i ritningen som gör att de klagar.
Vi har fått se dina 3d-bilder. Kan man få se fasadritningarna? Tack.
Jag är inte så pigg på det, inte för min skull, men det är lätt att det blir klander, rätt eller orätt av han som gjort ritningarna. Läser han då här... ja inte så kul.FreQa skrev:
Tack för att du är intresserad däremot
Kan du inte maska hans namn? Tråkigt att folk klagar på ritteknik mm, speciellt om de inte ens ger konstruktiv kritik!Lars Roth skrev:
Jobbar själv med att rita hus om dagarna. Kanske jag kan kolla ritningarna om du mejlar dem privat? Skickar pm med min adress om du vill.
Till att börja med vore det bra få se Ritningar med, både A och K, sektionsritning, och även situationsplanen och förslag till kontrollplan.Lars Roth skrev:
Vid bygge av attefallare oavsett om det är 25 kvm eller 30 kvm behövs inte utstakning och finusättning, man ska dock visa på kartan var på tomten huset ska stå med yttermått och mått till tomtgränst.
Det jag reagerar på främst är att det inte framgår hur stor din BYA är och inte heller tycker jag det framgår av dokumentet från kommunen att detta är ett bygge som är bygglovsfri. Det står byggnation av komplementbostadshus så tolkar det som att kommunen anser detta inte vara bygglovsfritt som attefallare ska vara. Dock för attefallare måste en del dokument in ändå. I början när de införde att man kunde få bygga 30 kvm så skulle de husen följa PBL till fullo vilket gjorde att de skulle handikapanpassas, energirätt byggt mm. Det gjorde att man tappade meningen med att få bygga 5 kvm mer eftersom handikapanpassning i badrum och att man måste komma fram till spisen och kunna snurra mm med en rullstol käkade upp de extra fem. Så många körde på 25 ändå för att slippa allt krånger, jag själv ritade på 30 KVM men insåg att de fem extra blev uppkäkade så ritade om på 25 istället. Strax efter tog de bort att man måste handikapanpassa även då man bygger 30 och att samma regler kan gälla för både 25 och 30 kvm lite berooende på vad byggnad ska användas till.
Min huvudpoäng är att det framgår inte att detta är en bygglovsfri åtgärd och att kommunen tolkar det som en vanligt komplementsbostad. Får man bygga lite olika storlek beroende på detaljplanen. Men är det inte en bygglovsfri åtgärd ska PBL följas. tolkar det som det inte finns rullstol inritat på planritning och ska PBL följas så måste det finnas med plus en massa annat som de påpekar i ditt dokument
Kolla vad du verkligen ansökt om.