S steezo skrev:
Nu har det gått 14 veckor in på bygglovet och vi måste skjuta fram tillverkningen hos husleverantören och vår tilltänkta grävare har börjat med andra jobb.
S steezo skrev:
Hej, jag har en ansökan inne hos kommunen gällande bygglov. Så nej inget bygglov beviljat ännu.
Lite motsägelsefullt... Vad jag förstår har ni beställt ett hus och entreprenad innan ni fått bygglovet beviljat? Det är ju alltid lite riskabelt hur säker man än är på att få lovet.

A Alias_Olle skrev:
Stämmer lovet med detaljplan skulle jag kräva beslut på avslag för att kunna gå vidare med överklagan för att få fart på ärendet.

Har du tur räcker det att det går till nämnden för beslut så du får yttra dig i ärendet och de ändå beviljar beslutet.
Tack för svaret

useless useless skrev:
Lite motsägelsefullt... Vad jag förstår har ni beställt ett hus och entreprenad innan ni fått bygglovet beviljat? Det är ju alltid lite riskabelt hur säker man än är på att få lovet.
Hej, som jag sagt tidigare så är jag ny på detta. Om någon på kommunen säger att det är inga problem så tror jag på detta. Visst det har visat sig naivt och jag kommer inte gå på samma mina igen.

Rent formellt måste man ju ha ett beviljat startbesked innan man får börja. Annars kan man drabbas av vite.
Kommunen borde vara bättre på att upplysa om tågordningen...

Kan det vara så att grannen och säljaren kom överens om att lägga padocken så nära fast dom egentligen inte fick? Har du kollat upp reglerna för detta? Det är smart att du låter kommunen sköta kommunikationen med grannen då du inte var inblandad från början. Håll dig på avstånd då det lätt blir infekterat är mitt råd.

Är det en detaljplan som är relativt ny? Har genomförandetiden gått ut? Beviljas man inte bygglov enligt detaljplan, eller att detaljplan ändras, under genomförandetiden har fastighetsägaren rätt till ersättning. Jag tycker dock att det inte borde behöva bli aktuellt, byggrätt enligt detaljplan borde göra att ni får bygga i slutändan. Självklart måste aktuella förhållanden i just TS fall beaktas så mitt tyckande är mer generellt.

Miljö och hälsa yttrar sig över din bygglovsansökan med utgångspunkt av tolkning av miljöbalken som de lyder under. De har ingen bestämmanderätt över din bygglovsansökan, det är byggnadsnämnden som beslutar om det. De kan välja att ta hänsyn till miljö och hälsas yttrande. Så vad har byggnadsnämnden sagt om din ansökan och om det finns en detaljplan, är marken du ska bygga på planerad för bostäder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.