2 893 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Miljö och Hälsa motsätter sig detaljplan
S steezo skrev:
Lite motsägelsefullt... Vad jag förstår har ni beställt ett hus och entreprenad innan ni fått bygglovet beviljat? Det är ju alltid lite riskabelt hur säker man än är på att få lovet.S steezo skrev:
Hej, som jag sagt tidigare så är jag ny på detta. Om någon på kommunen säger att det är inga problem så tror jag på detta. Visst det har visat sig naivt och jag kommer inte gå på samma mina igen.useless skrev:
Kan det vara så att grannen och säljaren kom överens om att lägga padocken så nära fast dom egentligen inte fick? Har du kollat upp reglerna för detta? Det är smart att du låter kommunen sköta kommunikationen med grannen då du inte var inblandad från början. Håll dig på avstånd då det lätt blir infekterat är mitt råd.
Är det en detaljplan som är relativt ny? Har genomförandetiden gått ut? Beviljas man inte bygglov enligt detaljplan, eller att detaljplan ändras, under genomförandetiden har fastighetsägaren rätt till ersättning. Jag tycker dock att det inte borde behöva bli aktuellt, byggrätt enligt detaljplan borde göra att ni får bygga i slutändan. Självklart måste aktuella förhållanden i just TS fall beaktas så mitt tyckande är mer generellt.
Miljö och hälsa yttrar sig över din bygglovsansökan med utgångspunkt av tolkning av miljöbalken som de lyder under. De har ingen bestämmanderätt över din bygglovsansökan, det är byggnadsnämnden som beslutar om det. De kan välja att ta hänsyn till miljö och hälsas yttrande. Så vad har byggnadsnämnden sagt om din ansökan och om det finns en detaljplan, är marken du ska bygga på planerad för bostäder?
Klicka här för att svara