Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Själv har jag en skattekostnad på ca: 6kr milen (2000mil/år och 12000kr i skatt)
Sen är där bränslekostnader på ca: 15kr milen.
Försäkringskostnader på ca: 4kr milen. (Baserat på 2000mil/år)
Service, slitage, förbrukning , leasingkostnader, värdeminskning är betydligt högre än 11kr milen kan jag upplysa dig om. ;)
Då snittar du mindre än 80 km/arbetsdag, då kan inte dina kunder ligga mer än max 4mil i snitt från arbetsplatsen och en kund per arbetsdag samt ingen körning till grossist etc.

Om du äter lunch på kontoret så får dina kunder ligga max 2 mil från kontoret i snitt.



Om jag skulle ha en bil bara för att ta mig till & från mitt arbete, alltså ingen avstickare för att tanka, besikta, service etc så måste jag ändå ha bilen ställd på minst 2500mil/år.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Fairlane Fairlane skrev:
Ha, Jag tror vi tänker lika. Leasingkostnaden består av ett antal delar varav värdeminskning är en, troligen den största. Jag köper också att värdeminskningen är extra stor på en hantverkarbil. Kan tänka mig att en bil som körs av en säljare ligger på 50% av nybilspriset efter 3 år medan hantverkarbilen kanske är nere på 35-40%?!
Inget konstigt i det och det tror jag de flesta kan förstå, om man är tydlig med det.

Det jag reagerade över var leasingkostnad och värdeminskning. Då låter det som att samma del räknas två gånger. Jag tror dock du och jag tänker lika och jag tror du tillhör gruppen hederliga hantverkare (som jag tror de flesta gör, men avarterna finns såklart).
Tror också att vi menar samma men min avsikt var att förstärka värdeminskningen vilken ju är en betydligt större del med en hantverkarbil. Dessutom är en hantverkarbil väldigt mycket svårare att avyttra som begagnad än vad en vanlig personbil är och eftersom marknaden är begränsad på ett annat sätt så minskar ju värdet avsevärt. ;)

Tack det är min avsikt och jag har aldrig råkat ut för alla dessa problem som man läser om härinne och det säger väl en hel del och kanske är det detta som ibland gör att jag har så svårt att svara folk hur de ska göra för jag har aldrig själv varit i situationen och har så enormt svårt och se hur man kan sätta sig i den som hantverkare.
Det är fan lättare att göra rätt än att göra fel i många fall.

Edit: Kan väl även tillägga att jag inte tror du hittar några oseriösa hantverkare härinne för jag tror inte de skulle lägga tiden att försöka hjälpa folk gratis på sin fritid. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Demmpa Demmpa skrev:
Då snittar du mindre än 80 km/arbetsdag, då kan inte dina kunder ligga mer än max 4mil i snitt från arbetsplatsen och en kund per arbetsdag samt ingen körning till grossist etc.

Om du äter lunch på kontoret så får dina kunder ligga max 2 mil från kontoret i snitt.



Om jag skulle ha en bil bara för att ta mig till & från mitt arbete, alltså ingen avstickare för att tanka, besikta, service etc så måste jag ändå ha bilen ställd på minst 2500mil/år.
Det är nog ganska rätt räknat känner jag...
Mina bilar de senaste 10-12åren har snittat 1800mil/år.
Allt handlar ju om vad man har för jobb så klart.
Självfallet rullar bilar som nyttjas av elektriker, rörläggare, målare oftast betydligt mycket mer.
Jag är helt ensam och kör projekt som oftast ligger på 2-4v hos en kund.
Jobbar dessutom väldigt mycket i närområdet och har sällan sällan mer än några mil till mina kunder.
Jobbar i huvudsak med kök & badrumsrenoveringar vilket gör att jag inte gör överdrivna besök till grossist och liknande utan får oftast materialet utkört till kund när det ska brukas då det oftast väger till ganska mycket att hantera på annat sätt.
Kontoret är hemma och äter jag eller ens tar lunch så gör jag det i farten hos kunden medan jag jobbar. ;)
 
Hur har det gått? Eller har trådstartaren tagit semester?
 
En ny bil kostar väl ca 50-70kr/mil att köra, plus lönen för han som kör den...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
H Husqvarna220Ac skrev:
En ny bil kostar väl ca 50-70kr/mil att köra, plus lönen för han som kör den...
Det anser ju jag också men inte vissa härinne.

Som jag skrev i inlägg #41...
Denna diskussion har man bara med sådana som även tycker det är vidrigt att åka taxi från Malmö till Staffanstorp mitt i natten och behöva betala knappt 300kr... (eller motsvarande)
Men inte fan skulle jag hålla mig med en bil och köra upp till 5mil ToR mitt i natten (40min) för 300kr inkl. moms.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
sunnis
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Helt omöjligt att svara på utan klara fakta.
38h på två dagar är fullt möjligt om de varit några gubbar där.
Däremot tycker jag man ska ha fått den informationen innan projektet startas.



52:- exkl. moms per mil är ingen oskälig summa i ersättning för att hålla en skåpbil som man behöver för att kunna utföra arbetena.

Som nämnt ovan framgår det ingenstans att det bara varit en rörläggare på platsen. ;)



Fullständigt orimligt att anlita en underentreprenör så långt ifrån utan att informera om detta innan så du hade vetskap om detta.



36:- exkl. moms per mil i körersättning... :thinking::thinking::thinking:
Då tycker jag nog att du ska ta reda på vad det kostar att hålla en skåpbil !!

Själv har jag en skattekostnad på ca: 6kr milen (2000mil/år och 12000kr i skatt)
Sen är där bränslekostnader på ca: 15kr milen.
Försäkringskostnader på ca: 4kr milen. (Baserat på 2000mil/år)
Service, slitage, förbrukning , leasingkostnader, värdeminskning är betydligt högre än 11kr milen kan jag upplysa dig om. ;)
Är det inte bättre att leasa Mercedes GLE eller Volvo XC90 som arbetsfordon. Använder dessa själv, just nu en XC90 och de är betydligt billigare än dessa skåpbilar och dylikt. Servicen på Volvon är hiskeliga 199kr/månaden. Försäkringen ingår i finansen. Skatten är bara någon tusenlapp. Slitagedelar som går i förtid går på garantin, övrigt slitage är obefintligt. Kanske åkt på bromsbelägg en gång vindrutetorkarna förvisso (y)

Bara ett tips.
 
sunnis sunnis skrev:
Är det inte bättre att leasa Mercedes GLE eller Volvo XC90 som arbetsfordon. Använder dessa själv, just nu en XC90 och de är betydligt billigare än dessa skåpbilar och dylikt. Servicen på Volvon är hiskeliga 199kr/månaden. Försäkringen ingår i finansen. Skatten är bara någon tusenlapp. Slitagedelar som går i förtid går på garantin, övrigt slitage är obefintligt. Kanske åkt på bromsbelägg en gång vindrutetorkarna förvisso (y)

Bara ett tips.
Problemet med det är ju att dessa bilar är så små, så de funkar inte i alla branscher.
 
sunnis
L lordi skrev:
Problemet med det är ju att dessa bilar är så små, så de funkar inte i alla branscher.
Det finns släpkärra.

Jag bara retas. Tycker dessa cost-breakdown på forum är i högsta grad intressanta. Har full förståelse för att bilar kostar.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hur har det gått? Eller har trådstartaren tagit semester?
Nejdå! Jag har varit upptagen med att dra rör eftersom rörläggaren aldrig färdigställde..
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Ifrågasatte du eller betalade du?
 
Mikael_L
O OopsyDaisy skrev:
Frågan är väl framförallt vad man har för rättigheter i detta då jag tycker det verkar helt galet att jag får en sådan fakturaspec. Framförallt att entreprenören tar in hantverkare som bor 150km bort..
Dina rättigheter hittar du framförallt i KTjL, Konsumenttjänstlag (1985:716)

Och jag tycker främst:
Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Gäller här. Kanske lite annat också, men främst §36

Och det kan nog inte anses skäligt att det kommer en hantverkare så långt bortifrån som tar betalt för resan, samma med tidsåtgången.


Antingen startar du en dialog för kolla vad som gått fel, eller så betalar du vad som är skäligt och bestrider resten.
Betala de timmar som verkar vettigt och resor motsvarande från din huvudentreprenörs ställe.
Bestrid resten.

Jag kan inte råda vilket du ska göra först, föra en dialog eller bara rakt av bestrida. Det beror på så mycket. Generellt tycker jag att man alltid först ska försöka med mjukare metoder, men ibland är det i ett läge att det inte passar så bra.

Det låter öht galet i alla fall, det hela.
 
  • Gilla
OopsyDaisy
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
sunnis sunnis skrev:
Är det inte bättre att leasa Mercedes GLE eller Volvo XC90 som arbetsfordon. Använder dessa själv, just nu en XC90 och de är betydligt billigare än dessa skåpbilar och dylikt. Servicen på Volvon är hiskeliga 199kr/månaden. Försäkringen ingår i finansen. Skatten är bara någon tusenlapp. Slitagedelar som går i förtid går på garantin, övrigt slitage är obefintligt. Kanske åkt på bromsbelägg en gång vindrutetorkarna förvisso (y)

Bara ett tips.
Har ju faktiskt väldigt svårt och se att de skulle vara billigare när inköpet på som i mitt fall en Ford Transit Custom Sport landade på strax över 350000:- inkl. moms...
En XC90 ligger på det dubbla typ... :thinking:;)

Visst att skatten är lite lägre och så men det känns inte som det hjälper tillräckligt.
 
sunnis
L larka742 skrev:
Ingen som INTE förstår att en arbetsbil
Värdet minskar, skatten ska betalas, leasingkostnaden osv betalas även om bilen så står still ett helt år.
Det måste kunna bakas in under övriga fasta kostnader som hyra/vd-lön/marknadsföring/ ...
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har ju faktiskt väldigt svårt och se att de skulle vara billigare när inköpet på som i mitt fall en Ford Transit Custom Sport landade på strax över 350000:- inkl. moms...
En XC90 ligger på det dubbla typ... :thinking:;)

Visst att skatten är lite lägre och så men det känns inte som det hjälper tillräckligt.
Räknar jag på snittkörning på 200mil per månad med 65kr/milen så täcker det ganska precis de fasta kostnaderna och nästan alla rörliga för min XC90. Kanske fattas typ 1000kr.

65kr milen är en totalt galen kalkyl. När jag debiterar kund för utkörning så är det 25kr/milen med min XC90 vilket avser den rörliga kostnaden per km. Att jag kör lyxbil på jobbet går på mitt upphandlade timarvode, inget random kund pröjsar per kilometer för att jag åker ut på jobb. Finansen där alla övriga kostnader ingår för fordonet är en fast summa (Så är det i princip alltid på vettiga finansförslag), en konstant månadskostnad som är en förutsättning för att kunna arbeta, precis som lön, redovisning, utbildningar, verktyg och allt annat där mitt timarvode på 80% debiterbar tid är beräknat på. Detta är även HELT OK att dra som ROT, RIT, RUT osv på timpriset då det är en fast kostnad för företaget Km ersättningen får ju naturligtvis inte dras av.

Skiter fullständigt i vad hantverkare har för timarvoden, det är orimliga dolda avgifter och galna prispåslag på material som totalt sabbar förväntningar på fakturorna efter jobb. Bättre att ta ut ett timarvode som räcker till allt utan att behöva trixa med massa avgifter.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Sedan - måste det inte vara enklare för hantverkaren att slippa detta helt och hållet?
Räkna turer till kund, till grossist - anteckna mil, sedan om man gör en privat detour på lunchen ska det dras av eller så ska det läggas till mil om man kör en runda till grossist en dag innan kundbesöket...hej o hå liksom.

Hantverkarna borde ju stå på barrikaderna och skrika efter att få baka in detta och annat i timpriset.
Varför inte?

Frågan är ju om det finns relevans till varje krona, utan varför hålla på med detta krångel för dem överhuvudtaget....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.