Skulle behöva råd kring hur jag ska tänka för min renovering av mitt mindre badrum.

Huset är från 2000 och det lilla badrummet är knappt använd av tidigare ägare (finns ett större där uppe) och jag använder det knappt heller själv men det är ofantligt fult så skulle vilja renovera det. Det har kakel och klinker och sen har det stått ett badkar från start.

Har fastnat lite för mikrocement som gör att det går att komma undan rätt mycket billigare än en vanlig helrenovering.

Däremot är jag lite fundersam kring tätskiktet. Tätskiktet ska ju hålla X antal år och om jag renoverar med mikrocement direkt på kakel & klinker så byts ju inte tätskiktet ut.

Bör jag satsa på en totalrenovering, dvs från grunden och byta tätskikt, eller är detta med mikrocement en bra idé?

Tack på förhand för input.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
BirgitS
R tonii.johansson skrev:
Skulle behöva råd kring hur jag ska tänka för min renovering av mitt mindre badrum.

Huset är från 2000 och det lilla badrummet är knappt använd av tidigare ägare (finns ett större där uppe) och jag använder det knappt heller själv men det är ofantligt fult så skulle vilja renovera det. Det har kakel och klinker och sen har det stått ett badkar från start.

Har fastnat lite för mikrocement som gör att det går att komma undan rätt mycket billigare än en vanlig helrenovering.

Däremot är jag lite fundersam kring tätskiktet. Tätskiktet ska ju hålla X antal år och om jag renoverar med mikrocement direkt på kakel & klinker så byts ju inte tätskiktet ut.

Bör jag satsa på en totalrenovering, dvs från grunden och byta tätskikt, eller är detta med mikrocement en bra idé?

Tack på förhand för input.
Försäkringsbolagen räknar normalt med ungefär 30 års teknisk livslängd för kakel och klinker. Kolla i dina försäkringsvillkor vad som gäller i ditt fall. Den tekniska livslängden är en beräknad tid för när risken för skador ökar, ett badrum kan hålla tätt kortare tid eller längre tid. Så frågan är hur mycket du är villig att betala nu för att få ett badrum du trivs med bättre under några år tills det behöver renoveras på riktigt.

Att bara sätta mikrocement utanpå är inte en renovering utan en uppfräschning som jag ser det, gäller vid en försäljning t.ex.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Avråder från mikrocement i badrum om dusch finns. Det blir alger och kalk hur renlig man än är ;-)
O de medlen som verkligen biter får man inte använda. Har märken efter duschflaskor som stått 2 dagar på golvet. Tandkrämsrester som inte går bort utan ätit sig ner för evigt i microcemeneten. Charmigt, naturtroget är ju ett fint sätt att se på det.
Väggarna = helt ok

• Gilla
Perkri och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.