Håller på att montera mikron ovanpå inbyggnadsugnen i Ikeas högskåp. På deras bilder är det nästan inget avstånd mellan ugn och mikro, vilket det blir om man sätter en hylla ovanpå ugnen som mikron ska stå på. Så hur fixar dom det? Ställer dom mikron direkt på ugnen?
 
Svarar på min egen fråga: man ska använda L-pinnarna, som ska sitta uppåt ett hål ovanför ugnen. Hyllan till ugnen ska in på hål nr 17 nerifrån.
 
fredwal skrev:
Håller på att montera mikron ovanpå inbyggnadsugnen i Ikeas högskåp. På deras bilder är det nästan inget avstånd mellan ugn och mikro, vilket det blir om man sätter en hylla ovanpå ugnen som mikron ska stå på. Så hur fixar dom det? Ställer dom mikron direkt på ugnen?

Samma fundering här. Men är det Metod eller Faktum du pratar om? Jag har Metod. Läst alla 3 manualerna i flera timmar nu utan att få ihop det på ett snyggt sätt ;)

L-pinnar!? Är det vinkeljärnen du menar, som ugnen ska vila på...?
 
Gör man som det står (eller som man ska) så blir det ett mellanrum mellan ugn och Micro på kanske 4-5 cm där man sätter en (i mitt fall) en rostfri liknande panel som monteras med ett par L vinklar ut från skåpet
 
Jag skulle aldrig sätte en micro ovanför en "vanlig" ugn.
Elektroniken i micron mår dåligt av värme.
Men har man disciplinen att inte använda micron när ugnen är varm så OK.

Protte
 
prototypen skrev:
Jag skulle aldrig sätte en micro ovanför en "vanlig" ugn.
Elektroniken i micron mår dåligt av värme.
Inbyggnadsugnar brukar vara utrustade med en kylfläkt som går igång automatiskt vid behov. Vi har micron ovanpå ugnen och det blir aldrig varmt på hyllan som den står på.
 
prototypen skrev:
Jag skulle aldrig sätte en micro ovanför en "vanlig" ugn.
Elektroniken i micron mår dåligt av värme.
Men har man disciplinen att inte använda micron när ugnen är varm så OK.

Protte
Vi har en marco-ugn (Varmluftsugn med inbyggd micro). Den elektroniken borde inte må så bra då om ditt påstående stämmer?
 
Den ugnen är ju konstruerad att den blir varm.
En vanlig micro är mera tänkt för 20-25 graders omgivningstemperatur.

Kommer inte ihåg men det är väl en halvering av livslängd för varje 10 grader temperaturhöjning

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.