Har upplevt det som att man bränner sig mer på armarna om man svetsar i kortärmat om man använder mison/atal jmf med kolsyra (ja, jag vet att man inte ska göra det, men "ska bara punkta lite" brukar det bli...).

Något jag brukar bränna mig i är ansiktet när man ligger och kravlar i hjulhus på bilar, brukar se ut som en babian bak ibland, heller inte så bra!
Men är det ingen som ver om det funkar att ha i kolsyra i en misiontub då?

Du hittar nog ingen som varken vill eller kan fylla kolsyra i en misontub, det är ju olika gängor på dom av en anledning - att man inte ska ha fel gas i fel tub...

Om man har en misontub så är väl det enklaste att få den fylld med just mison. Den stora skillnaden i pris brukar vara på just tuben, inte för att det inte skiljer mycket procentuellt sett på fyllningen, men ett par hundra spänn blir ju inte mycket på sikt.

Att fylla misiontuben kosstar ju trots allt 550 kr vilket är en stor skillnad mot 200kr för att fylla med kolsyra på sikt! Men då får man väl helt änkelt leta kolsyra tub då, har hört att det ska vara den gamla typen av tub så gängorna stämmer, är det rätt??

Jag har svetsat med kolsyra ett antal år och min uppfattning är att man får bättre inbränning med kolsyra, -svetsen går djupare.
Detta på bekostnad av att det sprätter mera. Alltså inte optimalt för finsvetsning typ bilplåt.
Den stora fördelen med kolsyra är dock att den kyler bättre. Om man inte har vattenkylt slangpaket kan det alltså vara en fördel om man svetsar grovt ofta. Dessutom inbillar jag mig att gasflaskan räcker längre.
Nackdelen är att kolsyran inte bryter ner ozonet som bildas av ljusbågen, så man bör ha en rökutsug för att undvika inandning av ozon. (Giftig, frätande, allmänt otäck gas) De aktiva blandgaserna (Mison, Atal osv) påstås ju bryta ner ozonet. (dessa innehåller för övrigt en stor portion kolsyra också, men mest argon)
Man bör givetvis använda rökutsugen ändå...

Göran.W
Även jag svetsar med kolsyra.
Jag byggde om en 2kg kolsyre tub själv.
Jag tog helt enkelt bort stigar röret i den och behöll utlösar hantaget som hålls nere vid svetsning av ett bunt band.
Ventilen är helt tät när den är stängd så det skapar inga problem.
När den är tom fyller jag den själv från 6kg tuber.
Gängan på kolsyre tuber är för övrigt samma som på syrgas flaskor.
Anledningen till att jag gör så här beror på att jag får tag i fulla 6kg:s tuber för 80 kr st

En varning är på plats för att fylla själv med.
Har man inte 100 koll på vad man syslar med låt bli för det kan ordentliga person skador eller tom dödsfall om tex röret mellan tuberna brister vid fyllning.

Det innebär alltså att du tankar över flytande CO² , eftersom dina 6kg tuber antagligen har dykrör?
Är det inte risk att det blir en propp av torris i slangen mellan tuberna, som då riskerar att haverera?
Jag kanske är ute och cyklar, men det känns spontant som att man skulle vilja hålla 6kg tuben upp och ner för att tanka över CO² i gasform.

Var hittar du 6 kg tuberna för dom pengarna ?

Göran.W
Det är ingen risk att det blir torris vid fyllning för då måste man ner till -78,5 grader och så låga temperaturer kommer man inte ner i.
Att fylla över det i gasform funkar inte för då får man bara över några få gram innan det tryck utjämnats mellan tuberna.
Jag fyller över i 2 steg.
Först fyller jag över flytande gas tills det tryck utjämnats.
Då har jag fått över runt 1 kg.
Sen åker den tuben som ska fyllas in i frysen några timmar för att sänka trycket i den.
Sen fyller jag över igen.
Då har jag fått knappt 2 kg.
Sen kontroll väger jag tuben.

Tuberna köper jag av en kille som byter ut dom på industrier när dom är 10 år.
Hade jag inte köpt dom hade dom kastats.
Tydligen är det mer kostnads effektivt att kasta dom istället för att trycka dom.
Det samma gäller pulver\vatten och skum släckare.
Behöver jag ens nämna att jag har x antal släckare utplacerade i huset.

Göran.W
Glömde nämna att frystemperatoren är -78,5 grader vid atmosfäriskt tryck.
När det är under tryck blir den betydligt lägre.
Som jämförelse kan man ta vanligt vatten.
Ställ ut en flaska vatten när det är 5 minus ut.
På morgonen har det frusit
Ställ ut en flaska kolsyrat vatten vid samma temperatur och det har inte frusit.

Använd aldrig någonsin slangar som nämdes när man fyller över kolsyra eller någon annan gas heller för den delen för dom blir kalla och tappar mycket av sin tryck tålighet.

Koppar eller stål rör är det som gäller och så korta det bara går för att minimera olycks risken om det släpper eller brister.

Jag har aldrig öppnat en brandsläckare själv, men borde det inte gå att montera dem upp och ner för att sätta dykröret ur funktion och använda dem som de är?

Göran.W
Gammsmurfen skrev:
Jag har aldrig öppnat en brandsläckare själv, men borde det inte gå att montera dem upp och ner för att sätta dykröret ur funktion och använda dem som de är?
Jovisst går det men det är lite bökigt och skulle man av mistag få flytande gas i regulatorn så mår antagligen den inte så bra.

Jag har många gånger fått flytande gas (CO2) i regulatorn. Det gör uppriktigt sagt inte så mycket. Eftersom trycket efter regulatorn är relativt lågt, så kommer vätskan att förgasas ganska snabbt, varvid slangen blir kall. Det kanske inte är optimalt, men det har i alla fall inte skadat regulatorn.

Vad tror du om att svetsa ihop en gasvagn där du placerar flaskan upp och ned, ansluter flaskan med ett rostfritt rör som rullats upp i en spole och placerar regulatorn på själva vagnen? Med en ny flaska kommer du att kunna blöda bort det flytande i stigröret innan du ansluter regulatorn.

Har du någon nytta av de tomma flaskorna? Annars behöver jag några till ett hobbyprojekt jag har på gång.

Göran.W
A tusan jag trode regulatorn skulle ta stryck av flytande gas.
Jag har inga tomma tuber alls.
Den jag har minst i är där säkert 5kg kvar i och det tar ett tag att svetsa upp iom jag bara hobby svetsar.
Men du kan kolla på någon brand skydds firma om du kan få köpa såna som ska kastas för dom går ändå bara som metal skrot.

Gammal tråd det här, men nu är det kris! Min gasleverantör har slutat med kolsyra på 5L-tub.
Har nog inget annat val än att övergå till blandgas.
Nån som har nåt förslag vad man gör av en tom AirLiquide CO²-flaska?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.