Otroligt vad den missfärgar vittvätten. Blir grågul. Någon som har samma erfarenhet och löst problemet. Använder vanligt kulörtvätt och maskinrengöring. Något annat tips eller är det bara att byta ut skiten.

Kan du beskriva problemet lite bättre? Vilka tvättmedel har du i twindos-behållarna?

K Karl-Johan Hellgren skrev:
Använder vanligt kulörtvätt
Vad menar du?

Känner inte till Miele Twindos men här är mina tankar & erfarenheter gällande vittvätt.

Tänker spontant för dig att det doseras för lite tvättmedel och fel sort, välj tvättmedel för vittvätt. Endast kritvita plagg.

Minns mitten av 80-talet och de vittvättmedel som fanns då. Inga problem med dassig vittvätt och man kunde tvätta textilierna i 60-95 grader. Tvättmaskinerna förbrukade mycket vatten.

Har för mig att det var konsumenttryck på att få tvättmedel mindre skadliga för miljön. Man tog bort ingredienser och ersatte med mer miljövänliga alternativ. Tycker inte att dessa tvättar lika ”vitt” som tidigare.

Dagens tvättmaskiner förbrukar mycket mindre vatten än tidigare och temperaturen är inte de inställda graderna under hela tvättprocessen utan endast under vissa toppar. (Ibland inte ens då)

För att få bra poäng för miljövänlighet så sköljer maskinerna inte tvätten lika många gånger som tidigare. Du kan då välja till ett program med extrasköljning. (Denna går då utanför miljömärkningen, så fiffigt fusk)

Har genom åren haft speciellt svårt att få vita lakan helt vita. Min man ”färgar” av sig och enda som hjälp sedan miljötvättmedlen kom har varit klorinblekning.

Själv är jag dessutom väldigt känslig för rester av tvättmedel och rester av zeolit som finns i tvättpulver.

Så här har jag äntligen lyckats få vita lakan och kläder igen utan att behöva använda klorin och slippa hudirritation.

Doserar flytande vittvättmedel i tvättboll enlig anvisning och vattnets hårdhet.

Tillsätter även en tsk-1 msk av denna tvättförstärkare som jag köpt på prokurator. (Man måste tyvärr ha företag för att handla där men verkar finnas på andra ställe.)

KBM Sun Eco Protein Boost Tvättmedelsförstärkare i 5 litersdunk. Superstark och rent ”livsfarlig” produkt för tvätt från tex livsmedelsindustri. (Ägg, blod osv)

Tvättar endast kritvita plagg.

Kör programmet på 60 grader vittvätt för lakan och 40 grader för kläder samt kör ett extra sköljprogram efteråt.😀

• Haha
returen
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Kan du beskriva problemet lite bättre? Vilka tvättmedel har du i twindos-behållarna?
Hej! Vet ej använder bara de traditionella behållarna för vanligt tvättmedel.

K Kane skrev:
Vad menar du?
Vi använder dom vanliga traditionella behållarna med vanligt tvättmedel.

Vi använder dom vanliga traditionella behållarna med vanligt tvättmedel.
Då är det ju inte TwinDos som är problemet.

Hej! Vet ej använder bara de traditionella behållarna för vanligt tvättmedel.
Du tror inte att kulörtvättmedlet och vittvätt är problemet? Om ni inte använder twindos är det knappast problemet.

Välj rätt tvättmedel för det som skall tvättas så blir resultatet säkert bättre.

Läs tvättmaskinens manual så förstår du hur twindos kan användas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.