44 967 läst ·
55 svar
45k läst
55 svar
Miele tvättmaskin "vattenskyddssystemet har reagerat"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Svarar mig själv... Nu förstår jag. Skruvarna ska inte tas bort, bara lossas och sen trycker man in dem, så var det lätt att öppna.
För att få komma åt skruvarna så var jag tvungen att dra fram maskinen lite och då tippar den lite framåt då den står på en liten klack: Lämnade maskinen så i 15-20 minuter och hade en pöl på golvet så det verkar vara rätt att det är vatten i botten. Innan testade jag maskinen och den vägrade, blinkade frenetiskt, men efter vattnet försvann så vill den igen. Frågan blir då varför det hamnar vatten i botten och hur man löser det så man slipper genomföra den här manövern efter 5 tvättar.
För att få komma åt skruvarna så var jag tvungen att dra fram maskinen lite och då tippar den lite framåt då den står på en liten klack: Lämnade maskinen så i 15-20 minuter och hade en pöl på golvet så det verkar vara rätt att det är vatten i botten. Innan testade jag maskinen och den vägrade, blinkade frenetiskt, men efter vattnet försvann så vill den igen. Frågan blir då varför det hamnar vatten i botten och hur man löser det så man slipper genomföra den här manövern efter 5 tvättar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag har nu plockat lyft locket och tittat ner. Det såg torrt ut i botten. Jag plockade bort slangen som tillför vatten till maskinen och rengjorde filter. Det ska sitta ett filter i vardera änden enligt manualen, men det saknades i den ändan som är mot tvättmaskinen. Det filter som fanns var inte igensatt. Jag har nu provkört en maskin med öppet lock. Inget vatten samlas i botten. Frågan är hur man går vidare nu. Det är ju inte så lyckat att maskinen lägger ner efter 5-6 tvättar, inte går att använda på 4-5 dagar och sen samma sak igen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag har kollat bälgen nu och ser ingen skada. Det ligger lite vatten kvar i den så den är åtminstone tät längst ner.
En tanke som slog mig nu är att det stod en torktumlare från Electrolux ovanpå. Då det är trångt så har jag inte kollat utan utgick ifrån att den tappade av vatten själv via en slang, särskilt då jag inte såg någon låda som man ska tömma. Jag hade tidigare en Bosch-tumlare i förra huset och där drog man ut en låda som var full med vatten efter att man tumlat. Jag kollade en extra gång nu på torktumlaren då jag kom på att jag inte såg någon slang när jag plockade bort torktumlaren. Mycket riktigt ska den tömmas. Lite mer omständligt än på Boschen men inte svårt. Dock var det max 2 dl vatten i behållaren och jag har nog kört maskinen åtminstone 3 ggr med handdukar. Frågan är om det är normalt eller om det kan runnit ner vatten i tvättmaskinen.
Jag har även lossat några elkontakter inne i tvättmaskinen ock återanslutit ifall det blivit oxid på dem. Har kört två maskiner nu efter senaste gången det gick att starta igen.
En tanke som slog mig nu är att det stod en torktumlare från Electrolux ovanpå. Då det är trångt så har jag inte kollat utan utgick ifrån att den tappade av vatten själv via en slang, särskilt då jag inte såg någon låda som man ska tömma. Jag hade tidigare en Bosch-tumlare i förra huset och där drog man ut en låda som var full med vatten efter att man tumlat. Jag kollade en extra gång nu på torktumlaren då jag kom på att jag inte såg någon slang när jag plockade bort torktumlaren. Mycket riktigt ska den tömmas. Lite mer omständligt än på Boschen men inte svårt. Dock var det max 2 dl vatten i behållaren och jag har nog kört maskinen åtminstone 3 ggr med handdukar. Frågan är om det är normalt eller om det kan runnit ner vatten i tvättmaskinen.
Jag har även lossat några elkontakter inne i tvättmaskinen ock återanslutit ifall det blivit oxid på dem. Har kört två maskiner nu efter senaste gången det gick att starta igen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ja det känns långsökt. Jag kan dock inte se något vatten i botten. Jag har kört med locket av och lyst ner med ficklampa, när den tar in vatten, när den tvättar och när den tömmer. Ser inget vatten där det inte ska vara.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Nu står maskinen igen... Det verkar som den går 7-8 tvättar och sen vill den vila 3-4 dagar innan den hoppar igång igen.
Jag hittar inget vatten någonstans i botten och inget tyder på att det rinner någonstans. Jag ska slita bort avloppsslangen och rensa den, sen är jag slut på idéer. Snart kastar jag maskinen på tippen och glömmer att Miele håller 20 år.
Jag hittar inget vatten någonstans i botten och inget tyder på att det rinner någonstans. Jag ska slita bort avloppsslangen och rensa den, sen är jag slut på idéer. Snart kastar jag maskinen på tippen och glömmer att Miele håller 20 år.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Hmm, jag får inte loss panelen och inte bälgen heller.
Jag har kollat lite på youtube för att se om jag hittar någon film som visar, men de filmer jag hittar stämmer inte riktigt.
Här sitter en plastflik som sticker in en bit under metallstången, vilket är ett hinder att lyfta kontrollpanelen rakt upp. Det känns som den sitter fast på fler ställen.
Jag har kollat lite på youtube för att se om jag hittar någon film som visar, men de filmer jag hittar stämmer inte riktigt.
Här sitter en plastflik som sticker in en bit under metallstången, vilket är ett hinder att lyfta kontrollpanelen rakt upp. Det känns som den sitter fast på fler ställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag hittade en film som påminde om min maskin, så jag fick bort kontrollpanelen. Med hjälp av en skruvmejsel skulle den bändas lite mot mig. Bälgen sitter kvar, men jag har fått bort tillräckligt mycket för att komma åt skruvarna som höll vänstersidan.
Vilka slangar är det jag ska ta loss och skölja ur?
Vilka slangar är det jag ska ta loss och skölja ur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder