Hejsan,

råkade dra ut den här 'trasan', ca 20x30 cm, när jag skulle kolla eventuellt ludd i maskin där värmeväxlaren sitter. (längst ner i maskin vänster sida).
Trodde först att det var ludd då den gick sönder så lätt, men icke. Kan det vara en ljuddämpare?

Anledningen var delvis att torktumlaren fylldes med vatten, som rann ut så fort
värmeväxlaren blev borttagen.

Maskinen är ca 7 år gammal, vad göra? Går det att beställa en ny trasa/filter, kan man torka kläder utan den?
vågar man hoppas att den inte ska hålla vatten mer eller helt enkelt köpa nytt ??

tacksam för svar.

ps.försökte lägga upp en bild men gick inte...
 
Redigerat:
IMAG0214_kort.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



nu så..
 
P
Det är ju en ljud/värme- isolering du har funnit!!!
Sätt tillbaka den eller inte.
Valet är ditt
 
tack för svar,
har provat att köra utan och rengjort allt jag kommit över vid värmeväxlaren. Har även varmtorkat i 2 h utan kläder.

Sen testat igen. Samma problem, torktumlaren blir inte av med vattnet.
Ringt Miele supporten och en tekniker skulle höra av sig, verkar vara slött, inte hört någonting på ett par dar :(

Någon som har förslag på vad man kan göra själv?
 
P
Ta av locket blås i slangen som går upp till tanken
 
  • Gilla
ETonCal
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ta av locket blås i slangen som går upp till tanken
...och det har sina skruvar längs upp på sidorna, om du menar topplocket?

Vattnet leds ut med avloppsslang
 
Redigerat:
Hmm, slangen mot avloppet OK.
Verkar som om det är massa vatten som samlas i trumman (yttre skicktet) , vrider manuellt på trumman och då rinner det nere vid värmeväxlaren.
Nåt annat man kan göra?
Något gör ju att vattnet inte lämnar trumman......
 
Redigerat:
P
Står den i våg?
Det skall ju aldrig vara vatten i trumman
Något yttre skick ala tvättmaskin finns ju inte heller
Antagligen är det stop mellan kondensorn och avloppsslangen ludd mm.
 
den står i våg , har även blåst i slang bägge håll.
Nu kört den tom i 1h, ska testa en sista gång.

Går det att ta bort ludd själv på annat sätt, gick ju lätt att blåsa, vill ju inte ta hit tekniker...
 
P
Troligen längre in ev har pumpen gått
Det blir nog till att plocka isär hela konkarongen
 
Blir väl att köpa nytt, tack för hjälpen
 
P
Skruva isär och titta först
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.