9 727 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Miele torktumlare ingen värme
Kolen är även nya (från Miele) och det var mycket bra att du ställde frågan. Jag dubbelkollade och kolen hade inte 100% kontakt.
Endast trumman hade kontakt och var jordad, men "plåtblecket" inuti trumman hade ingen kontinuitet alls fast det är en naken plåtbit. Ungefär som om den var klarlackad. Så jag tog ett sandpapper och slipade på plåten (se bild) och då blev det mycket bra kontinuitet mätt mellan plåtbiten efter kolen och även signal i kontakten till kretskortet.
MEN fortfarande samma symptom... Lägger med en kort video på symtomet.
Endast trumman hade kontakt och var jordad, men "plåtblecket" inuti trumman hade ingen kontinuitet alls fast det är en naken plåtbit. Ungefär som om den var klarlackad. Så jag tog ett sandpapper och slipade på plåten (se bild) och då blev det mycket bra kontinuitet mätt mellan plåtbiten efter kolen och även signal i kontakten till kretskortet.
MEN fortfarande samma symptom... Lägger med en kort video på symtomet.
Jag har en 8 år gammal TDA 150 C och har samma problem som trådskaparen.
Tumaren fungerar utan felmeddelanden, den mäter fukt i trumman och ställer in tid för program... men den värmer inte.
- Jag har mätt motstånd i värmeelementet (båda slingor), de är hela.
- Jag har mätt motstånd i temp-sensor: ca. 100k Ohm i rumstemperatur, OK.
- Jag har mätt termostat: 0-0.1 Ohm i rumstemperatur, OK.
Jag hör inget klick när tumlaren har mätt fukt efter ca. 30-60 sekunder och ingen VAC kopplas på till värmeelemntets pooler. Jag har beställt nya reläer (RTS3L012WG) från Mouser och återkommer med resultat när jag lött på dem.
Tumaren fungerar utan felmeddelanden, den mäter fukt i trumman och ställer in tid för program... men den värmer inte.
- Jag har mätt motstånd i värmeelementet (båda slingor), de är hela.
- Jag har mätt motstånd i temp-sensor: ca. 100k Ohm i rumstemperatur, OK.
- Jag har mätt termostat: 0-0.1 Ohm i rumstemperatur, OK.
Jag hör inget klick när tumlaren har mätt fukt efter ca. 30-60 sekunder och ingen VAC kopplas på till värmeelemntets pooler. Jag har beställt nya reläer (RTS3L012WG) från Mouser och återkommer med resultat när jag lött på dem.
Jag passade på att ringa Miele och frågade vad de skulle ha för reservdel. EZL 441 är nu utbytt mot EZL 445 för den som är intresserad, kostar ca. 719Kr (artikel 7250620).
Reläerna är nu bytta, kostade mig 50Kr/st och tumlaren värmer som den ska igen 🥳
Jag beställde till slut från Conrad: https://www.conrad.se/sv/p/te-conne...skort-rela-12-v-dc-16-a-1-no-1-st-504446.html
Bifogar bild på de små rackarna som ställde till det.
Reläerna är nu bytta, kostade mig 50Kr/st och tumlaren värmer som den ska igen 🥳
Jag beställde till slut från Conrad: https://www.conrad.se/sv/p/te-conne...skort-rela-12-v-dc-16-a-1-no-1-st-504446.html
Bifogar bild på de små rackarna som ställde till det.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden