Vi har tänkt fräscha upp vårt kök från 2006. Vi kommer lacka eller byta ut luckor och fronter.

Sen så har vi en bänkskiva i massiv ek, och mosaik som stänkskydd. Köket är U-format, plus en förhöjd bardisk. Dvs. bänkskivan består utav många delar och skarvar. Vi vill hålla en relativt låg budget på detta, och då känns det dyrt att ersätta all bänkskiva. Går såklart slipa till skivan och fräscha till ordentligt, och även byta ut mosaiken eller måla den går också. Men tycker att framförallt massiv ekbänk daterar köket rätt mycket, och vårt hus har en rätt så modern stil i övrigt, vilket jag inte känner att ekbänken stämmer in i riktigt.

Då kom tanken upp att det är väldigt snyggt med microcement tycker vi. Och det verkar som om det appliceras direkt på träskivor också? I teorin låter det som en rätt enkel och effektiv lösning att applicera det på bänkar och upp på mosaiken, för att därmed skapa ett enda sammanhängande material. Jag tänker isf ta hjälp med appliceringen.

Har någon här erfarenheter utav microcement i kök? Vad tror ni om idén? Är det ett hållbart och trevligt material, eller spricker det och håller på?

I köket har vi även en bit rostfri bänk där diskho och avrinning är. Jag antar att man då får montera en träbänkskiva där istället för att ha som underlag till microcementen?

Tankar och erfarenheter?

Bild för inspiration.

Tack

• Kök med microcementbänkskiva och stänkskydd, samt en svart inbyggd spishäll och fläkt ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant låter det som att det kommer uppstå sprickor om det är en massiv träskiva du tänkt lägga microcementen på. Träskivan sväller och krymper med årstiderna och dess fuktinnehåll.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Spontant låter det som att det kommer uppstå sprickor om det är en massiv träskiva du tänkt lägga microcementen på. Träskivan sväller och krymper med årstiderna och dess fuktinnehåll.
Det är ju lite så jag tänker också. Men på reklam sidor för microcement så påstår man att det ska vara möjligt.

Gjorde lite Googlingar och tycker de flesta avråder från att applicera på massivt trä men du kanske hittade någon produkt som var mer lämplig?

• Gilla
Putteman
  • Laddar…
Maalox
Vi gjorde en "face lift" med microcement likt det du beskriver för ett par år sedan. Laminatskivor samt stänkskydd i kakel.

Det blev ett lyft estetiskt men med tiden så uppstod mycket fläckar, sprickor i skarvar etc. Min erfarenhet är att microcement inte är särskilt tåligt mot fukt vid längre period (typ fuktig wettex-trasa glöms på bänken över natten). Då kunde materialet nästan bli mjukt. Om detta berodde på att vi missade något tillverkans anvisningar/skötselråd eller materialet i sig vågar jag inte svara på.

Vi hade rundade kanter på skivan och jag upplevde att det här var svårt att få det snyggt, men jämn tjocklek etc. Misstag ger direkt feedback i slutresultatet.

Betänk också att det dammar något oerhört vid slipning så plasta in allt ordentligt. Samt lös eventuell barnvakt, du vill inte bli störd i arbetet då handlar mycket om tajming.

Har tyvärr inga bilder då vi blåste ut köket ifjol.

Lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
Ingen erfarenhet av just microcement i kök, men kanske få skriva ändå.

Att sammanfoga material som rör sig mot material som inte rör sig är inte så enkelt. Egentligen finns det väl två vägar. Antingen är det ickerörliga så starkt att det hindrar det rörliga från att röra sig. Fanér är ett bra exempel på det. Att få ett lager microcement att hindra massiv ek från att röra sig låter omöjligt.

Ett annat sätt är som när man lägger parkett på betong/spån att lägga det flytande, eller att använda fogar i träbord som tillåter rörelser, men det är inget alternativ här.

Om microcement har egenskaper som gör att den kan röra sig med träskivan borde det gå. Ingen aning om det har det.

Sedan det där med att ek daterar köket. Ek har kommit och gått ett antal gånger i köksmode. Frågan är om microcement kommer göra det. Vilket daterar ett kök mest om tio år - ek eller cement?

• Gilla
Putteman
  • Laddar…
Puttar liv i tråden om microcement på bänkskivor.
Vi har tre bänkskivor, alla i ek. En lackad och två med vaxolja.
Är det värt att lägga dött material på levande? Eller är det dömt att få spricker under första året?

En bänkskiva är i en hörna, någon med erfarenhet hur man får det snyggt?

Vi tänkte även använda microcement som stänkskydd, dvs bänkskiva och vägg bli "en enhet". Finns lite skarvar glipor att hantera och lösa så klart. Men teoretiskt borde det gå. Någon som har tips på hur man kan få till en snygg övergång?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.