Hej,

Ny husägare som får tillträde i slutet av Augusti till en villa byggd 1970, 1 plan med källare.

Ska varit en vattenläcka utanför fastigheten runt 90 talet på inkommande vattenledning då en skarv hade gått sönder.
Ska blivit fullt åtgärdat men blev en sättning samt bif sprickor. Är ingen spricka i innerväggen i källaren.

Hur orolig bör man vara?
Har pratat med både nuvarande ägare som bott där i 10 år som inte sett tecken på förändringar samt första ägare som säger samma sak sedan de uppkom på 90 talet.

Det ända förutom sprickorna är fönstret som jag tycker ser lite snett ut eller så är det ljusgården som lurar ögat (fönstret går att öppna helt och kärvar inte). 🙂

Tacksam för alla svar och önskar er en trevlig helg!

• Sprickor i fasad på tegelmur från 1970-tal, markerade med röd cirkel, nära fönster. Möjlig följd av tidigare vattenläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Roterat dokument avritning för husgrunder och väggmaterial, inklusive specifikationer för dränering och betonghålsten.
    Skapa konto
  • Källarfönster med en ljusgård utanför en tegelvägg, omgiven av gräs och grus. Fönstret verkar rakt men kan ge ett snett intryck.
    Skapa konto
  • Gilla
singer
  • Laddar…
Det där är inget man gör något åt. I alla fall inte om man har på nåt enstaka ställe. Det kommer inte hända nåt om du inte står med en högtryckstvätt i flera timmar och sprutar rakt in i lilla sprickan.

Men behöver du ha nåt o göra och är perfektionist så knacka ut den trasiga stenen. Fixa några nya först (ser ut som en vanlig mexisten från 60-70-tal finns säkert på nåt återbruk). Knacka ut det ytliga i fogen och foga om, är fogen hekt sprucken så knacka ur den o gör om helt. Men det är absolut inget som äventyrar fastighetens värde eller hållbarhet. Haft några stenar som förmodligen vart spruckna i alla tider på mitt hus (byggt -68, har garanterat hänt inom några år efter uppförande. Inte hänt nåt på +50 år, jag har bott här i +10 år). Det sker ganska tidigt efter huset byggts. Saker och ting sätter sig o nån enstaka sten kan spricka. Inget konstigt.

• Gilla
Lolpodajj
  • Laddar…
N
Inget att bry sig om alls.

• Gilla
Lolpodajj
  • Laddar…
Det där hade jag inte brytt mig om alls. Brukar vara några mindre sprickor i mexi hus, inte ovanligt att det är det iallafall.

• Gilla
Lolpodajj
  • Laddar…
L Lolpodajj skrev:
Hej,

Ny husägare som får tillträde i slutet av Augusti till en villa byggd 1970, 1 plan med källare.

Ska varit en vattenläcka utanför fastigheten runt 90 talet på inkommande vattenledning då en skarv hade gått sönder.
Ska blivit fullt åtgärdat men blev en sättning samt bif sprickor. Är ingen spricka i innerväggen i källaren.

Hur orolig bör man vara?
Har pratat med både nuvarande ägare som bott där i 10 år som inte sett tecken på förändringar samt första ägare som säger samma sak sedan de uppkom på 90 talet.

Det ända förutom sprickorna är fönstret som jag tycker ser lite snett ut eller så är det ljusgården som lurar ögat (fönstret går att öppna helt och kärvar inte). 🙂

Tacksam för alla svar och önskar er en trevlig helg!
Jag önskade att mitt hus bara hade sån spricka;) Inget att oroa sig över! Har sett värre

• Gilla
Lolpodajj
  • Laddar…
S singer skrev:
Jag önskade att mitt hus bara hade sån spricka;) Inget att oroa sig över! Har sett värre
Hej,

Ok tack för svar 👍🙂
Fanns faktiskt denna också!

• Murverk av vita tegelstenar med synlig spricka mellan två stenar.
    Skapa konto
L Lolpodajj skrev:
Hej,

Ok tack för svar 👍🙂
Fanns faktiskt denna också!
Der där är inget! Köp lagningscement på tub o fyll i sprickorna. Finns i olika färger som matchar fog o sten

• Gilla
Lolpodajj
  • Laddar…
S singer skrev:
Der där är inget! Köp lagningscement på tub o fyll i sprickorna. Finns i olika färger som matchar fog o sten
Nu har vi fått tillgång till vårt hus!

Inga kärvande dörrar/fönster och verkar inte heller som att något golv i källare lutar (dock är de endast 6-8 år gamla klinker golv.
Inget på mark plan som lutar.

Tyvärr så fann jag dock även en spricka i källarväggen där den går på utsida sockel och upp i mexiteglet.
Sprickan går cirka 30-40 cm upp från källargolvet sen upp i vägg fortsätter på sockeln utvändigt, upp genom mexiteglet förbi ett fönster och avslutas 30-40 cm från tak utsprånget.
På mexiteglet är det lite bredare sprickor kanske 3-4 mm och i källaren 1-2 mm.
Dock vet jag inte om sprickorna är genomgående från källarvägg ut under mark då där ligger isodrän nergrävt.

Där sprickan är i källare så har de borrat ett stort hål där värmepumpen tar in luft utifrån.
Kan detta gjort så sprickan uppkom tror du eller det är naturliga rörelser eller vattenläckan på 90 talet som gjort det?
Ser även ut som de har försökt lägga i puts eller måla över sprickan dock ingen aning när det är gjort 😂

Fortsatt trevlig kväll så bifogar jag sprickan invändigt/utvändigt

• Spricka i källarvägg, cirka 1-2 mm bred, nära ett ventilationsrör, potentiellt orsakad av tidigare vattenläcka eller naturliga rörelser.
    Skapa konto
  • Spricka i vit putsad innervägg med smal vertikal spricka och äldre målningsförsök. Ljus och skugga reflekteras på väggen.
    Skapa konto
  • Spricka i mexitegelvägg med tydliga horisontella och vertikala linjer; sprickan är flera millimeter bred.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.