Jag har en timmerstuga i västra Härjedalen (typisk s.k fjällstuga) Den är förvisso från 1970-taler, så det är ju inte byggnadsvård i egentlig mening, men jag vill ändå få till en något mer traditionell färgsättning än dagens blåmålade dörr, foder och vindskivor. Tycker ni att färgsättningen på den bifogade bilden skulle kunna funka? Det är nästan min stuga på bilden. Färgsättningen är AI-genererad och det var helt omöjligt att få Chat-GPT att bevara det exakta utseendet och proportionerna på fönstren, men det är i stort korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Det måste finnas massor med information om traditionella färgsättningar i Härjedalen och Jämtland om du söker på nätet, både lässtyrelsen och lokala byggnadsvårdsföreningar osv brukar ha uppteckningar.
Sen beror det på tidsepok och byggnadstyp vad som gällde då.
Det jag läst om t ex Härjedalen har ju varit mycket färg på detaljer som förstukvistar, fönster och dörrar och enklare eller omålade fasader. De har inte tvekat att sätta blåa, gula och röda färger ihop.
Din bruna fasad kan ju påminna om tjärad eller vind- och solpåverkad stock och sen de röda fönstren med kontrasterande foder känns helt rimliga för hustypen och för ca 100-150 år sedan. Möjligen skulle fodren ha en siennagul nyans som är lite piggare än den du valt utan att vara skrikig och en som harmonierar bra med den röda färgen.
Det jag läst om t ex Härjedalen har ju varit mycket färg på detaljer som förstukvistar, fönster och dörrar och enklare eller omålade fasader. De har inte tvekat att sätta blåa, gula och röda färger ihop.
Din bruna fasad kan ju påminna om tjärad eller vind- och solpåverkad stock och sen de röda fönstren med kontrasterande foder känns helt rimliga för hustypen och för ca 100-150 år sedan. Möjligen skulle fodren ha en siennagul nyans som är lite piggare än den du valt utan att vara skrikig och en som harmonierar bra med den röda färgen.
Tack, jag har letat information och det tycks skilja sig lite åt beroende på om det är fjällnära miljö eller inte och jag hittar väldigt lite info. Eftersom stugan är från 1972 så är ju varken för 100 år sedan mer korrekt än för200 år sedan, men ska jag se på miljön omkring med örtrik miljö med fäbodar nära så tänker jag att fäbodstugsliknande timmerstuga egentligen ligger närmast tillhands - och då är ju även mina mer dämpade färger för färgglada.T Testarn skrev:Det måste finnas massor med information om traditionella färgsättningar i Härjedalen och Jämtland om du söker på nätet, både lässtyrelsen och lokala byggnadsvårdsföreningar osv brukar ha uppteckningar.
Vad jag förstår så var sådana mindre timmerstugor av enklare typ vanligen endast tjärade eller obehandlade. Just de piggare färgerna tror jag inte var förbehållet fjällnära fäbodar. Därför, om jag ändå vill ha färg så tänkte jag dämpat snarare än piggt. Men jag tänker kanske helgalet, varför jag ställer frågan här.
Jag har även laborerat med en ännu mer avskalad variant, men då behöver jag skrapa bort färg på spröjs och fönsterbågar och det orkar jag inte just nu eftersom fönstren är i så dåligt skick att de förmodligen måste ersättas eller lagas ordentligt och då blir det enklare att måla med täckande färg än transparent tjärolja. Det får i så fall bli när det är dags.
Bifogar bild på befintlig färgsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara