Hej!
Står inför eventuellt husköp. Någon som vet något om Mexitegel på hus byggt 1938?
 
L
Ett hus från 1938 har nog fått nya kläder sen dess och tror inte det fanns mexi då det byggdes , troligtvis träfasad ,under det var inget ovanligt att göra så , då är frågan
finns det riktig luftning bakom teglet , samt att det ska finnas hål mellan stenarna
ca 20-30 cm upp från mark ,på jämna avstånd runt huset , ska vara så , men ingen som vet hur mycket getingar som byggt i väggen och täppt till luftgången innanför
På den tiden som det gjordes ( går det att få fram ) fanns glasull om det är länge sen , och rockvoll senare , det bör nog kollas om det är fukt i gamla fasaden , då tegel har en förmåga att dra fukt , och om inte ventilationen är OK stannar den kvar
Kan vara bra allting men en tankeställare
 
Tack så mycket för svaret!
 
Hur kollar jag bäst upp om det är fukt i gamla fasaden? Är det genom besiktningsman?
 
På besiktningsprotokollet står inget att notera. Besiktning gjord av Anticimex. Kan jag lita på det?
 
  • Bild på ett besiktningsprotokoll från Anticimex som visar avsnitt för balkong, fasad, fönster, dörrar med texten "Inget att notera".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det din egna besiktning? Eller säljarens? Generellt sett är säljarens besiktningar som är gjorda av Anticimex inte värda pappret de är skriva på tyvärr.
 
Bäst vore det nog att ta in en egen besiktningsman att kolla över husets helhetsskick om du är intresserad av fastigheten. Som mexi säger ovan så är inte säljarens besiktning att lita på till fullo, men det kan många gånger vara ett bra underlag att ha som spekulant, om dom nu gör sitt jobb riktigt :)
 
Det är nästan konstigt om det inte finns någon spricka i fasaden. Det skulle inte vara något problem om det gör det. Men jag blir lite misstänksam när det inte finns något nämnt om det. Om du ser någon spricka i fasaden så säger det mer om brister i protokollet än brister i huset.
 
L
Är det ett besiktningsprotokoll som du klistrat in , fattas det någon text på annat papper
ser det ut så här , inget mer i textväg , ser lite klent ut .
 
Det är enbart den texten som står under rubriken fasad. Står inget nån annanstans. Det är besiktningsprotokoll, besiktningsman från Anticimex.
 
L Liteavvarje skrev:
Är det ett besiktningsprotokoll som du klistrat in , fattas det någon text på annat papper
ser det ut så här , inget mer i textväg , ser lite klent ut .
Enbart det som står i protokollet. Ska ringa besiktningsmannen idag. Själv tyckte jag också fasaden såg fin ut, men det säger säkert inget om hur det ser ut under.
 
L
Ett paket kan vara fint men innehållet dåligt , finns det ventilationshål i fasaden ,
det är en kortfog mellan stenarna som är urskrapad , hål rakt in , kan kollas med att
stoppa in en lite grövre ståltråd som vikts i 90 grader nästan lika stor som teglet är tjockt , för att känna om det finns utrymme bakom , samt att ta en stege och känna uppe vid takfoten , om mellanrum finns där ,är det tät där uppe så är det nog dåligt vent bakom , har sett att i äldre hus men samma konstruktion , har dom sprutat skum i mellan ,tegel och trä för öka på isoleringen , enligt protokollet så står det inget om vinden , gå upp och titta med en stark lampa , är det svart eller mörkt trä utmed takfoten så kan det vara tät där , takfoten ska vara öppen , nya hus har s.k. tät takventilation och då lyser det inte ut men på den tiden som huset byggdes så fanns inte den byggtekniken , samt att titta i taket på vinden , troligtvis råspont där , om det finns ränder , ( titta även på takstolarna då det kan rinna på dom vid en läcka ) då kan det vara en läcka eller har varit , lyft gärna på tegelpannor och kolla hur mycket skräp som finns under samt känn kraftigt på ströläkten ( det som teglet ligger på )
är dom murkna , så räkna med att lägga om taket i så fall ( 60kkr - 70kkr ) i allt .
Som det sägs i tråden så är det nog bara okulär besiktning som dom gjort enligt prot
ingen kontroll av el - rör - vent - , friskrivning i protokollet av mäklaren och besiktningsman är en gängse regel och endast okulärt ,en sådan besiktning kan vem som helst göra , samt det står väl kanske inte nu men senare att köparen har undersökningsplikt , Du ska veta en sak med jordabalken , så ligger det en ganska kraftig undersökningsplikt för köparen , huset är gammalt och du kan förvänta dig fel och brister på grund av ålder och utförande av ombyggnad , reparation e.t.c du har inte en chans att hänvisa till dolda fel i ett senare skede om det inte har med stora svårigheter att se eller tänka sig det , men brukar resultera i att köparen sitter med svarte petter
 
Nu ska jag berätta om dagen.

Pratat med besiktningsmannen. Så här lät det samtalet:
-Jag va lite otydlig i protokollet, det är coloroc sa han.
-Jaha svarade jag, i mäklarbeskrivningen står det mexitegel och det säger säljaren också.
-Jaha svarade han tillbaka.
-Är du 100 % säker på att det är Coloroc? För jag tycker inte det ser ut som coloroc, men jag vet inte för jag kan inte dom frågorna (svarade jag).
Då blev han tyst i andra ändan av telefonen.

Nu ska han åka tillbaka till huset imorgon för att ta reda på om det är mexi eller coloroc. Sen ska han återkomma till mig.

Då ställde jag frågan om vad som är bäst, Coloroc eller Mexitegel? Är det större chans att det finns en luftspalt innanför Colorocen, då svarade han ja. Är det så?

Jag funderar förstås på övriga saker han konstaterat i sin besiktning när han inte ens kan skillnaden på coloroc och mexisten. Vad jag förstår är det inte samma sak.

Sen funderar jag ju också på om Colorocen som fasad, vad finns det för fallgropar där? och sen undrar jag förstås när den lades på för säljaren vet inget. Han har bara haft huset i 4 år.

Det konstaterade va att jag tyckte fasaden såg fin ut utan sprickor.
 
Så här ser fasaden ut
 
  • Vit träfasad med entrédörr och fönster på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Mexitegel blev populärt kring 1970 och var det väl i ungefär 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.