Nu var det inte jag som blandade in henne. Så vill ha en källa får du fråga den som drog in henne. Jag har ingen lust eftersom det var främst riktat mot det inlägg jag svarade på. Den människan behöver garanterat ingen källa Sen är det väl känt hennes tankar om män. Hon är inte direkt känd för att älska mänS scim skrev:
Det är du som påstår att hon sagt att alla män våldtar, så ge oss en källa eller ta tillbaka det.O Odjuret skrev:Nu var det inte jag som blandade in henne. Så vill ha en källa får du fråga den som drog in henne. Jag har ingen lust eftersom det var främst riktat mot det inlägg jag svarade på. Den människan behöver garanterat ingen källa Sen är det väl känt hennes tankar om män. Hon är inte direkt känd för att älska män
Visst tjänar kvinnor mindre. Men skillnaden blir mindre och mindre ju fler parametrar man tar hänsyn till. Det finns någon undersökning där man lyckts gå väldigt djupt. Då tjänade kvinnorna mer. Så kvinnor tjänare inte generellt mindre för samma jobb. Innom industrin har kvinnor klart lättare att komma in och upp. De tjänar möjligen något lägre än män på samma befattning. Men en man kommer inte till den befattningen lika lätt.tommib skrev:
Din källa påpekat mycket riktigt att det finns en skillnad, men att man inte kan peka på orsaken.
Så, kvinnor tjänar inte alls mindre än män, fast de gör egentligen det, men i själva verket tjänar dom mer. VM i förvirrade inlägg.D Daniel 109 skrev:
Ojdå är du så lätt förvirrad. Kvinnor tjänar helt klart mindre än män. Den största förklaringen är olika yrkesval. Sedan finns det mängder av ytterligare förklaringar, men det finns inte belägg för att diskriminering är en av dem.S scim skrev:
För samma jobb är skillnaden marginell, åt vilket håll vet jag inte.
Det är ju just det som är poängen. Det finns ingen orsak, mer än att de är kvinnor.D Daniel 109 skrev:Visst tjänar kvinnor mindre. Men skillnaden blir mindre och mindre ju fler parametrar man tar hänsyn till. Det finns någon undersökning där man lyckts gå väldigt djupt. Då tjänade kvinnorna mer. Så kvinnor tjänare inte generellt mindre för samma jobb. Innom industrin har kvinnor klart lättare att komma in och upp. De tjänar möjligen något lägre än män på samma befattning. Men en man kommer inte till den befattningen lika lätt.
Din källa påpekat mycket riktigt att det finns en skillnad, men att man inte kan peka på orsaken.
Om du ska påstå att kvinnor tjänar samma/mer och att de kommer till samma befattning lättare är det klädsamt om du belägger det med något. Annars kan du påstå vad som helst.
Tvärt om. Det finns inget belägg för att det beror på att det är kvinnor. Att de kommer ilättare är min erfarenhet. Men kolla gärna med någon avgångsklass på en ingenjörsutbildning. Det tycks vara en generell uppfattning. Industrin jobbar på att få en jämnare fördelning mellan könen, särskilt på chefsnivå. Så det är inte konstigt att det blir så.
Så vad beror det på då? Du kan inte påstå att det inte finns några belägg för att det är könsbundet utan att komma med en alternativ hypotes. Om du har två grupper som är i övrigt lika (så lika du kan få dem) och det finns en skillnad så beror den skillnaden på din oberoende variabel (kön). Det kan finnas confounding (störfaktorer) som man inte känner till och som är kopplade till den oberoende variabeln (kön), men man försöker kontrollera för detta och har mig veterligen lyckats åtminstone hyfsat. Ett typexempel på detta är att kvinnor tar ut mer föräldraledigt och därför har färre år på plats på jobbet och därför halkar efter i löneutvecklingen. Då är den egentliga orsaken färre år på jobbet men det är kopplat till könet.D Daniel 109 skrev:Tvärt om. Det finns inget belägg för att det beror på att det är kvinnor. Att de kommer ilättare är min erfarenhet. Men kolla gärna med någon avgångsklass på en ingenjörsutbildning. Det tycks vara en generell uppfattning. Industrin jobbar på att få en jämnare fördelning mellan könen, särskilt på chefsnivå. Så det är inte konstigt att det blir så.
Att du har personlig erfarenhet av något är på sin höjd anekdotisk bevisföring och det väger väldigt lätt mot stora välgjorda observationsstudier. Du har en poäng i att industrin jobbar hårt för att jämna ut könsskillnaderna (i alla fall på vissa håll) och det finns därför en mekanism för positiv särbehandling av kvinnor, men i det stora hela har kvinnor mindre lön för samma arbete. Att avgångsklasserna nu kanske har fördel för kvinnor betyder bara att det är en eller två fyrtiondelar (aka 2,5-5%, beräknat på snittålder vid examen 25 år och pension vid 65) som har denna fördel. Med den takten så tar det 18 år till innan vi uppnår löneparitet, i snitt.
Ju mer man tar hänsyn till dessa störfaktorer du nämner desto mindre blir skillnaden. De skillnader som märks tydligast är att yrken som är kvinnodominerade generellt har lägre löner. Det kan absolut diskuteras om det är rimmligt. Men kvinnor får inte sämre lön för att de är kvinnor. Män i de brancherna tjänar också dåligt.
Igen, referens tack.D Daniel 109 skrev:Ju mer man tar hänsyn till dessa störfaktorer du nämner desto mindre blir skillnaden. De skillnader som märks tydligast är att yrken som är kvinnodominerade generellt har lägre löner. Det kan absolut diskuteras om det är rimmligt. Men kvinnor får inte sämre lön för att de är kvinnor. Män i de brancherna tjänar också dåligt.
Problemet är att många gånger så jämför man inte samma yrkeskategori. Utan bara utbildnings längd. Det är lite som att jämföra äpplen och päron. Självklart ska det inte vara någon skillnad på lön inom samma yrke. Med undantag för att man ska kunna föhandla om sin lön.
Jag ser inte att det är någon skillnad på män å kvinnor. Jag bryr mig om hur de är.
Jag ser inte att det är någon skillnad på män å kvinnor. Jag bryr mig om hur de är.
Läs den andra länken jag postade för ett tag sedan. Det gäller läkare, dvs samma yrke.O Odjuret skrev:Problemet är att många gånger så jämför man inte samma yrkeskategori. Utan bara utbildnings längd. Det är lite som att jämföra äpplen och päron. Självklart ska det inte vara någon skillnad på lön inom samma yrke. Med undantag för att man ska kunna föhandla om sin lön.