tommib
S SueCia skrev:
Såklart finns det ett strukturellt problem, det kan man knappast ignorera. Men att skuldbelägga folk som ger komplimanger blir så fel.

Jag skulle absolut inte gilla om min "cellkamrat" i fängelset sade "Mmmm vilken läcker rumpa du har"

Men skulle en tjej på krogen säga det skulle jag bli fett glad.
Så vad du säger är att du skulle gilla kommentaren om den kom från någon du potentiellt är attraherad av men du skulle inte gilla det om den kom från någon du absolut inte är attraherad av?

Blir det någon skillnad om det är Britta, 62, med en gul blend i mungipan som ger dig komplimanger för din bula och daskar till dig på baken?
 
  • Gilla
Xilona och 4 till
  • Laddar…
S
Kretikos Kretikos skrev:
Är det ok att kommentera någons kropp på fyllan utan att känna personen ifråga men inte på en arbetsplats eller när man hämtar på dagis? Visst det finns ett "spel" när man är på vissa ställen och folk är påstrukna men det brukar sällan vara särskilt charmigt och ibland motbjudande men nån gång är det helt rätt. Problemet är väl ofta att det är helt fel och någon känner sig obekväm eller förödmjukad. Det finns bättre komplimanger att ge någon man inte känner som man är intresserad av än storlekar på kroppsdelar.
Ja det tycker jag, så länge det är positivt. Att aktivt försöka få någon att må dåligt genom att ge negativa kommentarer om utseende är åt helvete. Men att ge positiva kommentarer om någons utseende tycker jag är helt OK, och gränsen för vad som är okej kanske är aningen mer uttänjd på krogen än i vardagen. Men att slänga ur sig "fan snygga tuttar bruden!!" är inte okej någonstans, men som mottagare av den kommentaren är fortfarande varken kränkande eller sexuellt trakasserande, de är bara extremt olämpliga kommentarer oftast från en överförfriskad man.
 
tommib
D Daniel 109 skrev:
men kvinnor tjänar inte generellt mindre för samma jobb.
Skitsnack. Du kan börja med denna. I min egen bransch ser det ut så här, dvs inte så muntert. Det är på väg att bli bättre men att påstå att skillnaden inte finns är skitsnack.
 
  • Gilla
Höök och 6 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Så vad du säger är att du skulle gilla kommentaren om den kom från någon du potentiellt är attraherad av men du skulle inte gilla det om den kom från någon du absolut inte är attraherad av?

Blir det någon skillnad om det är Britta, 62, med en gul blend i mungipan som ger dig komplimanger för din bula och daskar till dig på baken?
Snyggt att lägga till dasken i baken, den har liksom inte varit med någonstans förrän i detta trollinlägg.

Men ja, skillnad är det, skulle tycka det var sjukt konstigt om Britta 62 kommenterade min bula, men jag skulle inte känna mig sexuellt trakasserad :)
 
tommib
S SueCia skrev:
Snyggt att lägga till dasken i baken, den har liksom inte varit med någonstans förrän i detta trollinlägg.

Men ja, skillnad är det, skulle tycka det var sjukt konstigt om Britta 62 kommenterade min bula, men jag skulle inte känna mig sexuellt trakasserad :)
Det var inte meningen att trolla. Poängen var att du uppfattar det annorlunda beroende på avsändaren.

Om nu Britta är packad och fortsätter kommentera dig och ditt utseende (vi tar bort dasken, den är onödig). Hon kanske står nära dig och följer efter dig. Sen får vi bortse från den troliga skillnaden i fysisk storlek på er. Där kanske det är lättare att exemplifiera med din cellkamrat Bob, 2,10/130 kg som tittar lite lystet på dig och kommenterar din bak.

Jag är inte så förtjust i att alla är kränkta hela tiden för allt nuförtiden men denna grej kan jag verkligen förstå. Med detta vill jag inte hävda att jag själv är perfekt. Snarare har jag med stor sannolikhet varit en rövhatt av rang på fyllan ett antal gånger.
 
  • Gilla
Xilona och 7 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Snyggt att lägga till dasken i baken, den har liksom inte varit med någonstans förrän i detta trollinlägg.

Men ja, skillnad är det, skulle tycka det var sjukt konstigt om Britta 62 kommenterade min bula, men jag skulle inte känna mig sexuellt trakasserad :)
Vad har du för byxor på dig egentligen? Får bilden av Ben Stiller i Dodgeball.

Sexuella trakasserier eller ej. Många tycker att det är ganska trist och förnedrande att få sina behag betygsatta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Det var inte meningen att trolla. Poängen var att du uppfattar det annorlunda beroende på avsändaren.

Om nu Britta är packad och fortsätter kommentera dig och ditt utseende (vi tar bort dasken, den är onödig). Hon kanske står nära dig och följer efter dig. Sen får vi bortse från den troliga skillnaden i fysisk storlek på er. Där kanske det är lättare att exemplifiera med din cellkamrat Bob, 2,10/130 kg som tittar lite lystet på dig och kommenterar din bak.

Jag är inte så förtjust i att alla är kränkta hela tiden för allt nuförtiden men denna grej kan jag verkligen förstå. Med detta vill jag inte hävda att jag själv är perfekt. Snarare har jag med stor sannolikhet varit en rövhatt av rang på fyllan ett antal gånger.
Jag håller såklart med om att man måste bete sig som folk på krogen, och de flesta (vill jag ändå tro iallafall) fattar väl hinten om dom ger en komplimang och tjejen/killen inte visar något som helst intresse tillbaks så lägger man ner. Följer man efter personen och fortsätter kommentera så är jag mycket väl benägen att kalla det trakasserier.
 
S
Kretikos Kretikos skrev:
Vad har du för byxor på dig egentligen? Får bilden av Ben Stiller i Dodgeball.

Sexuella trakasserier eller ej. Många tycker att det är ganska trist och förnedrande att få sina behag betygsatta.
Jag har aldrig fått någon sån komplimang så jag har nog inte tillräckligt stor bula ;) Jag försökte bara göra en liknelse, jag är såklart medveten om att det troligtvis går 1000 "snygga bröst" komplimanger på varje "snygg bula" komplimang på krogen.
 
Samma respekt och hänsyn ska ges åt alla håll!

Dåligt beteende är lika fel oavsett vem som säger och gör vad! Har ofta problem med debattartiklar/artiklar i tidningen i sådana frågor - och kommenterar och ifrågasätter dem gärna! Tycker ofta de förmedlar fel budskap, trots att de vill väl.

Jag tycker att det är självklart att alla människor har lika mycket värde oavsett kön, etnicitet, utseende, sexualitet, ålder osv - de ska ha lika löner för lika jobb (att utgå ifrån iaf, jag är också för individuell lönesättning.. dock baserat på erfarenheter och utbildning inte pga att man är en kvinna el man) och det ska inte spela någon roll hur man klär sig eller vem man älskar..

Rätt och fel, respekt och hänsyn + sunt bonnförnuft ska vara inpräntat sedan barnsben.. man äger inte världen och man har inte rätt att bete sig hur som helst!

Att öka medvetenheten i en fråga kan visserligen vara bra, men jag tycker fortfarande att det ibland ger fel signaler till samhället (speciellt till de yngre) när man så lätt drar alla över en kant.. (oavsett vilken "fråga" det handlar om så finns det alltid minst två sidor..) .. och sådant retar mig!

Alla män är inte dåliga, alla kvinnor är inte dåliga, alla barn är inte ouppfostrade osv.. världen är inte svart/vit..

Vi måste hitta en väg som leder framåt, inte ett steg fram och två bakåt hela tiden!

- - -

Och för den trendiga hashtaggen #metoo så kan jag signa upp med..
Men jag har samma erfarenheter av både kvinnor och män, de kan bete sig precis lika dåligt när det väl kommer till kritan.. och det känns inget bättre när kvinnor gör det..
 
Mikael_L
O Odjuret skrev:
Det blir bara värre å värre. Jag kan inte styra över vad andra människor gör. Det är inte mitt ansvar.
Varför ska jag känna skuld? Känner du skuld för att jag reagerar som jag gör?
Om du vore min son, anställd av mig, eller att jag fått in dig i samma styrelse som jag sitter i så skulle jag antagligen kunnat känna skuld, mest om du var min son.

Nu känner jag mig bara lite lätt besvärad, din attityd såsom man stänker upp lite skit på mig också.

Och jag blir mycket besvärad utav de män som verkligen beter sig som svin.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu känner jag mig bara lite lätt besvärad, din attityd såsom man stänker upp lite skit på mig också.
Alltid kul när en enskild mening i ett inlägg blixtbelyser varför jag tar åt mig och seriöst funderar på om det kan finnas något i mitt beteende som kan tas som ett försök att flyta ovanpå någon, man eller kvinna.

Tack Mikael

Mvh Findus
 
Tack Mikael _L och Snigla. Meningen är ju att tankeverksamheten ska väckas hos alla och inte försvarslusten. Tack vare era inlägg klickade det till! :ok:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du vore min son, anställd av mig, eller att jag fått in dig i samma styrelse som jag sitter i så skulle jag antagligen kunnat känna skuld, mest om du var min son.

Nu känner jag mig bara lite lätt besvärad, din attityd såsom man stänker upp lite skit på mig också.

Och jag blir mycket besvärad utav de män som verkligen beter sig som svin.
Varför skuldbelägga mig för? Vad har jag gjort för fel? För att jag tar illa upp när man drar alla män över samma kam? Får inte jag känna som jag gör utan att bli skuldbelagd?
Jag aldrig skrivit att jag tycker det är okej vad den grupp som utsätter människor för trakasserier eller ännu mer övergrepp. Men jag kan inte ta ansvar för vad folk gör.
Jag tycker inte du behöver känna skuld för mig om jag vore din son. Eftersom jag behandlar människor lika. Skulle aldrig i mitt liv trakasera en kvinna på krogen eller någon annan stans för den delen. För mig spelar inte ålder eller kön någon roll.
Men jag kan verkligen inte känna skuld för att vissa inte kan bete sig. Jag kan tycka synd om den som blir utsatt.
Känner du skuld för den man som våldtog min dotter? Eller känner du mer som jag att det är synd om min dotter?
Varför denna hets att skuldbelägga folk?
Det är den mentaliteten som har gjort att utsatta känner skuld för vad de råkar utför.
Förvisso så kan jag berätta en hemlighet, du får inte berätta den för nån men du är inte min far:)
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Att blanda in Zara Larsson och berätta vad hon egentligen säger är lågvattenmärke. Hon säger tydligt att alla män våldtar hur ska jag då förstå att hon bara menar den där lilla lilla klicken som tyvärr våldtar?
Källa på att hon sagt det ”tydligt” tack.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ibland undrar jag om en betydande del av de moderna männen är så okunniga och osäkra och inkapabla att få någonting vettigt uträttat att de börjar känna sig osäkra på om de duger som män och så tar de till mansgriseriet och översitteriet och de sexuella kränkningarna som ett sätt att hävda sin identitet och plats i samhället.
Ynkligt tycker jag......

Det finns också en annan slags kvinnokränkning eller snarare ett förtyck som pågår i samhället.
Det har blivit åtskilliga diskussioner om saken med den nyblivna flickvännen som råkar vara ovanligt intelligent och ovanligt fysiskt stark och ganska lång. Tydligen har hon hela sitt liv blivit utsatt för ett tryck från en betydande del av omvärlden både män och kvinnor som mer eller mindre öppet förklarar att en kvinna skall vara underlägsen såväl intelligensmässigt som fysiskt för att duga som kvinna.

Jag har flera gånger tidigare upplevt och förvånats över hur begåvade kvinnor anstränger sig för att inte tänka och reducera sig själva till korkade skyltdockor/dejtingobjekt i tron att de måste vara sådana för att duga...... och sedan blir de mycket förolämpade då jag behandlar dem som kvinnliga jämlikar.

Vad i helvete är det för dumheter vi håller på med i samhället egentligen!
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.