Så vad du säger är att du skulle gilla kommentaren om den kom från någon du potentiellt är attraherad av men du skulle inte gilla det om den kom från någon du absolut inte är attraherad av?S SueCia skrev:
Blir det någon skillnad om det är Britta, 62, med en gul blend i mungipan som ger dig komplimanger för din bula och daskar till dig på baken?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Ja det tycker jag, så länge det är positivt. Att aktivt försöka få någon att må dåligt genom att ge negativa kommentarer om utseende är åt helvete. Men att ge positiva kommentarer om någons utseende tycker jag är helt OK, och gränsen för vad som är okej kanske är aningen mer uttänjd på krogen än i vardagen. Men att slänga ur sig "fan snygga tuttar bruden!!" är inte okej någonstans, men som mottagare av den kommentaren är fortfarande varken kränkande eller sexuellt trakasserande, de är bara extremt olämpliga kommentarer oftast från en överförfriskad man.Kretikos skrev:
Är det ok att kommentera någons kropp på fyllan utan att känna personen ifråga men inte på en arbetsplats eller när man hämtar på dagis? Visst det finns ett "spel" när man är på vissa ställen och folk är påstrukna men det brukar sällan vara särskilt charmigt och ibland motbjudande men nån gång är det helt rätt. Problemet är väl ofta att det är helt fel och någon känner sig obekväm eller förödmjukad. Det finns bättre komplimanger att ge någon man inte känner som man är intresserad av än storlekar på kroppsdelar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Snyggt att lägga till dasken i baken, den har liksom inte varit med någonstans förrän i detta trollinlägg.tommib skrev:
Så vad du säger är att du skulle gilla kommentaren om den kom från någon du potentiellt är attraherad av men du skulle inte gilla det om den kom från någon du absolut inte är attraherad av?
Blir det någon skillnad om det är Britta, 62, med en gul blend i mungipan som ger dig komplimanger för din bula och daskar till dig på baken?
Men ja, skillnad är det, skulle tycka det var sjukt konstigt om Britta 62 kommenterade min bula, men jag skulle inte känna mig sexuellt trakasserad
Det var inte meningen att trolla. Poängen var att du uppfattar det annorlunda beroende på avsändaren.S SueCia skrev:
Om nu Britta är packad och fortsätter kommentera dig och ditt utseende (vi tar bort dasken, den är onödig). Hon kanske står nära dig och följer efter dig. Sen får vi bortse från den troliga skillnaden i fysisk storlek på er. Där kanske det är lättare att exemplifiera med din cellkamrat Bob, 2,10/130 kg som tittar lite lystet på dig och kommenterar din bak.
Jag är inte så förtjust i att alla är kränkta hela tiden för allt nuförtiden men denna grej kan jag verkligen förstå. Med detta vill jag inte hävda att jag själv är perfekt. Snarare har jag med stor sannolikhet varit en rövhatt av rang på fyllan ett antal gånger.
Vad har du för byxor på dig egentligen? Får bilden av Ben Stiller i Dodgeball.S SueCia skrev:
Sexuella trakasserier eller ej. Många tycker att det är ganska trist och förnedrande att få sina behag betygsatta.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Jag håller såklart med om att man måste bete sig som folk på krogen, och de flesta (vill jag ändå tro iallafall) fattar väl hinten om dom ger en komplimang och tjejen/killen inte visar något som helst intresse tillbaks så lägger man ner. Följer man efter personen och fortsätter kommentera så är jag mycket väl benägen att kalla det trakasserier.tommib skrev:
Det var inte meningen att trolla. Poängen var att du uppfattar det annorlunda beroende på avsändaren.
Om nu Britta är packad och fortsätter kommentera dig och ditt utseende (vi tar bort dasken, den är onödig). Hon kanske står nära dig och följer efter dig. Sen får vi bortse från den troliga skillnaden i fysisk storlek på er. Där kanske det är lättare att exemplifiera med din cellkamrat Bob, 2,10/130 kg som tittar lite lystet på dig och kommenterar din bak.
Jag är inte så förtjust i att alla är kränkta hela tiden för allt nuförtiden men denna grej kan jag verkligen förstå. Med detta vill jag inte hävda att jag själv är perfekt. Snarare har jag med stor sannolikhet varit en rövhatt av rang på fyllan ett antal gånger.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Jag har aldrig fått någon sån komplimang så jag har nog inte tillräckligt stor bulaKretikos skrev:
Samma respekt och hänsyn ska ges åt alla håll!
Dåligt beteende är lika fel oavsett vem som säger och gör vad! Har ofta problem med debattartiklar/artiklar i tidningen i sådana frågor - och kommenterar och ifrågasätter dem gärna! Tycker ofta de förmedlar fel budskap, trots att de vill väl.
Jag tycker att det är självklart att alla människor har lika mycket värde oavsett kön, etnicitet, utseende, sexualitet, ålder osv - de ska ha lika löner för lika jobb (att utgå ifrån iaf, jag är också för individuell lönesättning.. dock baserat på erfarenheter och utbildning inte pga att man är en kvinna el man) och det ska inte spela någon roll hur man klär sig eller vem man älskar..
Rätt och fel, respekt och hänsyn + sunt bonnförnuft ska vara inpräntat sedan barnsben.. man äger inte världen och man har inte rätt att bete sig hur som helst!
Att öka medvetenheten i en fråga kan visserligen vara bra, men jag tycker fortfarande att det ibland ger fel signaler till samhället (speciellt till de yngre) när man så lätt drar alla över en kant.. (oavsett vilken "fråga" det handlar om så finns det alltid minst två sidor..) .. och sådant retar mig!
Alla män är inte dåliga, alla kvinnor är inte dåliga, alla barn är inte ouppfostrade osv.. världen är inte svart/vit..
Vi måste hitta en väg som leder framåt, inte ett steg fram och två bakåt hela tiden!
- - -
Och för den trendiga hashtaggen #metoo så kan jag signa upp med..
Men jag har samma erfarenheter av både kvinnor och män, de kan bete sig precis lika dåligt när det väl kommer till kritan.. och det känns inget bättre när kvinnor gör det..
Dåligt beteende är lika fel oavsett vem som säger och gör vad! Har ofta problem med debattartiklar/artiklar i tidningen i sådana frågor - och kommenterar och ifrågasätter dem gärna! Tycker ofta de förmedlar fel budskap, trots att de vill väl.
Jag tycker att det är självklart att alla människor har lika mycket värde oavsett kön, etnicitet, utseende, sexualitet, ålder osv - de ska ha lika löner för lika jobb (att utgå ifrån iaf, jag är också för individuell lönesättning.. dock baserat på erfarenheter och utbildning inte pga att man är en kvinna el man) och det ska inte spela någon roll hur man klär sig eller vem man älskar..
Rätt och fel, respekt och hänsyn + sunt bonnförnuft ska vara inpräntat sedan barnsben.. man äger inte världen och man har inte rätt att bete sig hur som helst!
Att öka medvetenheten i en fråga kan visserligen vara bra, men jag tycker fortfarande att det ibland ger fel signaler till samhället (speciellt till de yngre) när man så lätt drar alla över en kant.. (oavsett vilken "fråga" det handlar om så finns det alltid minst två sidor..) .. och sådant retar mig!
Alla män är inte dåliga, alla kvinnor är inte dåliga, alla barn är inte ouppfostrade osv.. världen är inte svart/vit..
Vi måste hitta en väg som leder framåt, inte ett steg fram och två bakåt hela tiden!
- - -
Och för den trendiga hashtaggen #metoo så kan jag signa upp med..
Men jag har samma erfarenheter av både kvinnor och män, de kan bete sig precis lika dåligt när det väl kommer till kritan.. och det känns inget bättre när kvinnor gör det..
Om du vore min son, anställd av mig, eller att jag fått in dig i samma styrelse som jag sitter i så skulle jag antagligen kunnat känna skuld, mest om du var min son.O Odjuret skrev:
Nu känner jag mig bara lite lätt besvärad, din attityd såsom man stänker upp lite skit på mig också.
Och jag blir mycket besvärad utav de män som verkligen beter sig som svin.
Alltid kul när en enskild mening i ett inlägg blixtbelyser varför jag tar åt mig och seriöst funderar på om det kan finnas något i mitt beteende som kan tas som ett försök att flyta ovanpå någon, man eller kvinna.Mikael_L skrev:
Tack Mikael
Mvh Findus
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Tack Mikael _L och Snigla. Meningen är ju att tankeverksamheten ska väckas hos alla och inte försvarslusten. Tack vare era inlägg klickade det till! 
Varför skuldbelägga mig för? Vad har jag gjort för fel? För att jag tar illa upp när man drar alla män över samma kam? Får inte jag känna som jag gör utan att bli skuldbelagd?Mikael_L skrev:
Om du vore min son, anställd av mig, eller att jag fått in dig i samma styrelse som jag sitter i så skulle jag antagligen kunnat känna skuld, mest om du var min son.
Nu känner jag mig bara lite lätt besvärad, din attityd såsom man stänker upp lite skit på mig också.
Och jag blir mycket besvärad utav de män som verkligen beter sig som svin.
Jag aldrig skrivit att jag tycker det är okej vad den grupp som utsätter människor för trakasserier eller ännu mer övergrepp. Men jag kan inte ta ansvar för vad folk gör.
Jag tycker inte du behöver känna skuld för mig om jag vore din son. Eftersom jag behandlar människor lika. Skulle aldrig i mitt liv trakasera en kvinna på krogen eller någon annan stans för den delen. För mig spelar inte ålder eller kön någon roll.
Men jag kan verkligen inte känna skuld för att vissa inte kan bete sig. Jag kan tycka synd om den som blir utsatt.
Känner du skuld för den man som våldtog min dotter? Eller känner du mer som jag att det är synd om min dotter?
Varför denna hets att skuldbelägga folk?
Det är den mentaliteten som har gjort att utsatta känner skuld för vad de råkar utför.
Förvisso så kan jag berätta en hemlighet, du får inte berätta den för nån men du är inte min far
Ibland undrar jag om en betydande del av de moderna männen är så okunniga och osäkra och inkapabla att få någonting vettigt uträttat att de börjar känna sig osäkra på om de duger som män och så tar de till mansgriseriet och översitteriet och de sexuella kränkningarna som ett sätt att hävda sin identitet och plats i samhället.
Ynkligt tycker jag......
Det finns också en annan slags kvinnokränkning eller snarare ett förtyck som pågår i samhället.
Det har blivit åtskilliga diskussioner om saken med den nyblivna flickvännen som råkar vara ovanligt intelligent och ovanligt fysiskt stark och ganska lång. Tydligen har hon hela sitt liv blivit utsatt för ett tryck från en betydande del av omvärlden både män och kvinnor som mer eller mindre öppet förklarar att en kvinna skall vara underlägsen såväl intelligensmässigt som fysiskt för att duga som kvinna.
Jag har flera gånger tidigare upplevt och förvånats över hur begåvade kvinnor anstränger sig för att inte tänka och reducera sig själva till korkade skyltdockor/dejtingobjekt i tron att de måste vara sådana för att duga...... och sedan blir de mycket förolämpade då jag behandlar dem som kvinnliga jämlikar.
Vad i helvete är det för dumheter vi håller på med i samhället egentligen!
Ynkligt tycker jag......
Det finns också en annan slags kvinnokränkning eller snarare ett förtyck som pågår i samhället.
Det har blivit åtskilliga diskussioner om saken med den nyblivna flickvännen som råkar vara ovanligt intelligent och ovanligt fysiskt stark och ganska lång. Tydligen har hon hela sitt liv blivit utsatt för ett tryck från en betydande del av omvärlden både män och kvinnor som mer eller mindre öppet förklarar att en kvinna skall vara underlägsen såväl intelligensmässigt som fysiskt för att duga som kvinna.
Jag har flera gånger tidigare upplevt och förvånats över hur begåvade kvinnor anstränger sig för att inte tänka och reducera sig själva till korkade skyltdockor/dejtingobjekt i tron att de måste vara sådana för att duga...... och sedan blir de mycket förolämpade då jag behandlar dem som kvinnliga jämlikar.
Vad i helvete är det för dumheter vi håller på med i samhället egentligen!
