O
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag menar att den största delen av män i Sverige självklart har en schyst kvinnosyn. Men den delen som inte har det sitter ofta högre upp i styrelser eller bolag . Internationellt kan vi nu se den oerhört stora mängden av kommentarer från kvinnor där nöjesindustrin (inkluisve olika media) och internationella bolag ägnar sig åt en misogyn syn som inte hör hemma i dagens samhälle.
Jo jag har insett de problemen du nämner, där har vi ett problem. För rätt person på rätt plats, oavsett vad man har innan för kläderna. Frågan är om det kan vara problem med att hitta kompetenta kvinnor? (jag vet inte bara en öppen fråga) Men framförallt beror det på lite :)trångsynthet... Sen kan jag tycka att om det är en arbetsplats eller styrelse så ska man om det finns två med väldigt lika meriter prioritera efter könet. För en jämn fördelning mellan könen gynnar alla. Det blir inte bra med en arbetsplats t.ex med bara män, eller bara kvinnor.
Att klappa en kvinna på rumpan är inte okej. Eller kommentera hennes bröst. Sådant hör inte hemma på en arbetsplats eller någon annanstans (om det är ens partner kanske :)) Men det är inte heller okej för en tjej att ta en kille på snoppen. Man får inte ge igen framförallt inte för något som man själv är oskyldig till :)
 
BirgitS
O Odjuret skrev:
Frågan är om det kan vara problem med att hitta kompetenta kvinnor?
Det var en gång ett kvinnligt styrelseproffs som sa ungefär som så att den dagen det finns lika många inkompetenta kvinnor i styrelserna som det finns inkompetenta män där skulle hon tro på att det har blivit jämställt. Jag tror inte att den dagen har kommit än. För att en kvinna ska komma in i styrelsen och ändå mer kunna sitta kvar måste hon vara mycket kompetent, medan det för män ibland räcker bra att vara golfkompis eller liknande.
 
  • Gilla
Xilona och 8 till
  • Laddar…
O
BirgitS BirgitS skrev:
Det var en gång ett kvinnligt styrelseproffs som sa ungefär som så att den dagen det finns lika många inkompetenta kvinnor i styrelserna som det finns inkompetenta män där skulle hon tro på att det har blivit jämställt. Jag tror inte att den dagen har kommit än. För att en kvinna ska komma in i styrelsen och ändå mer kunna sitta kvar måste hon vara mycket kompetent, medan det för män ibland räcker bra att vara golfkompis eller liknande.
Du har rätt! Jag missade i min tankebana att männen inte alltid är så kompetenta.
 
  • Gilla
Xilona och 1 till
  • Laddar…
Jag befinner mig visserligen i andra änden av hierakin. Men på den nivån är det klart lättare för kvinnor både att få anställning och att avancera i företaget.
 
Fattar inte vad det här har med husbygge och boende att göra ? Har vi inte tillräckligt med detta i media redan ? Stöder ju såklart men blir trött på att inte kunna öppna en tidning eller höra nyheterna och här också.
 
BirgitS
R RoBo skrev:
Fattar inte vad det här har med husbygge och boende att göra ? Har vi inte tillräckligt med detta i media redan ? Stöder ju såklart men blir trött på att inte kunna öppna en tidning eller höra nyheterna och här också.
Det här är forumet för off-topic, dvs sånt som inte har med husbygge och liknande att göra. Det finns ju några andra trådar med många inlägg under veckan i den här underforumet så det är ju inte direkt ovanligt med andra typer av trådar.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det viktiga är att se de strukturella skillnader som finns och som faktiskt handlar om att kvinnor inte har samma rätt som män i yrkeslivet utan att ses som en sexuell person. Jag har alltid varit ensam kvinna i en bolags- eller företagsstyrelse, möjligtvis med undantag för en kvinnlig HR-person. Har stött på allt från ett förminskande "lilla gumman" till att inte blivit inviterad när grabbstyrelsen kör överläggningar under ett saunabad med efterföljande strippklubbsbesök (detta var i Finland). Ser också alltid till att min hotellrum (vid konferenser) ligger på ett helt annat våningsplan. Om inte är det alltid ett och annat onyktert slödder som knackar på och vill bli insläppta.

Har också varit med om att befordringar till nya positioner ges till män enbart pga att de "klickar så bra med de övriga grabbarna" med en påföljande klapp på baken.

Apropå klappar på baken eller för den delen på hela kroppen så ser man alltid män som klappar kvinnor på fel ställen när de går förbi, oftast med någon anmärkning att rumpan ser "så frestande ut"

Även här på Byggahus är det ofta kommentarer som får kvinnor att rysa. T ex den rådande "grabbigheten" där det är okej att förminska sin fru eller sambo med uttryck som "kärringen" eller "fixar jag hallen så blir det sex i helgen", "hon förstår mig inte" när mannen vill jobba själv. Det bästa vore om den mannen, som har kunskaper om byggande, vidarebefordrar sina kunskaper så att båda kan både bygga och ta hand om barn. Män missar oerhört mycket av sina barns uppväxt.

I den akademiska världen är det samma sak, kvinnors arbete värderas olika, och kvinnor blir mer sällan än män professorer.

Vore det så att män känner sig utsatta, så skulle det finnas fler organisationer, föreningar, communities. men det gör det inte. Att förminska kvinnors berättelser till "att vi minsann också är utsatta" eller "jag har stött på fulla kvinnor på krogen" (Självklart har kvinnor lika rätt att bli fulla som män) är att inte se problemet.

Världens starkaste och mäktigaste nation, USA, leds just nu av en man som förutom att han är rasist, homofob och förbiser den fattiga delen av USAs befolkning (de får skylla sig själva) även är en riktig kvinnohatare som tycker att män kan "grab her by the pussy" utan vidare ansvar.

Någon tog upp att män minsann också ses som sexobjekt på krogen. Självklart har kvinnor lika rätt att ragga på män, som män har rätt att ragga på kvinnor. Någon annan uppfattning är befängd.

Från ett långt yrkesliv, och alla dessa artiklar i dagarna, har jag uppfattningen att kvinnor fortfarande måste kämpa för att ses som enbart människor i yrkeslivet.
Huvudet på spiken från första bokstav i detta inlägg!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tack för ditt inlägg och din insikt att kvinnor är förfördelade. Det hedrar dig. :)
O Odjuret skrev:
Jo jag har insett de problemen du nämner, där har vi ett problem. För rätt person på rätt plats, oavsett vad man har innan för kläderna. Frågan är om det kan vara problem med att hitta kompetenta kvinnor? (jag vet inte bara en öppen fråga) Men framförallt beror det på lite :)trångsynthet... Sen kan jag tycka att om det är en arbetsplats eller styrelse så ska man om det finns två med väldigt lika meriter prioritera efter könet. För en jämn fördelning mellan könen gynnar alla. Det blir inte bra med en arbetsplats t.ex med bara män, eller bara kvinnor.
Att klappa en kvinna på rumpan är inte okej. Eller kommentera hennes bröst. Sådant hör inte hemma på en arbetsplats eller någon annanstans (om det är ens partner kanske :)) Men det är inte heller okej för en tjej att ta en kille på snoppen. Man får inte ge igen framförallt inte för något som man själv är oskyldig till :)
Tack för ditt inlägg. Det hedrar dig att inte acceptera att kvinnor ska tafsas på. Det hedrar dig också att din syn på kvinnor är att de är lika värda vare sig det handlar om jobbintervjuer eller kvinnor på arbetsplatser. Bra av dig att alltid säga ifrån när kvinnor förminskas eller sexualiseras! "Keep up the good work!"
 
Redigerat:
S
Anna_H Anna_H skrev:
Ett enkelt sätt att avgöra om det du just ska säga är okej, är att fundera på hur du skulle reagera om du satt i fängelse och den du delar cell med säger detta till dig.

[länk]
Varför? Borde det inte räcka med att föreställa sig att jag själv var ute på krogen och en tjej gav mig dom komplimangerna som jag tänkt utdela? Jag skulle bli smickrad i 10 fall av 10 så jag har faktiskt svårt att se hur man får komplimanger till sexuella trakasserier.

Skulle en tjej på krogen säga till mig "wow vilken bula du har, du måste ha en stor ***" så skulle jag ta det som en komplimang, det absolut sista jag skulle göra är att bli kränkt.

Jag känner att jag måste förtydliga, jag skulle inte se det som sexuella trakasserier, däremot skulle jag fundera på om tjejen ifråga kanske inte är fullt frisk, då man inte beter sig så då det inte är lämpligt. Men sexuella trakasserier är det väl ändå inte?
 
O Odjuret skrev:
Varför måste jag ha någon skuld i problemet? Är det mitt fel att jag känner mig utpekad?
Nu får du förklara dig! Med det resonemanget borde de tjejer som utsätts för trakasserier och övergrepp känna skuld. Men ingen normal människa skulle få för sig att anse att tjejen ska känna skuld. Tyvärr är det redan många tjejer som känner skuld och det är inte okej.
Ingen ska behöva känna skuld om de inte har gjort något.

Då borde de kvinnor som är med och drar alla män över samma kam känna skuld.

När det gäller övergrepp och trakasserier så handlar det om den juridiska termen. Men nu förringar du betydelsen av ordet trakasserier. Även om det "bara" är trakasserier så innebär det inte att lidandet förändras. Man kan inte jämför känslor.
Du skriver att du känner dig träffad av #metoo. Då har du väl hört eller sett något där du hade kunnat göra något för att förbättra situationen. Det är ju det #metoo går ut på, att belysa problemen som finns, få personer att tänka efter på vad en själv kan göra. Få folk att prata om problemet på arbetsplatsen, hemma, i skolan och på fritiden. Då bör man ju som en normal person känna skuld över att man som människa inte tog det extra steget för att påverka snacket, jargongen och kulturen.
Är du utpekad? När kvinnor skriver om sina upplevelser så känner du dig utpekad sen skriver du direkt efter att kvinnor också är problem. Du slår ifrån dej direkt.

När tex Zara Larsson skriver alla män så är det inte att alla män våldtar (som många verkar tolka det i kommentarsfälten) utan alla män är en del av den kulturen där kvinnor utsätts för övergrepp, eller som du vill kalla det trakasserier. Sådana uttalande är det som uppmärksammas därför används det i debatten.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Skulle en tjej på krogen säga till mig "wow vilken bula du har, du måste ha en stor ***" så skulle jag ta det som en komplimang, det absolut sista jag skulle göra är att bli kränkt.
Jag förstår absolut hur du menar, men det du missar är det strukturella problemet – det som du och jag som män inte alltid ser eller tänker på eftersom vi i samhället är i överläge.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
T TowaTei skrev:
Jag förstår absolut hur du menar, men det du missar är det strukturella problemet – det som du och jag som män inte alltid ser eller tänker på eftersom vi i samhället är i överläge.
Såklart finns det ett strukturellt problem, det kan man knappast ignorera. Men att skuldbelägga folk som ger komplimanger blir så fel.

Jag skulle absolut inte gilla om min "cellkamrat" i fängelset sade "Mmmm vilken läcker rumpa du har"

Men skulle en tjej på krogen säga det skulle jag bli fett glad.
 
O
Hojte Hojte skrev:
Du skriver att du känner dig träffad av #metoo. Då har du väl hört eller sett något där du hade kunnat göra något för att förbättra situationen. Det är ju det #metoo går ut på, att belysa problemen som finns, få personer att tänka efter på vad en själv kan göra. Få folk att prata om problemet på arbetsplatsen, hemma, i skolan och på fritiden. Då bör man ju som en normal person känna skuld över att man som människa inte tog det extra steget för att påverka snacket, jargongen och kulturen.
Är du utpekad? När kvinnor skriver om sina upplevelser så känner du dig utpekad sen skriver du direkt efter att kvinnor också är problem. Du slår ifrån dej direkt.

När tex Zara Larsson skriver alla män så är det inte att alla män våldtar (som många verkar tolka det i kommentarsfälten) utan alla män är en del av den kulturen där kvinnor utsätts för övergrepp, eller som du vill kalla det trakasserier. Sådana uttalande är det som uppmärksammas därför används det i debatten.
Det blir bara värre å värre. Jag kan inte styra över vad andra människor gör. Det är inte mitt ansvar.
Varför ska jag känna skuld? Känner du skuld för att jag reagerar som jag gör?
Dessutom som du tydligen missat är att de allra flesta männen är vettiga människor. Att blanda in Zara Larsson och berätta vad hon egentligen säger är lågvattenmärke. Hon säger tydligt att alla män våldtar hur ska jag då förstå att hon bara menar den där lilla lilla klicken som tyvärr våldtar?
Sen gillar jag inte att du försöker få mig att känna skuld när jag snarare kände mig utsatt. Du gör precis så som många tyvärr gör med tjejer som blir utsatta. Du gör dessa till boven. Varför ska jag bli en bov? För att jag reagerar på "fel" sätt?
 
  • Gilla
[SH] och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Såklart finns det ett strukturellt problem, det kan man knappast ignorera. Men att skuldbelägga folk som ger komplimanger blir så fel.

Jag skulle absolut inte gilla om min "cellkamrat" i fängelset sade "Mmmm vilken läcker rumpa du har"

Men skulle en tjej på krogen säga det skulle jag bli fett glad.
Är det ok att kommentera någons kropp på fyllan utan att känna personen ifråga men inte på en arbetsplats eller när man hämtar på dagis? Visst det finns ett "spel" när man är på vissa ställen och folk är påstrukna men det brukar sällan vara särskilt charmigt och ibland motbjudande men nån gång är det helt rätt. Problemet är väl ofta att det är helt fel och någon känner sig obekväm eller förödmjukad. Det finns bättre komplimanger att ge någon man inte känner som man är intresserad av än storlekar på kroppsdelar.
 
De som tror sig tillhöra en diskriminerad grupp känner sig ofta diskriminerade även om de inte är det. Faktum är att kvinnor i allmänhet lånar met om man väger in alla faktorer. I den bransch jag jobbar är det klart lättare att få jobb och avancera som kvinna. Sedan är yrken som är kvinnodominerade ofta sämre betalda. Löne skillnaden mellan yrken kan absolut diskuteras, men kvinnor tjänar inte generellt mindre för samma jobb.

Nu är det sannolik inte okej för mig att säga så här efter som jag ör man. Men det här var mer fakta än åsikter. Åsiker aktar jag mig för att utrycka, det får man inte som man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.