Byggahus.se
Det är inget problem att inkludera båda. Vad det handlar om är att ingen ska säga "JAG HAR INTE GJORT NÅGOT", för det är just det som är problemet. Ni som känner er skuldbelagda för att ni inte gjort något: Det är dags att börja göra något! Säg ifrån, men vänta inte tills du ser någon bli våldtagen för att slå ihjäl gärningsmannen.
Säg ifrån när en treårig grabb tar en leksak från någon.
Säg ifrån när fem grabbar står på skolgärden och kastar någons mössa eller skolbok.
Säg ifrån när du hör killar oavsett ålder snacka skit om hur tjejer är, eller hur en viss tjej är, eller hur en tjej ska se ut eller vara.
Säg ifrån.
Du är inte skyldig, men du kan ta ansvar.

• Gilla
Xilona och 10 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tack Odjuret för att du följt denna tråd. :) Även om du har svårt att tycka lika som mig, så innebär det dock att du har ett intresse för trådens innehåll. Varje läsare får en ny input och jag hoppas att du får en insikt om att kvinnor har svårare att göra ett könsneutralt avtryck i yrkeslivet och samhällsdebatten.

Redigerat:
O
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inget problem att inkludera båda. Vad det handlar om är att ingen ska säga "JAG HAR INTE GJORT NÅGOT", för det är just det som är problemet. Ni som känner er skuldbelagda för att ni inte gjort något: Det är dags att börja göra något! Säg ifrån, men vänta inte tills du ser någon bli våldtagen för att slå ihjäl gärningsmannen.
Säg ifrån när en treårig grabb tar en leksak från någon.
Säg ifrån när fem grabbar står på skolgärden och kastar någons mössa eller skolbok.
Säg ifrån när du hör killar oavsett ålder snacka skit om hur tjejer är, eller hur en viss tjej är, eller hur en tjej ska se ut eller vara.
Säg ifrån.
Du är inte skyldig, men du kan ta ansvar.
Varför detta prat om skuld?
Jag har ingen skuld i vad andra gör eller tycker. Ingen ska behöva känna skuld om de inte gjort något! Den enda som ska känna skuld är den som gjort något. Det är väldigt intressant att det är så viktigt med skuld.
Men att säga till när något sker är allas ansvar.

• Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fast om man hade kunnat göra något för att förhindra, så kan man ju känna skuld, även om man inte gjort något annat fel.

Men själva poängen är att om problemet bekämpas från rätt håll sas, så går det bättre, snabbare och blir effektivare.

Tänk dig att det kommer en ny styrelsemedlem till en styrelse bestående av endast män.
Och så tar ordföranden ordet och säger något i stil med:
"Och det här är Anna som ersätter Peters ledamotsplats. Det är väl trevligt att Anna kommer att bidra med lite kvinnlig fägring här..."

Det är möjligt att det är väl menat, men såååå jävla dålig nivå, och såååå fel.

Vad ska Anna nu göra?
Börja med att protestera mot att hon inte alls är där för att bidra med någon fägring, utan att bidra med jobb och ta beslut, såsom alla andra ..?
Och då känna en risk att genast stämpla sig själv som "bråkig".
Nä troligtvis sväljer Anna förtreten, och hoppas att Sverige och Världen blir bättre i någon framtid.

Det allra bästa är om någon av de manliga styrelsemedlemmarna faktiskt öppnar käften och ifrågasätter ordföranden.
"Men nu svamlar du Lasse, Anna är väl här för bidra till vårt styrelsearbete, fägringen får du allt fixa själv, köp lite blommor vettja".

• Gilla
Xilona och 18 till
  • Laddar…
Några tankar kring detta: En stor andel av övergrepp/trakasserier sker mellan endast två personer (min gissning, har ingen statistik på det). Detta innebär att de enda som känner till att det skett är offret och förövaren, och i många fall säkert inte förövaren heller. Detta i sin tur gör att brottet/svineriet blir osynligt för de som varken är offer eller förövare, vilket t.ex. är de allra flesta män.

#metoo-kampanjen är då bra på minst två sätt:
1. Den synliggör ett problem så att de som är omedvetna om det får en chans att ägna sig åt självrannsakan. D.v.s. kanske fånga en del av de män som inte fattat att de är förövare.
2. Den visar med all tydlighet att sådana beteenden inte är acceptabla, vilket nog kommer stärka både de som bevittnar och de som blir utsatta, att säga ifrån. Många gånger är just den utsatta den enda som KAN säga ifrån, eftersom denna är den enda som vet om att det sker, enligt resonemanget ovan.

Jag är i normalfallet väldigt cynisk när det gäller internet-kampanjer och upprop av olika slag. Jag tror de oftast främst tjänar till att få många människor att känna att de "gör något", vilket iofs kan vara bra i sig, men att de inte har någon större efterverkan. #metoo tror jag är annorlunda. Här tror jag för en gångs skull att en verklig förändring så sakterliga kan komma.

(F.ö. är diskussioner om lönediskriminering strikt talat off-topic för denna tråd. Det hänger ihop, javisst, men det är inte det #metoo handlar om.)

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
O
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tack Odjuret för att du följt denna tråd. :) Även om du har svårt att tycka lika som mig, så innebär det dock att du har ett intresse för trådens innehåll. Varje läsare får en ny input och jag hoppas att du får en insikt om att kvinnor har svårare att göra ett könsneutralt avtryck i yrkeslivet och samhällsdebatten.
Jag får helt klart en annan syn på hur det kan fungera på arbetsplatser. Hur det ser ut i styrelserummen vet jag bara från det man sätt på tv, men det verkar inte som du tyvärr har någon mer positiv syn där heller. Jag tycker att det är tråkigt att det ser ut som det gör. Själv anställer jag gärna en tjej. Och skulle prioritera att få en så jämn fördelning som möjligt. Det är lustigt att man inte kämpar mer för det, det behövs både tjejer och killar på en arbetsplats.
När jag bodde i en brf så fick vi frågan på ett årsmöte varför det inte fanns några tjejer i styrelsen var det så enkelt att vi inte hittade några som var intresserade. Det var tillräckligt svårt att hitta villiga oavsett. Men skulle vi haft möjlighet och välja så skulle vi valt att få in en tjej för att få en jämnare fördelning. Men ibland är det tyvärr svårt.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Några tankar kring detta: En stor andel av övergrepp/trakasserier sker mellan endast två personer (min gissning, har ingen statistik på det). Detta innebär att de enda som känner till att det skett är offret och förövaren, och i många fall säkert inte förövaren heller. Detta i sin tur gör att brottet/svineriet blir osynligt för de som varken är offer eller förövare, vilket t.ex. är de allra flesta män.

#metoo-kampanjen är då bra på minst två sätt:
1. Den synliggör ett problem så att de som är omedvetna om det får en chans att ägna sig åt självrannsakan. D.v.s. kanske fånga en del av de män som inte fattat att de är förövare.
2. Den visar med all tydlighet att sådana beteenden inte är acceptabla, vilket nog kommer stärka både de som bevittnar och de som blir utsatta, att säga ifrån. Många gånger är just den utsatta den enda som KAN säga ifrån, eftersom denna är den enda som vet om att det sker, enligt resonemanget ovan.

Jag är i normalfallet väldigt cynisk när det gäller internet-kampanjer och upprop av olika slag. Jag tror de oftast främst tjänar till att få många människor att känna att de "gör något", vilket iofs kan vara bra i sig, men att de inte har någon större efterverkan. #metoo tror jag är annorlunda. Här tror jag för en gångs skull att en verklig förändring så sakterliga kan komma.

(F.ö. är diskussioner om lönediskriminering strikt talat off-topic för denna tråd. Det hänger ihop, javisst, men det är inte det #metoo handlar om.)

Jag håller med dig, jag tror att det kommer något gott ur detta. Inte minst på arbetsplatser där ansvariga inte kommer att våga annat än utreda om det kommer en anmälan. Och att alla offer får klart för sig när något otillbörligt sker, det har inte varit solklart, kvinnor lägger ofta skulden på sig själva. Och så tänker jag på alla småflickor i skolan, de får nog uppleva en hel del och vågar kanske inte berätta om det. Där har föräldrarna en uppgift att förmedla var gränsen går.

..och så hoppas jag att ingen oskyldig hängs ut, risken finns alltid när något blir så stort och medialt som Metoo har blivit.

O
Vi får hoppas att metoo inte blir kapade av manshatande feminister eller idioter som tror att alla män heter Ahmed. Eller idioter som anser att SD medlemmar inte får komma till tals.
Utan att den hålls till det den är till för

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Abies koreana skrev:
Och så tänker jag på alla småflickor i skolan, de får nog uppleva en hel del och vågar kanske inte berätta om det. Där har föräldrarna en uppgift att förmedla var gränsen går.
Ja på skolorna är det hårt att vara tjej.
Där händer det saker som ifall det hände på arbetsplatser skulle det sluta i rättegång.
Men i skolvärlden viftas det bort med "Ja, det är typiskt pojkar..."

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O
För att väcka liv i denna slumrande tråd.
Det har tyvärr visar sig att det hela drivits till ytterligheter.
Jag har tänkt på olika situationer. Om man går på krogen där det finns människor får man finna sig i att folk kommer att försöka ragga på en. Säkert använda riktigt dåliga kommentarer. Om någon hade försökt ragga på mig hade jag blivit glad. Jag kan inte se att det finns något trakaserande i detta. Det är alltså enligt mig helt okej.
Däremot om man börjar komma med anspelningar på sex så är det en helt annan sak och inte okej. Om någon busvisslar på dig så är det något positivt och inte förnedrande eller sexuella trakasserier. Alltså något man får stå ut med.
Att någon tar på en så är det naturligtvis fel och inget som skall accepteras.
Har man problem med att folk flörtar eller raggar på en kanske man ska undvika vissa ställen. Men skyll inte på att det är trakasserier.

Ingen som börjar tröttna på detta??? Snart är alla skyldiga! MEN ingen dömd! Tycker det låter som snyfthistorier, om man jobbat och blivit ”utsatt” i 10år, varför gör man då inget?? Slutar? Anmäler? Nä, väntar i 10år och lägger ut på Instagram..

Och dyker bara upp nu historier..men säger inte att ”de” är oskyldiga heller..men känns lite som att hänga ut..

I
O Odjuret skrev:
För att väcka liv i denna slumrande tråd.
Det har tyvärr visar sig att det hela drivits till ytterligheter.
Jag har tänkt på olika situationer. Om man går på krogen där det finns människor får man finna sig i att folk kommer att försöka ragga på en. Säkert använda riktigt dåliga kommentarer. Om någon hade försökt ragga på mig hade jag blivit glad. Jag kan inte se att det finns något trakaserande i detta. Det är alltså enligt mig helt okej.
Däremot om man börjar komma med anspelningar på sex så är det en helt annan sak och inte okej. Om någon busvisslar på dig så är det något positivt och inte förnedrande eller sexuella trakasserier. Alltså något man får stå ut med.
Att någon tar på en så är det naturligtvis fel och inget som skall accepteras.
Har man problem med att folk flörtar eller raggar på en kanske man ska undvika vissa ställen. Men skyll inte på att det är trakasserier.
Det jag befarar är att det går för långt, jag tror inte det var tänkt så. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kqrvB/fick-sparken-efter-me-too-anklagelser--tog-sitt-liv
Det faktum att det varit en del av kulturen, om än en dålig del har väl gjort att några trott det var ok. Ungefär som att bötfälla alla som någon gång de sista 15 åren inte stannat vid stopp, räcker någon pekar ut personen. Skillnaden är dock att ett utpekande i metoo skadar betydligt värre. Rättssystemet är åsidosatt å det grövsta. Inte ens de värsta våldsbrottslingar får en sådan behandling.
Metoo är säkert bra tänkt, att skapa opinion och få en reaktion i rätt riktning. Att göra det känt med eftertryck att det är inte ok att antasta någon, det kan ge kännbart straff, från och med nu.
Tyvärr har det utvecklats till nån slags instagram-mob som agerar både åklagare och domare.
Rödstrumpor och manshatare bör tänka ett steg till, det kan ligga dem i fatet om utvecklingen fortsätter, Fi kan glömma riksdagen, karriärkvinnor lär få det svårt att avancera i företag med manliga chefer då kvinnor skulle ses som en tickande bomb.
Detta är vad jag tror, jag har inga lik i lasten, jag skulle kunna skriva på metoo och beklaga mig för jag har blivit antastad av en gay flera gånger, jag känner inte den människan längre.
Folk får ha vilken läggning de vill så länge det inte går ut över andra, de kan jag fortsatt säga hej till.

T
H Husqvarna220Ac skrev:
Ingen som börjar tröttna på detta??? Snart är alla skyldiga! MEN ingen dömd! Tycker det låter som snyfthistorier, om man jobbat och blivit ”utsatt” i 10år, varför gör man då inget?? Slutar? Anmäler? Nä, väntar i 10år och lägger ut på Instagram..

Och dyker bara upp nu historier..men säger inte att ”de” är oskyldiga heller..men känns lite som att hänga ut..
Hela metoo-grejen är ju bara en löjlig jävla hysteri. Samtidigt springer massvis med kvinnor och kollar på uppföljarna till deras favoritfilm Fifty shades of Grey, sicket jäkla hyckleri alltså!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
O
Ja får man tro vad som skrivits i media så kan man fundera på om man får prata med en kvinna utan att det skulle uppfattas som sexuella trakasserier?
Sedan har det hela spårat ur totalt Martin timell blir anmäld för en våldtäkt som skedde för 8år sedan. Dessutom så läser man att åklagare har tagit upp det. En åtta år gammal våldtäkt. Han kommer inte bli fälld.
Men varför gör inte kvinnan en polisanmälan direkt?

Husqvarna220Ac: Så länge det inte går att bli dömd för det får män uppföra sig hur de vill mot kvinnor alltså, är det så du menar?

tank77: du tittar aldrig på filmer som visar saker du inte själv skulle vilja vara med om eller göra? Jag tyckte Familjen Flinta var rätt kul när den kom, det betyder inte att jag vill leva på stenåldern. Jag följer med nöje Walking Dead, det innebär inte att jag vill uppleva en zombieapocalypse.
Och nej, jag har inte sett Fifty shades of Grey. Fast jag skulle gärna åka med på Discovery, det får jag erkänna....

Odjuret: Verkligen? Prata? Nån sorts omdöme har du väl ändå? Annars kan du tänka så här: Om du skulle hamna i fängelse, är det du just tänker säga något du skulle gilla att höra från din storväxte cellkamrat?
Jo, de flesta av oss blir oftast glada för en första komplimang, om den inte är allt för tafflig eller kränkande eller påträngande. Men väldigt ofta är det väldigt svårt att få killen att förstå att det räcker och att man inte är intresserad. De lyssnar inte. Eller registrerar inte vad de hör.

Jag har på olika håll sett vissa män kräva detaljerade förteckningar EXAKT på vad de får säga/göra mot kvinnor och hur vi ska bemötas. När vi då säger att ni bara ska lyssna på kvinnorna och visa respekt, så reagerar många med "Men vi måste ju DISKUTERA saken och gemensamt komma fram till en LÖSNING (med det menar de att kvinnor ska sätta upp regler som de får protestera mot, så att de kan kallas oss manshatare och feminazis). Men lösningen är ju redan klar:
Ni bara ska lyssna på kvinnorna och visa respekt.
Det är faktiskt inte svårare än så.

• Gilla
Xilona och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.