456 kvinnliga skådespelare och 653 sångare har nu gått ut offentligt och beskrivit de övergrepp de varit utsatta för.
Dessutom har många här, inklusive mig själv (även om jag inte berättat allt), på byggahus vittnat om trakasserier de varit utsatta för.
Hur kan man då, som man, bara försöka skämta bort alla kommentarer?
Dessutom har många här, inklusive mig själv (även om jag inte berättat allt), på byggahus vittnat om trakasserier de varit utsatta för.
Hur kan man då, som man, bara försöka skämta bort alla kommentarer?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
Vad menar du med ”som man”?? Ska män ta någon slags kollektiv skuld för vad dessa individer gjort?Hemmakatten skrev:
456 kvinnliga skådespelare och 653 sångare har nu gått ut offentligt och beskrivit de övergrepp de varit utsatta för.
Dessutom har många här, inklusive mig själv (även om jag inte berättat allt), på byggahus vittnat om trakasserier de varit utsatta för.
Hur kan man då, som man, bara försöka skämta bort alla kommentarer?
Nej, men skuld för att man själv inte gjort tillräckligt för att motverka sånt beteende. Men det gäller inte bara män, utan alla. T.ex. förskolefröknar som säger "pojkar är pojkar", och låter dem gå över gränserna redan i unga år.S SueCia skrev:
Jag anser att man som samhälle, alltså man och kvinna ska känna ett gemensamt och ett personligt ansvar. Det är inte nödvändigtvis samma som skuldkänslor men uteslutar det inte.
Sedan skulle det vara bra med mer historier från män som antingen var förövare eller tyst vittne, eller som kanske ingrep.
Syftet med #metoo är att tydliggöra alla övergrepp, så låt oss göra det
Sedan skulle det vara bra med mer historier från män som antingen var förövare eller tyst vittne, eller som kanske ingrep.
Syftet med #metoo är att tydliggöra alla övergrepp, så låt oss göra det
Redigerat:
Blanda inte ihop skuld med ansvar. Bara de som gjort något, sagt något är skyldiga, precis som en förälder inte är skyldig till det ens barn gör, men får ta ansvar för det. Och alla män kan därför ta ansvar för att det ska bli bättre.
Ser allt för många män som skyller ifrån sig med "men det är ju kvinnor som uppfostrat barnen alltså får kvinnorna skylla sig själva". Nä, isåfall är det väl än viktigare att männen börjar ta ansvar på riktigt.
Och, vi vet ju alla, att det inte är kvinnor som lär pojkar att tafsa, vissla, ge dåliga komplimanger osv. De lär sig av äldre skolkamrater, vänner, klubbkompisar, bröder, senare kollegor. Några få beter sig RIKTIGT illa. Ganska många skrattar med. Några reagerar inte alls. Ett fåtal skruvar sig besvärat. Nästan ingen säger ifrån. Det är dags att de där två sista grupperna som faktiskt reagerar blir de största, och att de som inte reagerar alls börjar reagera och börjar hålla med dem som säger ifrån.
"Men kvinnorna då?"
Jo, vi ska fortsätta ta vårt ansvar som vi alltid gjort. Vi ska övertyga de inom skolan som slentrianmässigt säger "såna är ju pojkar" att sluta med det. Vi ska peppa de tysta männen och de försiktiga männen att våga säga ifrån.
Men vi kan inte säga ifrån själva. Det funkar inte. för de här männen lyssnar inte på kvinnor,de har ingen respekt för kvinnor. Det är liksom det som är problemet.
Ser allt för många män som skyller ifrån sig med "men det är ju kvinnor som uppfostrat barnen alltså får kvinnorna skylla sig själva". Nä, isåfall är det väl än viktigare att männen börjar ta ansvar på riktigt.
Och, vi vet ju alla, att det inte är kvinnor som lär pojkar att tafsa, vissla, ge dåliga komplimanger osv. De lär sig av äldre skolkamrater, vänner, klubbkompisar, bröder, senare kollegor. Några få beter sig RIKTIGT illa. Ganska många skrattar med. Några reagerar inte alls. Ett fåtal skruvar sig besvärat. Nästan ingen säger ifrån. Det är dags att de där två sista grupperna som faktiskt reagerar blir de största, och att de som inte reagerar alls börjar reagera och börjar hålla med dem som säger ifrån.
"Men kvinnorna då?"
Jo, vi ska fortsätta ta vårt ansvar som vi alltid gjort. Vi ska övertyga de inom skolan som slentrianmässigt säger "såna är ju pojkar" att sluta med det. Vi ska peppa de tysta männen och de försiktiga männen att våga säga ifrån.
Men vi kan inte säga ifrån själva. Det funkar inte. för de här männen lyssnar inte på kvinnor,de har ingen respekt för kvinnor. Det är liksom det som är problemet.
Nu är inte alla kvinnar så bra som dig Anna. Många som sägersåna är ju pojkar är just kvinnor (ca 50% är min uppskattningAnna_H skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Men om en man säger nåt till en man.??? Som händer precis på varje mansdominerad arbetsplats, givets på skoj, men män kan ta ett skämt! Det kan inte en kvinna/tjej, då blir det Metoo, utredningar, mm..Undrar hur allvarligt allt detta är som har kommit upp sista månaderna? En flirt är väl snart fängelse..
@Husqvarna220Ac, ditt inlägg är också viktigt eftersom den också visar hur svårt det är för framförallt kvinnor (men också män) att få förståelse för trakasserier eller övergrepp de har varit med om.
Framförallt måste ju det här med "pojkar är ju lite stökiga", "pojkar orkar ju inte sitta still lika länge", "pojkar förstår ju inte lika mycket", "han gillar dig egentligen, men vet inte hur han ska säga det", allt sådant som många i personalen slänger ur sig av ren slentrian måste bort.ion skrev:
Ok. Var lite orolig att du menade att pojkar skulle tvingas leka med dockor och flickor med bilar samt att alla skulle benämnas "hen".Anna_H skrev:
Okej fast varför klarar och har kvinnor så gott som alltid hittat balansgången? Är det genetiskt att veta gränser mot andra könet eller vad avgör detta? Sedan verkar det ju inte riktigt som detta handlar om nån kommentar här eller där utan fall av antignen rena övergrepp eller systematiska kommentarer av nedsättande karaktär! (Sedan finns det säkert enstaka fall där nån gjort nåt litet eller sagt nån kommentar och nån tagit illa vid sig)H Husqvarna220Ac skrev:Men om en man säger nåt till en man.??? Som händer precis på varje mansdominerad arbetsplats, givets på skoj, men män kan ta ett skämt! Det kan inte en kvinna/tjej, då blir det Metoo, utredningar, mm..Undrar hur allvarligt allt detta är som har kommit upp sista månaderna? En flirt är väl snart fängelse..
Det är väldigt få genusmedvetna som vill tvinga barn till något. Däremot skall pojkar få möjlighet att leka med dockor, flickor få välja om de vill leka med bilar och när en pratar om någon där kön är okänt så är det vettigt att använda hen för att inte cementera fördomar.ion skrev: