K
Jag hoppas du har rätt!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
S SueCia skrev:
Tycker man att det är ok att skämta om såna allvarliga saker så har man skev kvinnosyn, så är det bara oavsett hur sarkastisk man säger sig vara.
Då får du gärna posta var du tycker gränsen ska gå, för tydligen tycker du att det ska finnas en gräns för när en kvinna ska känna sig kränkt och utsatt för övergrepp.
 
harry73
K KjellTimell skrev:
Jag hoppas du har rätt!
Det gör jag med (aldrig förlora hoppet :))
 
S
harry73 harry73 skrev:
Då får du gärna posta var du tycker gränsen ska gå, för tydligen tycker du att det ska finnas en gräns för när en kvinna ska känna sig kränkt och utsatt för övergrepp.
Självklart ska det finnas en gräns. Men om en kvinna känner sig kränkt av att producenten för ett TV-program säger "den där urringningen ger fina tittarsiffror" så borde man inte gett sig in i TV-branschen över huvud taget. Sex har alltid och kommer troligtvis alltid att sälja bra, om det så bara är en urringning.

PRECIS som när en manlig artist kör med uppknäppt skjorta för att visa sexpacket, det säljer, o det är inte det minsta kränkande eller konstigt.

Sen att skämta om att det är OK att våldta ett visst antar centimetrar tyder på en viss brist på respekt för kvinnor.
 
S SueCia skrev:
Tycker man att det är ok att skämta om såna allvarliga saker så har man skev kvinnosyn, så är det bara oavsett hur sarkastisk man säger sig vara.
Här är vi inne på rätt farlig mark... Vad får man och vad får man inte skämta om? Får man inte skämta om kvinnosyn så borde man inte få skämta om exempelvis religiös syn heller... Eller intelligens... Eller hudfärg... Eller politik..... Eller... ja vad har vi kvar att skämta om?
 
harry73
Förlåt om det uppfattades som bristande respekt för kvinnor. Det var bristande respekt för dig
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
harry73 harry73 skrev:
Förlåt om det uppfattades som bristande respekt för kvinnor. Det var bristande respekt för dig
Utveckla gärna varför du känner att du måste gå till personangrepp.
 
S SueCia skrev:
Tycker man att det är ok att skämta om såna allvarliga saker så har man skev kvinnosyn, så är det bara oavsett hur sarkastisk man säger sig vara.
Säger han som reducerar kvinnors upplevelser kring sexuella trakasserier till uppmärksamhetsbehov.
 
K KjellTimell skrev:
Vi hade besök av Svensk Byggtjänst häromdagen som sa att stadsbyggnadskontoret i Stockholm skall bli mer jämställt/könsneutralt genom att ändra/se över följande ord (vet ej hur långt gångna dom är)

- Byggherre = Byggaktör
- Elvamannaplan = Elvaspelareplan
- Jungfrulig mark = Obebyggd mark
- Tjänsteman = Tjänsteperson
Och i andra änden av skalan tycker man så här:
Trenden att införa könsneutrala formuleringar som ”person”, ”medborgare” etcetera i olika styrdokument står i direkt strid med jämställdhetsarbetet. Statistik, budgetar och måldokument finns inte till för att medborgare ska känna sig inkluderade i texten, utan för att styra samhället mot en önskad utveckling, skriver åtta jämställdhetsexperter.
https://www.dn.se/debatt/nar-kon-osynliggors-riskeras-hela-jamstalldhetsarbetet/

Allt är fel alltså, eller som man säger: Hur man än vänder sig har man ändan bak :cool:
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
T ToRy skrev:
ja vad har vi kvar att skämta om?
Vädret!

Fast det går inte heller hos oss, då vi har två meteorologer i släkten :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast det går inte heller hos oss, då vi har två meteorologer i släkten :)
Jag har en morbror som är bonde också, och även där kan vädret vara lite känsligt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
T ToRy skrev:
ja vad har vi kvar att skämta om?
När jag var ung florerade vitsar om korkade norrmän, snåla skottar osv. Sånt är förstås helt tabu idag. Men generellt är det alltid mer OK att häckla uppåt i hierarkierna. Chefer, politiker, bankdirektörer etc är välfortfarande lovligt byte skulle jag tro.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och i andra änden av skalan tycker man så här:
[länk]

Allt är fel alltså, eller som man säger: Hur man än vänder sig har man ändan bak :cool:
Men det där handlar väl om att man måste kunna samla in korrekt statistik för att kunna dra slutsatser kring diskriminering etc. Känns inte direkt överförbart på könsneutrala yrkestitlar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
S scim skrev:
Säger han som reducerar kvinnors upplevelser kring sexuella trakasserier till uppmärksamhetsbehov.
Läs om och läs rätt, jag skrev att det var många som gör det, inte att alla gör det.
Detta är bekräftat redan av att i det i många fall motbevisats redan.
 
S SueCia skrev:
Läs om och läs rätt, jag skrev att det var många som gör det, inte att alla gör det.
Detta är bekräftat redan av att i det i många fall motbevisats redan.
Om man bara antyder att kvinnor i någon större utsträckning skulle göra det har man skev kvinnosyn, så är det bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.