I
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, de har satt strålkastarljuset på det, så att det kommer upp i ljuset. För det har inte blivit värre enligt min mening. Det har bara synliggjorts.
Nu menade jag tvärt om. Det finns snart inte en serie, film eller såpa som inte innehåller sex. T.o.m underhållningsprogram har inslag av sex.

ion skrev:
Och vilken roll har filmer och även direktsända tv-såpor/serier? Jag tror de har mycket skuld i utvecklingen.
ion skrev:
Nu menade jag tvärt om. Det finns snart inte en serie, film eller såpa som inte innehåller sex. T.o.m underhållningsprogram har inslag av sex.
De inte bara innehåller sex (sexuella anspelningar), de "säljer" sina program med hjälp av sex/sexualiteten.. den ena serien är ju värre än den andra..

Tv-spel och reklam är ännuvärre :(

Vi matar på onormalt/onaturligt beteende via media på "bästa sändningstid" till samhället..

I
Snigla Snigla skrev:
De inte bara innehåller sex (sexuella anspelningar), de "säljer" sina program med hjälp av sex/sexualiteten.. den ena serien är ju värre än den andra..

Tv-spel och reklam är ännuvärre :(

Vi matar på onormalt/onaturligt beteende via media på "bästa sändningstid" till samhället..
Och till sist blir det norm.

O
I den här debatten om kvinnor och sex så har det tyvärr gått över gränsen. Nu börjar nästan sex bli något fult som man har i sängen när ingen ser på och enbart för fortplantning:)
Jag tycker det är synd att det ska behöva skruvas åt det hållet. Varför inte mer öppenhet? I jakten på jämlikhet så slutar butiker sälja porrtidningar. Visst man kan diskutera porren och "jämlikhet" den finns knappt där men just det hör inte till frågeställningen. Tar verkligen kvinnor illa upp för att det säljs porrtidningar på pressbyrån? Släpp problemet med kvinnoförtrycket
Jag vill tro att de kvinnor som är i den här tråden är vettiga. Men när det gäller feminister så går de gärna för långt i sin iver om jämlikhet. Ibland går det så långt att man nästan förtrycker sig själva.

Odjuret: Affärerna slutar sälja porrtidningar för att de har svårt att hålla produktionen igång (ekonomiskt) när hela internet kryllar av "gratis porr" i alla kategorier :) (Detsamma gäller ju för hyrfilmerna,,)

Och nej, sex är inget fult och det ska det heller inte vara.. men man behöver inte "trycka in det i nyllet" på alla HELA tiden! Det börjar ju bli komiskt hur allt anspelar på sex i allt.. reklamerna tex.. de är skrattretande ibland. Nog för att sex säljer men .. allt behöver väl inte handla om sex hela tiden?!

.. och när vi ändå är inne på ämnet sex så är internet ett jäkla stort problem för det mesta går att finna där - saker som INTE är normalt och INTE ska visas för barn i alla åldrar!

Tacka fasiken för att vissa får snedvriden syn på "sex".. internet får allt att verka normalt, nått som alla gör hela tiden - där tar man verkligen det man vill ha och skiter i resten!

Jag har börjat inse vissa fördelar med ett censurerat internet (jag som eg är helt emot sånt.. :surprised:)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ion skrev:
Och till sist blir det norm.
Det är de som är det farliga!

O Odjuret skrev:
Tar verkligen kvinnor illa upp för att det säljs porrtidningar på pressbyrån?
Jag vet inte, har du jobbat med att sälja porrtidningar? Det har jag. Tro mig, det finns gott om gubbar som inte kan uppföra sig när kassapersonalen är en yngre tjej med fördelaktigt yttre.

Vi hade även namnbrickor som det stod "Alltid nybakt bröd" på. "Jaså, har du nybakta brön?" var en lika vanlig fråga som om det var gratis när streckkoden inte gick in.

Och kunden har alltid rätt. Glöm inte det!

Så för att svara på din fråga: Ja.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har själv suttit i en styrelse för många år sedan med en ordförande som nedvärderade de unga kvinnliga styrelseledamöterna. Det var ibland lite subtilt och ibland riktigt plumpt. Han antydde mer än en gång att de satt där för att de var unga och för att de var kvinnor. Det var iofs delvis sant. Det fanns krav på en viss andel unga och en viss andel kvinnor i styrelsen, så att välja inen ung kvinna slog två flugor i en smäll. Det var i en organisation med klart flest manliga medlemmar (långt över 90% män), så vilka unga kvinnor som skulle bli invalda kunde man nog räkna ut. Visst satt de där delvis av det skälet, men de hade saker att bidra med och ordförandens stil underlättade inte precis för dem. Jag sa ifrån ibland, ibland inte. Det är de gånger jag inte sa till som stör mig idag, många år senare.
Bra med berättelser från den andra sidan. Lika bra som kvinnans berättelse!
#METOO (får man använda metoo så?)

För ca 15 år sen var jag på krogen med 2 kompisar. När det var dags att gå hem mötte vi 2 kvinnor/flickor på gatan.
Min kompis började prata med dom och hävdade att han kunde lyfta deras bröst utan att röra dom och ville slå vad om en tia. Den ena kvinnan litade inte på oss, den andra var nyfiken hur det skulle gå till.
Han tog henne vid hennes bröst och betalade glad en tia. Jag tyckte det var rätt så roligt även om jag visste att det var över gränsen. Kvinnan tyckte inte det var kul.

Jag utmanar alla att komma med fler historier.

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
O
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vet inte, har du jobbat med att sälja porrtidningar? Det har jag. Tro mig, det finns gott om gubbar som inte kan uppföra sig när kassapersonalen är en yngre tjej med fördelaktigt yttre.

Vi hade även namnbrickor som det stod "Alltid nybakt bröd" på. "Jaså, har du nybakta brön?" var en lika vanlig fråga som om det var gratis när streckkoden inte gick in.

Och kunden har alltid rätt. Glöm inte det!

Så för att svara på din fråga: Ja.
Jodå jag har jobbat på pressbyrån. Men vi hade inga tjejer anställda tyvärr. Men å andra sidan jobbade man ensam så jag skulle troligtvis inte hört eller sett något.

harry73 harry73 skrev:
Jag utmanar alla att komma med fler historier.
Längesedan men det här mötet har inte fallit i glömska.

Jag sökte ett jobb och blev kallad till anställningsintervju, närvarande var en kvinnlig facklig representant samt högsta chefen och en avd.chef, båda män.

Inledningsfrasen från chefen;
"Och vad kan denna lilla flicka med det böljande hårsvallet ha för intressen här i livet, du vill bli chef och sen då? Vill du bli högsta hönset kanske? "
De båda herrarna skrattade gott..

Än idag, när jag tänker på den här situationen förstår jag inte varför jag inte gick därifrån. Jag blev arg, riktigt arg och för första gången i mitt liv blev jag hämndlysten. Jag är välutbildad och därtill väluppfostrad så jag bara satt där och väntade ut skrattet :mad:

I bilen på väg hem kom de hämndlystna tankarna, vi jobbar inom samma yrkesområde och någon gång kommer vi att ses igen och då skall jag tala om för dig hur inkompetent du är. Och visst, många år senare träffades vi på Island i samband med en nordisk konferens. Jag såg honom, en ensam tafflig person som kände sig väldigt obekväm i sammanhanget. Jag gjorde ingenting, tyckte bara synd om honom. Kvinnligt?

Och nej, jag fick inte jobbet.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Jag har väl en del lågvattenmärken att svara för i mitt CV, som att i min ungdom på krogen kunnat säga rakt ut till någon snygg tjej att: -Den där kroppen har inte gud skapat för att sitta här på en stol, eller -Åh, kan inte jag få låna din kropp att onanera i?

Jag är fullt och fast övertygad om att INGEN av de jag sagt saker till som detta tagit illa upp, men det är klart att det var andra tider då. Jag skäms inte ett ögonblick för att ha gjort detta. Jag kan inte på något vis känna att jag skulle jämställas med någon som bokstavligen trakasserar en annan person för dessa taffliga raggningsförsök.

Men jag tror att många som vänder taggarna utåt i Metoofrågan helt missat poängen, det spelar ingen roll om det är lika vanligt för killar att ha blivit utsatta för liknande saker. Att en orätt skulle göra en annan negligebar är fel.

Finns ett problem så måste man inte lösa ett större problem först, man kan mycket väl börja med nummer sju på listan för att ta nummer två efter det och sedan nummer tolv. Varje steg bidrar till en bättre värld.

Som jag skrev att jag inte skäms, det finns också sådant jag skäms över:
Jag var väl i nitton-, tjugo-årsåldern och var upp över öronen kär i en tjej, hon hade allt, hon var den vackraste jag någonsin sett, en supermodell kunde inte mäta sig med henne, och hon gillade mig!!, hon var snäll och omtänksam, rolig och intressant. vi hade strulat sedan en tid tillbaka men jag tror att min besatthet av henne var fullständigt kontraproduktiv, det tog ett par månader den sommaren och i efterhand ser jag precis hur fel jag spelade mina kort. Skit samma, jag är lyckligt gift och har på det stora hela varit nöjd med hela mitt liv.

Förutom en sak; och det är också den enda lilla saken jag själv kan relatera till i Metoo-virveln:

Jag och några kompisar satt på ett hamburgerhak en sen kväll, plötsligt stiger hon med stort H in, Nu hade det definitivt varit slut mellan oss sedan kanske 3-4 dagar tillbaka. Mina kompisar visste naturligtvis om detta och talade med höga röster om hur hon såg ut och hur hon lät och hur hon betedde sig, allt i negativa termer, och allt för att muntra upp mig.

Jag bara satt där och sade ingenting, hon var trots att hon ratat mig fortfarande den vackraste mänska jag någonsin sett, och den till den tidens datum den jag tyckt mest om.

Jag sade ingenting...

Det här är alltså något som hände för snart 30 år sedan, det kan fortfarande komma över mig ibland, trots familjebildande och ett bra liv. Fy fan vad röten jag var. Jag skulle ha sagt någonting, jag borde gjort något.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Det är det som saknas i många fall, att någon vågar stå upp för vad de egentligen vet är rätt - och säga ifrån när de vet att något är fel.. oavsett konsekvenserna!

Men inget ont om dig för de Snål-Jocke, det var inte så jag menade! De allra flesta har gjort precis som du någon gång i livet.. (omedvetet eller medvetet).. så även jag!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
I
Det hände väl nån gång att man fick följa med de stora grabbarna på stritan, tuta och vissla på tjejerna, de flesta tjejer som uppehöll sig där gjorde det troligen för att bli uppmärksammade. Men det skulle säkert precis som uttryck : " Oj vilken söt hund får man lov att klappa matte " resultera i anmälan nuförtiden.

Jag och sambon har börjat dela sovrum, för säkerhetsskull, så att det inte blir nåt tjafs, och alla ev närmanden som godkänns av bägge skrivs under av båda på en förtryckt blankett, där tid, plats, och ev aktivitet fylls i och sparas i en pärm i kontoret, som sparas i minst 40år, så om nån av oss skulle bli Idolkändis så är man säker mot ev Metoo taggningar.

harry73
Tar du då också videobevismaterial, kan det hjälpa att sparka kändislivet igång igen när det behövs;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.