Tack för denna tråd, som gjorde mig uppmärksam på Paul Sellers trevliga videor. :-)

Kommer in i tråden lite sent och det mesta kloka är redan sagt. Vill dock bara understryka att en grundhyvel är ett väldigt användbart verktyg. Jag har den på min topp fem lista över hyvlar man behöver i snickeriet.
Jag använder mina (...har en stor LN, en liten LN, en liten LV och en pytte LV plus några i trä..) ofta. Alltifrån att rensa upp vid halvförtäckta sinkor, halvt ihalvt fogar och andra handgjorda fogar. Dessutom är den perfekt att få samma djup hela vägen i ett fräst spår. Jag har skrivit några rader här
/B

bengtn skrev:
Kommer in i tråden lite sent och det mesta kloka är redan sagt. Vill dock bara understryka att en grundhyvel är ett väldigt användbart verktyg. Jag har den på min topp fem lista över hyvlar man behöver i snickeriet.
Nu blev ju jag lite nyfiken på hur topp fem listan över hyvlar jag skulle behöva ser ut? Själv har jag kommit på att hyvla är kul, fast jag saknar än så länge både bra hyvlar, bänk och erfarenhet för att uppnå bra resultat. Men det skulle kunna vara intressant att veta vad jag ska komplettera dagens samling med för att nå bra resultat. Idag finns endast en puts- och en stöthyvel.

Det går att lösa det hela genom att tillverka sin egna grundhyvel på sant fattigmans-manér.

1. Ta en stabil brädstump, ungefär lika stor som kroppen till en grundhyvel då den fyller samma funktion.

2. Skruva i en skruv en liten bit i brädstumpen, låt skruven och dess huvud sticka ut lika långt som djupet på det spår du skall bottna upp. Detta är ditt hyvelstål.

3. Fila en egg på skruvens huvud och använd den sedan som en grundhyvel.

Inte det bästa eller stiligaste sättet att lösa uppgiften på, men det fungerar ganska så bra.

Lycka till med snickrandet

Mvh
Alex

• Gilla
asgo och 1 till
  • Laddar…
pyro skrev:
Nu blev ju jag lite nyfiken på hur topp fem listan över hyvlar jag skulle behöva ser ut? Själv har jag kommit på att hyvla är kul, fast jag saknar än så länge både bra hyvlar, bänk och erfarenhet för att uppnå bra resultat. Men det skulle kunna vara intressant att veta vad jag ska komplettera dagens samling med för att nå bra resultat. Idag finns endast en puts- och en stöthyvel.
Stöt+puts räcker väldigt långt om de är av vettig kvalitet. Fixa en hyfsad bänk/arbetsbord och prylar för att bryna stålen, och sen är det bara att träna;)

Daniel_N skrev:
Stöt+puts räcker väldigt långt om de är av vettig kvalitet. Fixa en hyfsad bänk/arbetsbord och prylar för att bryna stålen, och sen är det bara att träna;)
Jag tror också att jag klarar mig ganska långt på mina två hyvlar. Kvalitén är väl iaf skaplig på dom. Bänken och ordentligt med övning är definitivt det som saknas mest.

Jag var mest bara lite nyfiken på hur en topp fem lista skulle se ut. Jag tror mig ha en bild av vilka tre som står på tur på min lista, så det hade varit intressant att se om det är samma som Bengt har på sin.

Topp fem listan är lite svår att göra utan att bestämma vad man jobbar med och vilka övriga maskiner man använder. tex så är ju en rubank inte sådär otroligt nödvändig om man har en rikt och planhyvel, men desto nödvändigare om man bara jobbar med handverktyg eller har så stora arbetsstycken att dom inte kan gå genom maskinen.

Rent generellt så känns putshyvel, stöthyvel och en simshyvel som väldigt nödvändiga hyvlar till allmänt snickeri. En gradhyvel tycker jag är rätt bra att ha med om man ska grada in lister i skivor och dyl. Grundhyveln använder jag inte så ofta längre, även om den är trevlig.

Ska man handhyvla golv eller bjälkar för att passa in i äldre bebyggelse så är en oxhyvel riktigt bra, men kan ersättas med en bredbladig putshyvel om man jobbar ensam.

Just nu så jobbar jag med att handhyvla fönsterfoder till ett friluftsmuseum där alla snickerier ska gå i sen 1800-tals stil, då känns mina dryga 20 olika profilhyvlar som lite i underkant för att få rätt bredder och svängningar.

Mvh
Alex

Min topp fem lista är idag:
1. En 5 eller 5½ Med ett stål för grov avverkning och ett för finare hyvling klarar den det mesta hyggligt
2. En lång rubank, 7 eller 8a, för limfogar och för att hyvla plant
3. En "shoulder plane"
4. Grundhyvel
5. Stöthyvel för div fix
Sen kommer putshyvlar, falshyvel, nothyvel med flera.
Med reservation för att jag hellre använder handverktyg än maskiner. Hellre hyvel än fräs alltså. Ordningen och vikten i listan ändrar sig ofta men detta är noteringen idag :)
För den som mest använder maskiner är listan snarare
1. Stöthyvel
2 Putshyvel
3. Grundhyvel
4. Sandpapper
/B

Den hyvel som jag använder mest är en liten äldre putshyvels 102 av märket Kuntz. Den är väldigt lätt, men stålet håller inte skärpan så värst länge så det står på listan "att byta". Tycker att den är mycket trevligare att använda än den vanligare storleken 9 1/2.
Som putshyvel tycker jag storlek 3 är att föredra framför 4:an.
Nästan alla andra hyvlar har sin rätta storlek för respektive jobb. Men jag väljer nästan alltid ett verktyg som är lite lättare och smidigare(kanske säger en del om min anatomi). Speciellt hyvlar då man ofta använder dom under en lite längre period åt gången.

Pär

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Håller med Pär i stort, även om jag tycker putshyvel #4 är lagom för det mesta. Min Ln #2 är ett spännande mellanting mellan stöthyvel och putshyvel. För mej passar en stöthyvel 60½ bra i handen medan min Veritas är för stor. Har också en LN102 som ofta kommer till användning.
/B

Tycker det ser ut som att bästa medicinen för urslag i ditt fall är bättre virkeskvalitet. Med den virket så vet i katten om jag skulle lägga ner så mycket jobb på en yta som inte kommer synas, men det är ju bara jag förstås. Ska det vara handverktyg är det väl grundhyvel eller riktigt vasst stämjärn som gäller, ta lite i taget och stämma av fibrerna i ytterkant först.

Offtopik igen
Bengt ursäkta min okunnighet i den förbask..e numer djungeln bland hyvlar. Men 2:an är det en vanlig putshyvel storlek 2 eller? Det dom kallar för Bench plane No2

Pär

Rätt Pär, det är den näst minsta enligt Stanleys numrering putshyvlar. Den minsta #1 är oanvändbart liten.
/B

Tjoho då hade jag rätt eller jag gissade rätt.
Men då dök en ny fråga upp vad skillnaden mellan no60-1/2 och no9-1/2 är det vinkeln på bladet, är det så enkelt.

Rätt igen 60.5 är låg vinkel och 9an normalvinkel. Finns ingen anledning att skaffa annat än låg vinkel, då man lätt bryner en högre vinkel men det är jobbigare att minska den.
/B

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.