Jonas Persson
Bilden är aaaningens avlång:p

Jaha den har skala 1:1 såklart :P, då ryms den inte i min lille mobil.. :)

Jonas Persson
Inser det nu, med 72dpi är den 63cm på skärmen, nästan 1:1. Men man ser tydligt alla streck och prickar:).

Rätta mig om jag har fel, men är inte 17,5cm den ideala höjden för ett trappsteg? Därav markering där?

åh den här diskussionen tycker jag var intressant :)
visst är det en sån där vit kopia på hultafors gula glasfiberstock?? skaffade en sån från clas i insjön när jag jobbade på taket, för att "den är ju så mkt billigare än de gula och de går ju inte av.." men gav snart upp och skaffade en ny gul då den vita var "för" mjuk i plasten och böjde sig därav som en regnbåge när jag sträckte ut den och skulle mäta takfot m.m.

men undrar fortfarande om det inte är någon som vet eller kan komma fram till vad markeringarna betyder :)

Nja, ett rött kryss på 17,5 skall tydligen betyda att man inte får använda den inom handeln i Nederländerna, t.ex. för att mäta tyg i en tygbutik. Men om romberna har samma betydelse vet jag inte.

Va? Tyg? Nederländerna? Handeln? Förklara gärna... :confused:

Jag har hört samma sak förut. Låter helknasigt!

Jonas Persson
Nu när du säger det så minns jag att det var Classe som den inköptes på för 5-7 år sedan. De har en vit meterstock även idag i sortimentet, men utan dessa romber.

Om jag har fattat det hela rätt så ersattes det röda krysset på 17,5 cm med en kröning när tum/meterstockens godkänts av någon form av myndighet/mätinstitut i Holland. På så sätt skulle fusk i handeln undvikas, tex att tant Agda snuvas på 5 cm tyg till sin nya kjol.

Jag vet inte om kröningssystemet används idag. Krysset är kanske bara en lustig kvarleva?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jonas Persson
Den tråden slutar efter sex inlägg med hemmapularens fråga:

"På min Bauhaus stock har jag konstiga ovaler, den frösat sitter på 23,5 cm, sedan sitter de med 21 cm mellanrum, någon som vet vad det är?"

Min fråga är mao redan ställd för sju år sedan...

Mikael_L
dsub skrev:
har svart bälte i google och då hittar man mycket:
:D :thumbup: :D

Upptäckte häromdagen ett kryss på tumstocken som jag inte kunde lista ut vad det skulle vara till. Någon som sitter inne med kunskap eller fiffig idé?

Ni ser krysset mellan 17 och 18...

IMG_1274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.