16 650 läst ·
32 svar
17k läst
32 svar
Meterstock med skumma markeringar
åh den här diskussionen tycker jag var intressant 
visst är det en sån där vit kopia på hultafors gula glasfiberstock?? skaffade en sån från clas i insjön när jag jobbade på taket, för att "den är ju så mkt billigare än de gula och de går ju inte av.." men gav snart upp och skaffade en ny gul då den vita var "för" mjuk i plasten och böjde sig därav som en regnbåge när jag sträckte ut den och skulle mäta takfot m.m.
men undrar fortfarande om det inte är någon som vet eller kan komma fram till vad markeringarna betyder
visst är det en sån där vit kopia på hultafors gula glasfiberstock?? skaffade en sån från clas i insjön när jag jobbade på taket, för att "den är ju så mkt billigare än de gula och de går ju inte av.." men gav snart upp och skaffade en ny gul då den vita var "för" mjuk i plasten och böjde sig därav som en regnbåge när jag sträckte ut den och skulle mäta takfot m.m.
men undrar fortfarande om det inte är någon som vet eller kan komma fram till vad markeringarna betyder
Om jag har fattat det hela rätt så ersattes det röda krysset på 17,5 cm med en kröning när tum/meterstockens godkänts av någon form av myndighet/mätinstitut i Holland. På så sätt skulle fusk i handeln undvikas, tex att tant Agda snuvas på 5 cm tyg till sin nya kjol.
Jag vet inte om kröningssystemet används idag. Krysset är kanske bara en lustig kvarleva?
Jag vet inte om kröningssystemet används idag. Krysset är kanske bara en lustig kvarleva?
Har avhandlats bland annat här ett flertal ggr, har svart bälte i google och då hittar man mycket:End skrev:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/108694-tummstock.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19693-rott-kryss-pa-meterstock.html
Däreomt verkar ursprungskällan på hultafors försvunnit
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Den tråden slutar efter sex inlägg med hemmapularens fråga:
"På min Bauhaus stock har jag konstiga ovaler, den frösat sitter på 23,5 cm, sedan sitter de med 21 cm mellanrum, någon som vet vad det är?"
Min fråga är mao redan ställd för sju år sedan...
"På min Bauhaus stock har jag konstiga ovaler, den frösat sitter på 23,5 cm, sedan sitter de med 21 cm mellanrum, någon som vet vad det är?"
Min fråga är mao redan ställd för sju år sedan...
Kan ju vara det som diskuteras här:Bulldog skrev:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ock-med-skumma-markeringar-2.html#post1621981
