Hej! Står inför en större omstrukturering i snickeriet. Jag kommer att integrera en myford super 7 och en Arboga fräs med kordinatbord.

Idag är snickeriet inriktat på trä, men det menas gärna med allt möjligt. Men svetsande och rondel får hålla sig ute.

Det är ett avlångt enbils garage som jag huserar i i en öppen planlösning.

Vad ska jag tänka på? Jag tänker att damm och olja är jobbigt, tänker jag ska ha svarven och kordinat bordet täckta med häst filat eller dy när de inte används.

Vad ska jag tänka på? Kommer lite ritningar på hur det ser ut idag och hur jag tänker det ska bli. Behöver alla smarta tankar.

• Gilla
Frasse99
  • Laddar…
J Jormen skrev:
Hej! Står inför en större omstrukturering i snickeriet. Jag kommer att integrera en myford super 7 och en Arboga fräs med kordinatbord.

Idag är snickeriet inriktat på trä, men det menas gärna med allt möjligt. Men svetsande och rondel får hålla sig ute.

Det är ett avlångt enbils garage som jag huserar i i en öppen planlösning.

Vad ska jag tänka på? Jag tänker att damm och olja är jobbigt, tänker jag ska ha svarven och kordinat bordet täckta med häst filat eller dy när de inte används.

Vad ska jag tänka på? Kommer lite ritningar på hur det ser ut idag och hur jag tänker det ska bli. Behöver alla smarta tankar.
Draperier är inte dumma för att dela av

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Draperier är inte dumma för att dela av
Hm kan vara en idé

Jag har några brandfiltar jag tänkt hänga upp som avskärmning (svetsloppor, gnistor och metallspånor). Vilket år som helst nu..

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
K
Vad har ni för upphängning i taket för draperier? Har letat efter några rejäla, smidiga och enkla som inte kostar skjortan

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
Rickard.
Oavsett vad du tänker ut (som säkert kan hjälpa) så får du räkna med att torka rent maskinerna innan användning, det hör bara till även i rena metallverkstäder.

Jag använder sänksåg, bandsåg och handverktyg men undviker cirkelsågen och aldrig kap och gersåg i garaget och det funkar bra för mig utan några andra skyddsåtgärder. Separata dammsugare en med påse för trä och damm och en utan för metallspånor och sånt var ett stort lyft för mig.

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad har ni för upphängning i taket för draperier? Har letat efter några rejäla, smidiga och enkla som inte kostar skjortan
Jag har gjort enklast möjliga. Vanliga krokar i taket, i dem har jag fäst buntband och genom bundbandet dragit metallrör från biltema.
Kan enkelt flytta buntbanden med tillhörande rör och på så sätt få draperierna precis där jag vill ha dem för stunden.

• Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
K
Frustrator Frustrator skrev:
Jag har gjort enklast möjliga. Vanliga krokar i taket, i dem har jag fäst buntband och genom bundbandet dragit metallrör från biltema.
Kan enkelt flytta buntbanden med tillhörande rör och på så sätt få draperierna precis där jag vill ha dem för stunden.
Smart och enkelt. Men betyder också att du inte kan dra bort dom riktigt? Utan bara mer vika undan dom lite

K kniv skrev:
Smart och enkelt. Men betyder också att du inte kan dra bort dom riktigt? Utan bara mer vika undan dom lite
Lite suddig bild men jodå, går att dra undan. Tak med en upphängd metallstång och ett lysrör ovanför hyllor med verktyg i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kniv
  • Laddar…
Har varit och tagit lite mått i helgen….

Utrymme runt om dessa maskiner hur ska man tänka. Vad är ok minimi… har dåligt golv så det kommer vara en pers att flytta på om det sedan behövs.

Tänker man vill ha access på växel sidans av svarven. Tänker fräsen kanske står bäst snett in i ett hörn. Men egentligen vill jag ju gruppera dem….

• Hand håller ett måttband bredvid en maskin, med fokus på avståndet mellan maskin och växel; diskussion om placering och gruppering av maskiner.
    Skapa konto
  • Mätning av avstånd mellan metallkomponenter på en arbetsbänk, med en tumstock i förgrunden och en skruv i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gröngrön maskin med måttband ovanpå, omgiven av verktyg och möbler i verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Mätband mäter avstånd från en grön maskin, med träpall och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
Befinner mig nu post baxning…
Verkstan är nu migrerad men vi behöver defragmentera utrymmet.

Innan allt anlände inhandlandes 5 st nya underskåp för att med bättre effektivitet kunna inhysa alla nya verktyg skär och förbrukningsartiklar.

Men nu står jag är med 0 golv yta en pallkrage med svarv och fräs ämnen. 10 40 literate plat backar o uppackade 2 ml 8 svarvar med tillbehör arbogan är inne på fötter ml 7 väntar på sina men är på plats. Uppdateringar följer bjuder på lite bilder. Ska någon flytta Arboga pekar borr eller myford ml 7 så kan jag berätta hur var ej vansinnigt svårt.

• Verkstad med verktygsbänkar, hyllor fulla av förvaringsboxar och verktyg, samt arbetsbänkar och dammsugare, i en organiserad miljö.
    Skapa konto
  • Grön Myford-maskin på en träpall i en lastbilstransport, parkerad vid en trottoar under blå himmel.
    Skapa konto
  • Grön Myford-maskin i transportfordon, omgiven av verktyg och utrustning inklusive lyftvagn och täckta föremål på en pall.
    Skapa konto
  • Verkstad med verktyg och utrustning, oorganiserat utrymme fullt med skåp, kartonger och maskiner, inklusive svarv och olika tillbehör.
    Skapa konto
  • Grön svarvmaskin i ett verkstadsutrymme, omgiven av verktyg på väggar och en arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Maskin på lastpall i verkstad med verktyg, arbetsbänkar och utrustning runtomkring.
    Skapa konto
  • Överfull byggcontainer med kartonger, verktyg och maskintillbehör, inklusive en handtruck och plastlådor, synliga i ordnat kaos.
    Skapa konto
  • Närbild på ett däck och hjul av ett fordon, parkerat på marksten, med en del av ett rött och vitt fordon synligt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Bilens bagageutrymme fyllt med verktyg, lådor och maskindelar. Verktyg och maskiner staplade i en vit bil, redo för verkstadsflytt.
    Skapa konto
  • Verkstad fylld med verktyg, bänkar, skåp och utrustning; avfallspåse på golvet och välfyllda hyllor i bakgrunden. Taket har belysning och ventilation.
    Skapa konto
  • Verkstad fylld med verktyg, kartonger och utrustning; trångt utrymme med arbetsbänkar, förvaringslådor och monterade maskiner.
    Skapa konto
  • Gilla
Garderobssnickarn och 6 till
  • Laddar…
Såg att tryckfels-Nisse varit framme i inlägget ovan – men hittar inte redigeraknappen? Är det något lurt, eller har semesterhjärnan slagit till på allvar?

Inventeringen fortsätter i dag, och jag börjar inse att det nog är dags att tänka om kring vad som faktiskt ska hänga framme. Tidigare har det varit en ganska generös approach – jag har gillat tanken att det är fint med verktyg, och till och med haft några klenoder insprängda lite här och var. Men kanske är det dags för en ny giv.

Det skulle nog må bra av en heatmap-analys på vad man faktiskt använder. Stigen har verkligen inspirerat mig här med sitt sätt att tänka.

Frågan är bara: vad gör man med godbitarna som används mer sällan – men som man ändå inte vill göra sig av med? Tänker att de kanske kan få flytta till gården i Jämtland? Men där är det mer fråga om effektivt snickeri, så det blir lätt felriktat.

Hur gör ni i sådana här frågor?

Har t.ex. lite för många hyvlar i samma storlek – även några riktigt fina trämodeller som är sjukt bra – men handen väljer dem inte. Måste också få till en tydligare separation mellan snickeri och mekanik här hemma. Det kommer krävas ett par resor i huvudet innan det här landar rätt.

J Jormen skrev:
Hur gör ni i sådana här frågor?
Jag tar det (dubbletter) till gården i Jämtland. Allt jag någonsin tror mig behöva hemma tar plats i hemmaverkstaden.

J Jormen skrev:
Såg att tryckfels-Nisse varit framme i inlägget ovan – men hittar inte redigeraknappen? Är det något lurt, eller har semesterhjärnan slagit till på allvar?
Man kan bara redigera ett par timmar efter man postat ett inlägg, sen har man inte den möjligheten.

Ah klassisk mäta 2ggr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.