Tjena!
Vet inte om detta är rätt ställe så moderatorn får gärna flytta inlägget om det ligger helt fel.
Jag har prövat fräsa i fyrkantsrör med min nya pelarborr/fräsmaskin ZX40H. Det gick till en början bra att fräsa två två hål i två bitar men efter att ha kommit halvvägs i den tredje tog det stopp.
Pinnfräsen som användes är en 16mm HSS Kinamamodell. Jag fräst med en fart av 1080rpm och handmatat försiktigt. Jag försökte öven borra mig ner men det resulterade bara i rök och blånad metall på denna punkt. Fyrkantsröret är ca 3mm tjockt. Pinnfräsen är nu skadad som synes på en av bilderna vilket jag räknat med när jag inte vet vad jag gör.
Har någon några tipps på vad som kan ha hänt? Kan metallen vara hårdare på vissa ställen?
Maskinen har en MK3kona med dragstång och jag har växlat mellan denna och borrchucken några ggr men nu sitter fräskonan rejält fast. Är det bara att hämta en störra hammare och slå på dragstången som vanligt efter att man lossat lite på gängorna???

• Fyrkantsrör i metall med delvis frästa hål och synliga skador från bearbetningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fyrkantsrör av metall med ett fräst rektangulärt hål och synliga frässpor runt kanterna, tecken på bearbetning.
    Skapa konto
  • Skadad 16mm HSS pinnfräs med tecken på överhettning och slitage, på ett träbord.
    Skapa konto
D Den Elake Fotografen skrev:
Tjena!
Vet inte om detta är rätt ställe så moderatorn får gärna flytta inlägget om det ligger helt fel.
Jag har prövat fräsa i fyrkantsrör med min nya pelarborr/fräsmaskin ZX40H. Det gick till en början bra att fräsa två två hål i två bitar men efter att ha kommit halvvägs i den tredje tog det stopp.
Pinnfräsen som användes är en 16mm HSS Kinamamodell. Jag fräst med en fart av 1080rpm och handmatat försiktigt. Jag försökte öven borra mig ner men det resulterade bara i rök och blånad metall på denna punkt. Fyrkantsröret är ca 3mm tjockt. Pinnfräsen är nu skadad som synes på en av bilderna vilket jag räknat med när jag inte vet vad jag gör.
Har någon några tipps på vad som kan ha hänt? Kan metallen vara hårdare på vissa ställen?
Maskinen har en MK3kona med dragstång och jag har växlat mellan denna och borrchucken några ggr men nu sitter fräskonan rejält fast. Är det bara att hämta en störra hammare och slå på dragstången som vanligt efter att man lossat lite på gängorna???
Fyrkantsprofilen kan vara ngt hårdare där man svetsat röret men det borde inte vara ngn märkbar skillnad.

Fräste du åt samma håll hela tiden?

Prova att sänka varvtalet samt öka matninghasigheten. Bra som du gjort att köra med 4 skärs stål. Banka på dragstången så lossnar det.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Fyrkantsprofilen kan vara ngt hårdare där man svetsat röret men det borde inte vara ngn märkbar skillnad.

Fräste du åt samma håll hela tiden?
Jag tittade inne i profilen och svetsen sitter på en annan sida. Jag har fräst de andra två bitarna åt olika håll och även denna bit åt olika håll. Jag prövade en 14mm pinnfräs med två skär och den fastnade på samma ställe med liknande skador.

Du har dessutom antagligen haft alldeles för högt varvtal, c:a 400 rpm hade varit mer lagom …

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Prova att sänka varvtalet samt öka matninghasigheten. Bra som du gjort att köra med 4 skärs stål. Banka på dragstången så lossnar det.
Ok, prövar sänka rpm och hämta en större slägga till dragsrången.

fahlis fahlis skrev:
Du har dessutom antagligen haft alldeles för högt varvtal, en tredjedel hade varit mer lagom …
Oj, ok. Jag har bestället verkstadshanboken så jag kan lära mig räkna fram rätt varvtal. Maskinen är ny och jag var så jäkla sugen på att pröva fräsa lite metall så jag chansade lite

Har du haft på någon sorts smörja/kylning?
Ser ut som det slutat skära och börjat att kraga upp material.
Normalt går det inte att borra med en fyrskärig pinnfräs. Två och treskäriga brukar ha ett av skären in till centrum.
Det är ju lite häftigt att fräsa med en 16 mm fräs då maskinen bara har MK3.

Protte

Redigerat:
prototypen prototypen skrev:
Har du haft på någon sorts smörja/kylning?
Ser ut som det slutat skära och börjat att kraga upp material.

Protte
Ja, jag testade lite bara för att det var det enda jag hade och lite för att se vad som händer. Först prövade jag med 5-56 och sedan med vanlig motorolja. 5-56 var sådär men oljan verkade funka bättre, men säkert inte bra :oops:

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kylning är viktigt. Jag rekommenderar skärvätska men visst blir det lite slabbigt. Ner med hastigheten, öka matning och på med kyla.

[länk]
Ok, jag får nog pröva detta. Tänkte att jag skulle slippa det när jag kör så lite på hobbynivå. Är det någon som kopplat in en enklare pump tex. för spolarvätska för att kunna cirkulera kylvätskan?

Man kan ta det lungt och pausa i fräsningen. Det går ju också att kyla med tryckluft

Med kylvätska bord det gå.
För snabbstål skall perferifarten var 21 m /min. Alltså 21/(3.14x0,016)= 418 varv

Matningen 0,1mm / tand. 418x4x0,1= 167 mm /min

Det viktigaste är att varje tand skär en spåna! Låter man matningen stå stilla så skäret bara glider mot arbetsstycket så är det kört. man får en så kallad "vit egg" en liten plan yta som gör att friktionen ökar med haveri så småningom.

Under idealiska förhållande skall spånan avlägsna all värme och arbetsstycket skall vara kallt.
Prova och förborra i hörnen det är där det är svårast att hålla uppe matningshastigheten.

Annars såga upp det med en sticksåg och sedan fräs till färdigt mått

L Leif i Skåne skrev:
Med kylvätska bord det gå.
För snabbstål skall perferifarten var 21 m /min. Alltså 21/(3.14x0,016)= 418 varv

Matningen 0,1mm / tand. 418x4x0,1= 167 mm /min

Det viktigaste är att varje tand skär en spåna! Låter man matningen stå stilla så skäret bara glider mot arbetsstycket så är det kört. man får en så kallad "vit egg" en liten plan yta som gör att friktionen ökar med haveri så småningom.

Under idealiska förhållande skall spånan avlägsna all värme och arbetsstycket skall vara kallt.
Prova och förborra i hörnen det är där det är svårast att hålla uppe matningshastigheten.

Annars såga upp det med en sticksåg och sedan fräs till färdigt mått
Tack för ett informativt svar. Jag tänkte att det var bättre att sänka matningshastigheten för att inte gå för hårt fram. Då får jag ta och räkna lite på hur snabbt jag skall veva.

Är det alls en borrande geometri på den där pinnfräsen? I så tunt gods som 3mm så kan du nog pressa igenom även en icke borrande med lite våld och värmeutveckling. Matningen vid borrning med pinnfräs bör vara i storleksordningen en tredjedel av matningen vid fräsning. Men helst av allt undviker man helt att borra om det går. Förborra med en borr eller rampa istället.

Bild framifrån så kan vi svara på om den är borrande.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.