Jag har två bandslipar med 4kW 3-fasmotorer och 75 mm bredd på slipbanden, har iaf inte upplevt att det skulle behövas högre effekt.
Stor elmotor, tillsammans med kraftiga hjul och ganska hög hastighet, gör är det en rejäl svängmassa som (tyvärr) inte bromsas när en gör misstag utan saker går då sönder eller värre. Ur den aspekten kan mindre motor vara mer förlåtande.
 
Oj vad många svar och bra synpunkter som dök upp!

Angående1-fas vs 3-fas, rätta mig gärna om jag har fått lära mig fel, men jag har fått höra att 3-fas motorer anger axeleffekt och 1-fas anger strömförbrukning. Effektiva/moderna motorer gör att skillnaden blir mindre, om det är någon sanning bakom vad jag fått höra.

@Rickard.ag jag är också inne på att använda plana ytan, du tänker som om man plockar bort skyddsplåten på sidan så det går att se in i maskinen och slipa insidan av ett U t.ex? Bra tanke!

@Alltgår Många av de fina märkena verkar köra 2,2kw och 75mm bredd på slipbandet, säkert ingen slump! Den tillverkaren har jag aldrig hört talas om, är det en av deras maskiner du har? Och självklart är en av deras dyraste modeller precis vad jag har som vision i mitt huvud, https://www.beltgrinders.pl/en_US/p/Belt-Grinder-75x2000-2,2kw-3phase/128 :dizzy:

@prototypen Det är i första hand metall/stål som jag tänkt använda den till, även om det säkert blir en eller annan träbit med (men då är det lättare att sänka hastigheten, eller vara försiktigare). Har sett siffror på över 30 m/s på flera ställen, är nog samma som effekten här att det är inte bara en slump när det dyker upp i dyrare slipar..
Ser inte heller någon nytta av att slipa på rullen, precis som du säger finns det alternativ då!
Prova använd en billig vinkelhake, finns tillverkare som misslyckas med det enklaste ;) Bra förbrukningsmaterial brukar göra skillnad, något speciellt märke du tycker fungerar bra?

@DennisCA inom rimliga gränser är det nog svårt att ha för mycket effekt, tycker det låter som en bra prioritering ;)

@nanowire Så sant, och nya verktyg är kul! Ganska stor skillnad mellan 4kw (3-fas) på 75mm och 1,5kw (1-fas) på 100mm, blir nog att kolla efter något rejälare ändå. Ett väljusterat bord förebygger mycket, åminstone på pelarslipen, har du råkat ut för något värre än trasigt band?
 
Nej, har inte hans maskiner. Men kommer sannolikt köpa en till 50x2000 av honom vid tillfälle, speciellt för att använda ett planslipningsverktyg som han också tillverkar. Vet dock att han är poppis i "branschen".
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Oj vad många svar och bra synpunkter som dök upp!

Angående1-fas vs 3-fas, rätta mig gärna om jag har fått lära mig fel, men jag har fått höra att 3-fas motorer anger axeleffekt och 1-fas anger strömförbrukning. Effektiva/moderna motorer gör att skillnaden blir mindre, om det är någon sanning bakom vad jag fått höra.

@Rickard.ag jag är också inne på att använda plana ytan, du tänker som om man plockar bort skyddsplåten på sidan så det går att se in i maskinen och slipa insidan av ett U t.ex? Bra tanke!

@Alltgår Många av de fina märkena verkar köra 2,2kw och 75mm bredd på slipbandet, säkert ingen slump! Den tillverkaren har jag aldrig hört talas om, är det en av deras maskiner du har? Och självklart är en av deras dyraste modeller precis vad jag har som vision i mitt huvud, [länk] :dizzy:

@prototypen Det är i första hand metall/stål som jag tänkt använda den till, även om det säkert blir en eller annan träbit med (men då är det lättare att sänka hastigheten, eller vara försiktigare). Har sett siffror på över 30 m/s på flera ställen, är nog samma som effekten här att det är inte bara en slump när det dyker upp i dyrare slipar..
Ser inte heller någon nytta av att slipa på rullen, precis som du säger finns det alternativ då!
Prova använd en billig vinkelhake, finns tillverkare som misslyckas med det enklaste ;) Bra förbrukningsmaterial brukar göra skillnad, något speciellt märke du tycker fungerar bra?

@DennisCA inom rimliga gränser är det nog svårt att ha för mycket effekt, tycker det låter som en bra prioritering ;)

@nanowire Så sant, och nya verktyg är kul! Ganska stor skillnad mellan 4kw (3-fas) på 75mm och 1,5kw (1-fas) på 100mm, blir nog att kolla efter något rejälare ändå. Ett väljusterat bord förebygger mycket, åminstone på pelarslipen, har du råkat ut för något värre än trasigt band?
Trasigt band, förstört ämne men inte någon värre blodspillan.

Gällande slipband är det inte enbart frågan om tillverkare. Det lönar det sig att läsa på om vilka slipmaterial och bandkonstruktioner som är lämpligt till vilket material innan en köper. Billigt kan bli dyrt.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.