4 751 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Metallbandslip
Sida 1 av 2
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Någon som har testat de mindre bandsliparna som säljs på nätet? Tänker i första hand på modellen som heter BS-100 (finns flera importörer),
Tänker att den borde vara okej monterad på en vägg, med långa sidan utåt... Håller jag på att lura mig själv igen genom att tänka så?
(Har missat de två begagnade av industrimodell som sålts i närheten de senaste 5 åren...)
Tänker att den borde vara okej monterad på en vägg, med långa sidan utåt... Håller jag på att lura mig själv igen genom att tänka så?
(Har missat de två begagnade av industrimodell som sålts i närheten de senaste 5 åren...)
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
@Alltgår jag med, därför jag frågar här först om någon har erfarenhet av maskinen. Ibland är det ett litet guldkorn som säljs (men oftast en påse skit)!
Tanken är att få bitar hyfsat plana och vinkelräta (med ett stadigare anhåll än det som följer med), även kunna fasa kanter och runda av tex plattjärn.
Är själv tveksam till den relativt låga effekten, bandhastigheten och kina kvalitén, positiv till att den skulle kunna sitta permanent på väggen där den enkelt går att använda
Tanken är att få bitar hyfsat plana och vinkelräta (med ett stadigare anhåll än det som följer med), även kunna fasa kanter och runda av tex plattjärn.
Är själv tveksam till den relativt låga effekten, bandhastigheten och kina kvalitén, positiv till att den skulle kunna sitta permanent på väggen där den enkelt går att använda
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Jag har en metallkraft bts 1 som jag är förhållandevis nöjd med. Trivs mycket bättre med den formen än med "industrimodellen" då jag nästan bara slipar med plana ytan.
Lilla anhållet är rätt dåligt och så saknar jag en öppen sida så man kan komma åt i t ex innerhörn lite bättre.
Jag har aldrig saknat kraft eller variabel hastighet men det beror ju på vad man gör med den. Jag tror jag ställer betydligt lägre krav på min maskin än herrn ovanför mig
Tyvärr så saknar jag helt erfarenhet av den du tittar på.
Lilla anhållet är rätt dåligt och så saknar jag en öppen sida så man kan komma åt i t ex innerhörn lite bättre.
Jag har aldrig saknat kraft eller variabel hastighet men det beror ju på vad man gör med den. Jag tror jag ställer betydligt lägre krav på min maskin än herrn ovanför mig
Tyvärr så saknar jag helt erfarenhet av den du tittar på.
Redigerat:
1.5 kW är helt ok tror jag. När jag trycker (hårt/lutar mig) in en stålyta på ca 50x50 mm rakt in i plandelen på min 2.2 kw maskin så uppvisar den ingen tendens att bromsa in alls.
För lite mer pengar kan du köpa en sån här. Med 3 fas (senare frekvensomriktare
), bra slipstöd, möjlighet att slipa horisontellt samt byta till olika kontakthjul, plandel etc.
https://www.facebook.com/353288575464457
https://www.beltgrinders.pl/
Mest om du får för dig att slipa finlir och så framöver.
Men till det du beskriver så är säkert BS100 helt ok.
För lite mer pengar kan du köpa en sån här. Med 3 fas (senare frekvensomriktare
https://www.facebook.com/353288575464457
https://www.beltgrinders.pl/
Mest om du får för dig att slipa finlir och så framöver.
Men till det du beskriver så är säkert BS100 helt ok.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har en bandslip enligt yrkesskolans ritning utan en massa anhåll och plåtar som är ivägen.
Att slipa på "rullen" ser jag ingen större vinst med, då har man både bänkslip och vinkelslipen.
Jag använder planbordet för att grada kanter och ändar.
Att planslipa större ytor är svårt då det blir för många korn på bandet som ligger an.
För metall (järn) ska hastigheten på bandet vara hög, tror med var 38 m/s för att bandet ska hålla bra, variabel hastighet är onödigt om man inte höjer varvtalet på motorn med en frekvensomvandlare.
Kan inte tänka mig att en maskin med 2 rullar ska misslyckas så att den inte går använda, men man ska ha bra band.
Protte
Att slipa på "rullen" ser jag ingen större vinst med, då har man både bänkslip och vinkelslipen.
Jag använder planbordet för att grada kanter och ändar.
Att planslipa större ytor är svårt då det blir för många korn på bandet som ligger an.
För metall (järn) ska hastigheten på bandet vara hög, tror med var 38 m/s för att bandet ska hålla bra, variabel hastighet är onödigt om man inte höjer varvtalet på motorn med en frekvensomvandlare.
Kan inte tänka mig att en maskin med 2 rullar ska misslyckas så att den inte går använda, men man ska ha bra band.
Protte
Det är väl främst för andra material,som tex trä, det är intressant att kunna sänka hastigheten, för billiga maskiner är nog för låg hastighet oftare ett större problem. En bandslip är nog alltid bättre än ingen bandslip. Och som nämnts ovan är kvalitet på banden mycket viktig.
Slog mig nu (tidig..) att de där 1.5 kw är i förhållande till ett 100 mm brett band. Så det beror väl lite på hur stor yta och hur hårt du slipar, men det kanske är lite i underkant..?
Mitt band är 50 mm brett och snurrar med 2.2 kw som sagt. Och jag skulle inte vilja ha mindre, även om jag nog skulle klara mig på 1.5 kw.
Men andra med liknande maskiner kan nog berätta mer.
Mitt band är 50 mm brett och snurrar med 2.2 kw som sagt. Och jag skulle inte vilja ha mindre, även om jag nog skulle klara mig på 1.5 kw.
Men andra med liknande maskiner kan nog berätta mer.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
När vi talar om effekt så alla syftar väl på det som står på motorns märkskylt, även om det gäller en komplett bandslip eller bara en enkelstående motor så brukar ju båda syfta på vad som står på märkskylten.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Min erfarenhet är att 3fas motorer brukar vara märkta med faktisk motoreffekt och mycket verktyg (bland annat) är märkta med nån hittepå siffra taget från hur mycket dom drar. Vet jag sett en vinkelslip som "lovat" typ 2 hk eller nått så dumt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Kan mycket väl vara så att det är samma. Reagerade bara lite på att det lät så högt så det skulle bli problem med säkringar på 1 fas men tänker man efter lite är det ju inte helt omöjligt.
//nybörjare
//nybörjare