Är på jakt efter en excenterslip i en annan tråd. Info om Metabos maskin med två sliprörelser lyser med sin frånvaro. Har hittat några recensioner på nätet, men ingen som helst jämförelse med någon annan maskin.

Är det någon som äger eller har använt denna slip? Hur är vibrationer, ljud och framförallt dammupptagning? Avverkan är också intressant förstås.

Hej. Jag har använt den slipen vid några tillfällen. Det är väldigt lite vibrationer i den, ljudnivån tänkte jag aldrig på inte heller dammupptagningen då jag hade dammsugare till den. Avverkningen var riktigt bra på rotationsläget. Nu slipade jag iof bara sten, kan tänka mig att avverkningen blir lite för bra på trä?

Vi har kört dom på jobbet i flera år, riktigta slitvargar. Dom är dock ganska tunga. På dom senare modellerna har dom satt en knapp upptill som ökar varvet (turbo) denna är väldigt störande. Då man lätt kommer åt denna så maskin plötsligt tokvarvar! Den knappen satt inte på tidigare maskiner vi köpt. Metabo har sålt den sen 90talet tror jag? Hänvisar till en annan tråd om maskinen.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/139878-vem-var-forst.html

Jag är lite nyfiken på ifall Metabo SXE Turbotec är jämförbar med Makita BO6030? Är Rent specifikationsmässigt lika och det som skiljer där verkar vara storleken på rörelsen som går att variera på Metabon. Hur är det med anslutning av extern dammsugare, krävs det tillbehör till båda?

Jag har Makitan och tycker att det är en mycket gedigen maskin. Tyst och har bra dammuppsamling.

Sent from my ZTE-BLADE using Byggahus

Ellagård skrev:
Jag har Makitan och tycker att det är en mycket gedigen maskin. Tyst och har bra dammuppsamling.

Sent from my ZTE-BLADE using Byggahus
Har du använt dammsugare till den och hur fungerar det i så fall? Medföljer adapter? Har förstått att det är ett problem med flera modeller, bland annat AEG som inte saluför adapter överhuvudtaget. Var och höll i en sådan Makita, den kändes gedigen.

Nej, det följde inte med någon adapter vad jag minns. Kan tillägga att min BO6030 tyvärr är min enda proffs-maskin som levererades utan väska/systainer. Tillbehören bestod av ett slippapper och dammpåse. Köpte min i UK (Axminster) för ca 2 år sedan.

Har inte kört med dammsugare, då den i stort sett alltid körts utomhus. Men så länge man slipar en plan yta (dvs inte halvvägs ut över en kant) så samlar den upp i stort sett allt damm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.