M
Efter mycket velande är jag på väg att beställa denna skruvdragare:

http://www.metabo.se/Produktkatalogen-handhaallna-elverktyg.23942+M58c28571dd8.0.html

Om någon har erfarenhet eller kommentarer av denna maskin, positiva och negativa skulle det vara trevligt att känna till dessa innan köp.

Jag tror jag kan köpa den för 120€ inklusive frakt, 2*2.2Ah batterier och vinkeltillsats. För dessa pengar kan jag nog köpa någon av de olika 10.8V maskiner som verkar vara så populära men valet har fallit på Metabon.

Valet är baserat på:

-Den ligger bättre i min hand än Makita och Bosch 10.8V
-Den känns verkligen betydligt lättare än de 2-300gr skillnad det är mellan denna och Makita/Bosch
-Det är först och främst en skruvdragare med bitfäste men som har en riktig chuck med 1/2" gänga också som kan användas då sladdborrmaskinen inte är användbar/tillgänglig
-Vinkeltillsats (endast bitfäste)
-Förmodligen tillräckligt med kraft för hemmasnickrande, dvs inget husbyggande (siffermässigt i nivå med festool CXS).

För mig kända nackdelar:
-Långsam laddning
-Max varvtal 750rpm
-Chucken tar bara 6.5mm

Jag har följt rådet att skaffa en liten och lätt sladdborrmaskin för borrandet (2-6mm samt enstaka 7-10mm borrande är det mest jag gör). Det blev en Makita 6501 som bara väger 0.9kg.

M
Här är en video:

http://www.youtube.com/watch?v=dby9iAtyVGw

Ca 1 min in i filmen monterar de chucken.

Metabo har även en 10.8V med samma koncept, dvs en skruvdragare som man kan montera en 1/2" chuck....

M
Efter några om och men fann jag till slut en säljare på tyska ebay som ville skicka till Frankrike och hade bra pris, totalkostnad strax under 100€ med frakt.

Jag har bara testat den med lite småskruv i trä, dvs inte gjort några riktigt arbete. Den ligger bra i min hand. Handtaget är otroligt långt, i princip har jag inte batteriet (7cm) i handen utan det är nedanför. Med långfingret på gasen är maskinen aningens baktung då jag håller den vertikalt. Med chucken är det tvärtom. Med tanke på maxvarv 750rpm så ska den väl mest ses som skruvdragare och bla på Daniels inrådan har jag redan skaffat en lätt, smidigt och högvarvig sladdborrmaskin.

-vågen stannar på 750gr
-ca 160mm med en PZ2
-det går bra att gasa med pek-, lång- och ringfingrarna
-det går att "klämma" i max 7mm i medföljande chuck
-vinkelchuck med bit fäste
-20 momentlägen som är väldigt täta (ofta markerat 5 hos säljare...)
-2st 2.2Ah (verkar finnas med 1.1Ah) där cellerna laddas individuellt i medföljande laddare).

Boendes i lägenhet och mest småjobb så tror jag dena kommer att passa mig aldeles utmärkt.

Några saker som kunde vara bättre:

-Reglage för rotationsriktning och varvtal är lite svampiga
-LED/lampa saknas helt.
-vinkelchucken dras fast med insexnyckel. Metabos nyare 10.8V har ett snabbspännfäste.
-3-backschucken har 6-kant/17mm för dra loss chucken men ingen nyckel i lådan.
-lådan är rätt bra kvalitet men passar inte för stapla med andra lådor (Mafell, Bosch etc)

Hej.

Har inget att tillägga eller fråga om maskinen i fråga, men jag tar ändå upp plats för att ge credit för en väldigt bra beskrivning av dragaren trots brist på feedback/frågor från övriga.

Det känns ofta som att man funderar över en pryl, och sen söker på forumet. Då får man veta att folk funderar på X eller har köpt X men alltför sällan hur de tycker att X var efter användande av produkten. Det verkar dock som om att detta har svängt något på senare tid och folk recenserar sina köp i allt större utsträckning - även när folk inte specifikt ber om en recension.

Uppskattas.

God jul.

M
Tack, den satt fint lagom till jul!

För 100€ så tycker jag den är ett klipp. Den verkar kunna kosta nästan det dubbla och då skulle jag aldrig köpa utan snarare titta på Festool CSX för att få Centrotec.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.